Angående själva vedtillverkningen så borde man ha bra tillställt för att få tillfredställande lönsamhet. Alltså ifall man räknar vad timlönen blir. Med mina grejor och maskiner just nu så räknar jag att det tar ca 2 h/m3 innan det är hos kunden.
Jag kör rakt i storsäck och har den att torka till augusti innan jag täcker säckarna. Då jag levererar så lyfter jag säckarna på en vanligt bilsläpvagn och kör hem till kunden. Ofta i samband med att jag kör till jobbet. Då kunden tömt släpet efter 1-2 dagar så hämtar jag släpet oftast på hemvägen från jobbet. Detta system är lite "jobbigt", men ofta är kunden nöjd att inte få veden tippad på marken.
Bäst är ifall du lyckas sälja större partier färsk ved, helst 10-20 m3 och klyvd rakt på ett flak. Då kan du sälja lite billigare men har ändå bästa timlönen.
Som många har sagt i andra trådar här på forumet så skall man se till att ta betalt för frakten. I min trakt är vi ca 10-15 st vedförsäljare och största delen kör hem så gott som gratis. Lägg då till att ett visst antal säljer på svart. Priset som kunden vill betala är ju det samma oberoende om veden är svart eller vit
Så det gör hela businessen lite utmanande.För att få tillräckligt för veden så borde den kosta åtminstone 65 euro/m3 (ca 600 kronor) hemlevererad.
Och till sist: Det är ju dina pengar och din arbetsinsats så gör som det känns bäst....
Välillä voi mennä metsään.