Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 99933 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Kim74  
#558305Jag har en Pilkemaster Evo 30 med bensinmotor och chassi under. Jag har ganska liten verksamhet och säljer ca 150-200 m3 ved per år. För att få lite mer lönsamhet med vedmaskinen så hyr jag ut den ca 15-20 ggr per år. På så vis betalar den sig själv på några år.

Angående själva vedtillverkningen så borde man ha bra tillställt för att få tillfredställande lönsamhet. Alltså ifall man räknar vad timlönen blir. Med mina grejor och maskiner just nu så räknar jag att det tar ca 2 h/m3 innan det är hos kunden.

Jag kör rakt i storsäck och har den att torka till augusti innan jag täcker säckarna. Då jag levererar så lyfter jag säckarna på en vanligt bilsläpvagn och kör hem till kunden. Ofta i samband med att jag kör till jobbet. Då kunden tömt släpet efter 1-2 dagar så hämtar jag släpet oftast på hemvägen från jobbet. Detta system är lite "jobbigt", men ofta är kunden nöjd att inte få veden tippad på marken.

Bäst är ifall du lyckas sälja större partier färsk ved, helst 10-20 m3 och klyvd rakt på ett flak. Då kan du sälja lite billigare men har ändå bästa timlönen.

Som många har sagt i andra trådar här på forumet så skall man se till att ta betalt för frakten. I min trakt är vi ca 10-15 st vedförsäljare och största delen kör hem så gott som gratis. Lägg då till att ett visst antal säljer på svart. Priset som kunden vill betala är ju det samma oberoende om veden är svart eller vit :( Så det gör hela businessen lite utmanande.

För att få tillräckligt för veden så borde den kosta åtminstone 65 euro/m3 (ca 600 kronor) hemlevererad.

Och till sist: Det är ju dina pengar och din arbetsinsats så gör som det känns bäst....

Avslutat-02  
#558308jag har ca 5 stycken här som säljer ved,,, men jag är billigast.

björkved 40-50 cm klyvd ner till ca 7-8 cm kostar 480 kr \kbm. exkl moms.

asp,rönn,al,sälg. kostar samma längd, och diameter: 390 kr \kbm exkl moms.

Gran och tall samma som ovan: 320 kr \ kbm exkl moms...

jag tar 500 i startavgift och sedan 100 kr\ mil för hemleverans. (då slipper jag oftast detta).

jag säljer endast emot beställningar, och då tas det ut ett förskott (proforma) på 50%.....

minsta orderantal: 3 kbm. om inte lös kbm då är minsta 1 men då tillkommer hanteringsavgift på 400 kr.
och sedan lastningsavgift på 500 kr om man vill ha löst....

Användarvisningsbild

Kim74  
#558310Alltså björkveden kostar 50 euro (inkl moms), längd ca 32-33 cm. Tall/gran/asp osv brukar vara 35-40 euro.

Niklas persson  
#558314Vad alla verkar krångla med säckar, är ju ett jäkla extra jobb, försök få kunderna att ta hem sin ved på våren så arvodet deras eget ansvar att få den torr! Alla har plats att stapla upp nårra m3 ved hemma.
Då blir det minst hantering och tar minst plats och du får sågat fler m3/Tim istället för att lägga pengar och tid på att lagra veden.
Gör själv så och det man måste lagra ligger inne i ett hus som fylls genom ett hål i gavlen högst upp på huset. I nocken hänger sen en elevator när man vill ha veden längre in. På så vis utnyttjar man nästan hela höjden på huset.
Provade lite med säckar ett par år och aldrig mer...

Avslutat-02  
#558328Jag har då ett fåtal kunder som kan ta emot veden så pass, jag är oftast inte klar heller förens runt midsommar, och då börjar slåttern. Så för mig finns det ingen brådska. Jag kan alltid höja priset på torrved. Veden gav ifjol ca 48.000 kr exklusive moms, höet gav ända fram tills nu totalt 78.000 kr. :-bd

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#558339Fick hem maskinen idag.. provkörde både el och traktordriften på plats hos säljaren... väl hemma ville elmotorn inte starta.. nå elfel gissar jag.. alltid är det något[emoji23][emoji23][emoji107][emoji107][emoji107]

IMG_1177.JPG

Så nu står den där den står...
Gick tvångköra den genom att med mejsel trycka in plastblecket ovanför k1, men Y/D vredet händer inget när man vrider...

Gissar själva vredet är trasigt.. får undersöka nån dag eller köpa en sprojlans ny maskin...

IMG_1178.JPG

TS

Avslutat-02  
#558342Det har inte med fasvändaren att göra?

I en del 3-fashandskar behöver man vända på fasen.

Men det kanske du redan provat.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#558344Jo det testa ja först.. men funderar om ja eventuellt klanta mig och satt tillbaks dom likadant🤪 men tror intr det..

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#558345Fasvändaren förresten.. ? jag bytte plats på 2 kablar i handsken...

TS

Avslutat-02  
#558346Brukar vara ett vred i handsken som man vrider på.

Töre  
#558347Du har en kabel utan nolla ,vanligt fel .Kolla om du har fem trådar i kabel .
Kontacktorn måste ha en nolla annars drar den inte .

Användarvisningsbild

hemhuggare  
#558348Vad har du för kablar? En sån ny maskin måste nog ha 5-ledare med både jord och nolla om du inte har det från uttaget eller i din kabel så funkar det nog inte. Bara en en gissning

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558357Jo, kan man tvinga den på det sättet så är det nog nollan som saknas. Jag löste det med en byggcentral emellan som gör nollan.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#558371Vid centralen sitter det en gammal handske, heter dom semko?
Och i andra änden cee 16A

Sen sitter det en kort stump med ävergång från 16A till 32A hanske vid vedmaskinen.. som följde med vid köpet och vi använde vid testkörning hos säljaren..

Semko kanske inte finns som 5 ledare ens.. ??

TS
Användarvisningsbild

Vardon  
#558374Jjo de finns med nolla ialla fall 16A. Däremot har de varit förbjudna för installation/ försäljning etc sedan 90 talet nån gång. Innan nån börjar bråka så får de användas om installationen är hel. Dessutom hade de en otrevlig tendens att lägga spänning i kontakten vilket kan vara tråkigt. Det är även orsaken att de förbjöds.

Byt uttag vid centralen till en modern 416 och fimpa övergången 16-32 vid maskinen och skarvsladd med fem trådar så blir det riktigt.

Fasvändande handske och kasta två faser i handsken är samma sak. Bara att fasvändare går snabbare.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).