Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv startar inte

8 inlägg 5787 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedklyv startar inte

Gille  
#722804 Har en 3-fas vedklyv som heter Hydraulyxan som fungerat perfekt i 20 år. När jag skulle starta den häromdagen så "morrade" den lite sen gick proppen. Prövade en gång till med annan kabel men samma resultat. Har försökt en gång till men nu är den helt tyst och proppen går inte. Vad kan felet vara?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv startar inte

totte  
#722805 Första kontrollen är att motorn och pumpen inte har kärvat ihop. Om det går runt så är brytare/motorskydd det nästa att kontrollera.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv startar inte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722806 Morrar den så är en fas borta. Efter några sekunder går en propp till en annan fas och då blir det tyst. Kolla kabeln först.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv startar inte

axwell  
#722807 Det låter som typiskt bortfall av 1 fas, kolla att du har hela säkringar hela vägen fram till mätarskåpet.

Skogsola hade högre frekvens, snabbare svar.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv startar inte

Gille  
#722808 Har bytt kabel och kopplat in vedklyven på annat uttag med samma resultat. Hur kommer man åt att se om motorn går runt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedklyv startar inte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722810 Börja med att ta isär handsken på klyven och se så att alla kablar sitter fast.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv startar inte

Vardon  
#722811
Gille skrev:Har bytt kabel och kopplat in vedklyven på annat uttag med samma resultat. Hur kommer man åt att se om motorn går runt?


Jag gissar med på en fas borta, ev även taskigt motorskydd efter misshandeln. Jag säger mät. Börja med att mäta i uttaget för det är enklast och då vet du det. Sen mäter man på inkommande vid motorskyddet. (du har väl nån kontakt på klyven) Är allt ok så långt så hade jag kopplat från motorn, ha trådarna separarerade och sedan fortsatt mina mätningar tills jag har med mig samtliga tre fasar ut till de tre lösa tåtarna till motorn... När det är klart, återkopplat och det fortfarande inte fungerar då är det dags att börja fundera på mekaniska saker...

Troligen kommer du hitta felet nånstans på vägen och då vet du ungefär var felet är.

Jag måste mäta för mäter jag inte har jag alltid oron kvar att felet sitter tex i en gemensam punkt till de två uttagen och jag måste hämta en till 3 fas apparat verifiera att den går som den ska osv... En multimeter kostar inte många kr på biltema...

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv startar inte

totte  
#722826
Gille skrev:Hur kommer man åt att se om motorn går runt?


De flesta trefasmotorer har en fläkt som sitter bakom ett galler på motorns gavel. Med en mejsel eller nåt liknande bör du kunna komma åt att röra på fläkten och känna så den inte har kärvat ihop.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).