Vedmaskiner, flishuggar

Reservdelar Japa 600

7 inlägg 6055 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reservdelar Japa 600

molnia  
#527808 Har kollat med en lokal återförsäljare av japa om en växellåda/vinkelväxel till en Japa 600. Han önskade över 3000 plus moms.
Ingående axel har blivit krokig.

På japas hemsida kan man ana ett pris på ca 2000 sv kronor. Kan det kosta 1000kr att få det till sverige?
https://japa.fi/en/product/94123

Såg även att växeln görs i italien o den tillverkaren har en återförsäljare i malmö....



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Reservdelar Japa 600

massa-ved  
#527814 Jag har kört av ett par sådana axlar. Köpte på Olssons en axel std 6 slines och svarvade ner till mått. Var ett segerskr. spår de gick av vid, den sista skippade jag spåret på och satte dit en distanshylsa. Krökte den första axeln också den riktade jag i pressen. Tillslut gav alu.huset upp. Hittade en ny på e-bay i Tyskland för 1055 kr levererat till dörren. Skulle köpt en till för det billigaste jag hittat senare är 2800 kr i Polen.

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Japa 600

molnia  
#806733 Nu har axeln gett upp, gick av inne i växeln och kuggarna hann bli lite nötta. Får se hur vi löser det hela, om det blir ny axel eller hel växellåda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Japa 600

molnia  
#807330 Återförsäljaren hade med snabb leverans en ny vinkelväxellåda för 5600kr.

Spårade reda på danska återförsäljaren av Bondioli pavesi som gjort växeln. Den växeln som sitter original är "kundanpassad". Killen jag talade med kunde inte se vad som skilde den från en standard version, möjligen lager var annan typ/kvalité.
Den standardmodellen med rätt utväxling, rotation och axleltyper kostar 3056kr ink frakt men med 6 veckors leveranstid.
Sen hade den en annan vinkelväxel som av andra orsaker hölls på lager i Danmark men den hade 25mm axel med spårkil istället för 22mm med spårkil som vi har nu. 3610kr ink frakt
Så väljer vi att köpa den får vi be någon att ta upp 22mm hålet och kilspåret i remskivan(trippelremmar)
Har pdf på de olika modellerna o någon önskar.
Original växel heter S1018278R041
Standard med samma axlar och utväxling heter
S1018278R310. (6veckors leveranstid)
Den med 25mm axel heter S1018278R210

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar Japa 600

Blondin 750  
#807388 Det bör vara en enklare manöver att svarva ner axeln och fräsa ett nytt kilspår än det ni planerar, i alla fall med någorlunda vanliga verkstadsmaskiner ( svarv och fräs). Att fixa invändiga kilspår kräver lite mer ansträngning och lite mer specialgrejor, men det kanske inte är något problem om er problemlösare är en riktig mekaniskt verksrad. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Japa 600

molnia  
#807411 Du har helt rätt att det borde vara enklare jobb, men önskar inte öppna nya vinkelväxeln och fördärva tätning och riskera smutsa ner den det första vi gör.
Laddar upp lite bilder o datablad som minnesanteckningar för mig själv men även för andra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar Japa 600

molnia  
#808097 Självklart ska det vara nått som bråkar, leverantören kunde inte någon skillnad på ritningen. Men vinkelväxeln som kommit hem hade ca 20mm kortare splincead axel på ingående. Så remskivan för att driva transportören får inte rum innanför kopplingen på kraftaxeln.
Lösning1.
Adapter / pto förlängare
https://www.sagro.se/sv/artiklar/pto-ad ... 44-mm.html
1691259860_screenshot_20230805_202406_chrome.jpg

Svetsa en ny remhjul till kilremmen på adaptern och Ev sätta ett stödlager längre ut på adaptern.

Lösning2. Hydraldrift eller eldrift på transportören.
-Dyrare
-mer jobb.
+friare att använda transportören till annatvedkap/vedklyv.
+Lättare att ta in på logen med egna hjul på transportören, idag är den för hög (4m i ett stycke) så den behöver tas loss från vedmaskinen)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).