Spånen är ju inte torr annars skulle det väl funka till strö för hästar,har ni några ideer så är jag tacksam
Vedmaskiner, flishuggar
Tips sågspån!
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in lör 12 apr 2008, 22:35#26308När jag kör med vedmaskinen blir det en mängder sågspån vad skall jag göra med allt detta känns lite onödigt att slänga det på tippen.
Spånen är ju inte torr annars skulle det väl funka till strö för hästar,har ni några ideer så är jag tacksam
TS
lör 12 apr 2008, 22:40#26311
man kan packa den i t ex mjölk kartonger eller dyl. och lägga med en eller ett par när man eldar, givetvis måste den då vara torr...
de är ju lite meck...
Bengt olsson skrev:När jag kör med vedmaskinen blir det en mängder sågspån vad skall jag göra med allt detta känns lite onödigt att slänga det på tippen.
man kan packa den i t ex mjölk kartonger eller dyl. och lägga med en eller ett par när man eldar, givetvis måste den då vara torr...
de är ju lite meck...
sön 13 apr 2008, 04:42#26323Kör man med kedjekap blir det kedjeolja i spånet. Inga större mängder kanske. Men det är väl inte så bra för djur att ligga i. I bland får jag mycket alspån , tänkte sälja det som rökspån men med tanke på oljan är väl det inte så lämpligt.
VIPUKIRVES Leveraxe , Fiskars IsoCore™ 8 lb Maul
tis 15 apr 2008, 10:49#26620Jag har också funderat lite på detta.
Mitt bästa tips är nog att använda det till att "ströa" stigar.
Bekvämt och tyst att gå på, bra för pyrshjakt osv.
Mitt bästa tips är nog att använda det till att "ströa" stigar.
Bekvämt och tyst att gå på, bra för pyrshjakt osv.
Tur att man får jobba på riktigt på fritiden...
HVA 346 XPG, HVA 560 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Volvo L70, Take-job TB175 mm
HVA 346 XPG, HVA 560 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Volvo L70, Take-job TB175 mm
ons 24 sep 2008, 14:21#35902Skulle det gå bra om man använder vegetabilisk kedjeolja i stället?
Grovt sågspån är utmärkt som strö på komposten och i utedasset. Helst blandat med nåt annat dock, som gräs eller löv.
Annars kan man väl strö ut det i skogen, där det fungerar som gödning. Men det är ju en del besvär...
Jag har fräst ner en hel del sågspån i hustruns odlingsjord för att luckra upp vår kompakta lerjord. Vet dock inte om det är en särdeles god idé.
Ibland har grannarna tacksamt tagit emot både flis och sågspån.
Kunde man inte kränga det åt japanska turister på nåt sätt? "Genuine viking sawdust, guaranteed to ... " - ja, vi vet ju alla vad som följer.
Grovt sågspån är utmärkt som strö på komposten och i utedasset. Helst blandat med nåt annat dock, som gräs eller löv.
Annars kan man väl strö ut det i skogen, där det fungerar som gödning. Men det är ju en del besvär...
Jag har fräst ner en hel del sågspån i hustruns odlingsjord för att luckra upp vår kompakta lerjord. Vet dock inte om det är en särdeles god idé.
Ibland har grannarna tacksamt tagit emot både flis och sågspån.
Kunde man inte kränga det åt japanska turister på nåt sätt? "Genuine viking sawdust, guaranteed to ... " - ja, vi vet ju alla vad som följer.
ons 24 sep 2008, 16:20#35906Har lämmnat en bigbag till en som eldar med flis!.Bättre än att köra till tippen.
TS
ons 24 sep 2008, 16:29#35909Ingen bra ide att ha spånet i odlingjord ty det innehåller terpener och andra ämnen som hindrar växtligheten. Detta vet säkert bönderna mera om.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
ons 24 sep 2008, 17:38#35918Ajdå. Det kanske förklarar det klena odlingsresultatet. Och att morötterna smakar gran samt att potatisblasten ser ut som små aspar... Tack för varningen!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar