Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

35 inlägg 9999 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#631625 Hur tusan får man lös rullen från lagret?

Använt avdragare och milt våld..
Men ska det göras på nå särskilt sätt?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

adahlm  
#631632 Slå på låsringens hål med en dorn..

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

adahlm  
#631634 Excentrisk låsring
http://www.kilremslagret.se/tips-fran-e ... agerbockar

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Bibliofilus  
#631636 Elementärt, lagret är löst på axeln så man har en bred innerring med excentrisk form och en lös låsring med excentrisk form som man trär på och sedan knackar fast och sedan låser med en lite låsskruv så att axeln sitter fast i lagerringen.
Det ska vara två hål i låsringen, ett med en insex-låsskruv i och ett grundare hål för att knacka med ett dorn i.
Så, bara att låsa fast rullen, skruva upp låsskruven och sedan knacka loss låsringen, borde vara åt vänster som vanligt!

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#631637 Kan det vara det?
Satt 2 insexlåsskruvar 90grader från varandra, de gängade hål som syns på bilderna. (Edit, man kanske inte ser båda samtidigt på nån bild)

Kan det inte vara ett lager likt detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

massa-ved  
#631689
Camaro1969 skrev:Kan det vara det?
Satt 2 insexlåsskruvar 90grader från varandra, de gängade hål som syns på bilderna. (Edit, man kanske inte ser båda samtidigt på nån bild)

Kan det inte vara ett lager likt detta?


Om det var 2 insex är det ett sånt. De har en dj...... förmåga att rosta fast på axeln till skillnad mot de med presspassning. Då brukar vinkelslipen vara ett bra verktyg. Varför måste du ta isär lagret ser ju ok ut?

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#631712 nu har jag fått lite olika bud, och jag blir inte klokare =)

jag vill ju tro att det är ett s.k. YAR-lager, eftersom det har 2 låsskruvar

YET- lager heter den andra modellen som jag förstår efter googingar

kan man leta efter nån märkning för att vara säker?


lagret är helt, det är infästningen på andra sidan mot hydraulmotor som "slekat" upp sig.. så jag måste laga till det innan det blir värre, en oerhört vek konstruktion ser det ut som

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#631714 kollar jag reservdelslistan så heter lagret:

UCFL205


kan det ge någon hjälp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

adahlm  
#631719 Ok, då är det inte excentrisk låsring. Loss med hela rullen och pressa lös axeln i en verkstadspress.

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Bosse1  
#631723 Låta lagret sitta kvar och ta bultarna istället ?

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#631724 du är säker?

hade jag kunnat lossa hela rullen hade jag ju gjort det =)

kan ju kapa av vagnsbultarna på plats isåfall

men då kan ju lagret lika gärna sitta kvar när jag renoverar andra sidan =/

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Bosse1  
#631725 Ok hålet är för litet för vagns skallen.

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Avslutat-02  
#631726 Så här hade jag gjort...

Skruvat loss bultarna, tryckt in vagnsbulten, kapat av dem med hjälp av tigersåg...
Sedan tagit ner rullen och renoverat den.

Innan jag satte tillbaka allt, ha svetsat på muttrar på insidan och därmed löst detta problem tills nästa gång..

Men det är vad jag skulle ha gjort..

Men bör det inte gå att skruva ur axellåsningen och pressa eller slå axeln till sida i taget, därmed få loss lagerhållarna.?

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

Camaro1969  
#631737
vinterrojarn skrev:Så här hade jag gjort...

Skruvat loss bultarna, tryckt in vagnsbulten, kapat av dem med hjälp av tigersåg...
Sedan tagit ner rullen och renoverat den.

Innan jag satte tillbaka allt, ha svetsat på muttrar på insidan och därmed löst detta problem tills nästa gång..

Men det är vad jag skulle ha gjort..

Men bör det inte gå att skruva ur axellåsningen och pressa eller slå axeln till sida i taget, därmed få loss lagerhållarna.?


jag är inne på din ide med att kapa lös vagnsbultarna, men sen ersätta med vanlig bult+bricka, (som sedan ryms i hålet i rullen som jag antar är gjord för att få ur vagnsbulten, men är för små)

tror det ska få plats med vanlig bult, eventuellt att man får slipa ner skallen lite för att ha marginal.


för din ide menar du skulle vara en fastsvetsad mutter där vagnsbultens skalle är just nu?
Senast redigerad av Camaro1969 mån 16 mar 2020, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster, får ej lös inmatningsrullen..

massa-ved  
#631741
Camaro1969 skrev:
vinterrojarn skrev:Så här hade jag gjort...

Skruvat loss bultarna, tryckt in vagnsbulten, kapat av dem med hjälp av tigersåg...
Sedan tagit ner rullen och renoverat den.

Innan jag satte tillbaka allt, ha svetsat på muttrar på insidan och därmed löst detta problem tills nästa gång..

Men det är vad jag skulle ha gjort..

Men bör det inte gå att skruva ur axellåsningen och pressa eller slå axeln till sida i taget, därmed få loss lagerhållarna.?


jag är inne på din ide med att kapa lös vagnsbultarna, men sen ersätta med vanlig bult+bricka, (som sedan ryms i hålet i rullen som jag antar är gjord för att få ur vagnsbulten, men är för små)

tror det ska få plats med vanlig bult, eventuellt att man får slipa ner skallen lite för att ha markinal.


för din ide menar du skulle vara en fastsvetsad mutter där vagnsbultens skalle är just nu?


Låter vettigt för om du skall använda lagret igen skall du nog inte bruka för mycket våld på det. Bultskallen är ju normalt lägre än en mutter, och om du dessutom slipar till den lite. Behövs inte mycket sexkant för att hålla bulten medans du drar fast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).