tis 08 jan 2019, 13:08#542935Faxe har väl alltid haft bra rykte. Har ingen själv. Har bara hembyggda. Förutom en japa vedprosessor. Har
Även en billig klyv från rusta i vedboden som jag gör tändved me. Den går inte fort men är stark. Hänger mycket på vad man klyver för trädslag. Även japan går bet ibland om det är krokig Björk eller mycket kvist men det lär man sig👌😩
Vedmaskiner, flishuggar
Behöver stark vedklyv - Faxe?
tis 08 jan 2019, 17:42#542973Har två faxeklyvar inom familjen och är nöjda med dom. Kollade själv på Vimmerbyklyven när jag skulle köpa men med alla tillbehör blev den alldeles för dyr. Hittar du en för samma pris som faxe kan det nog vara läge att slå till. De verkar väldigt välbyggda och genomtänkta.
tis 08 jan 2019, 22:14#543071Har en Faxe halvmeters. Det jag kört fast i är stora fula bitar av alm, men det är bland det mest svårkluvna som finns. Hänt nån gång också i nån riktigt illavetande björkklykebit vill jag minnas.
Alla de svenska klyvarna, Faxe, PW-klyven, Moraklyven, Vimmerby m fl är rätt likvärdiga i kvalitet. Jag har säkert glömt några. Om man köper begagnat så är det inte noga med märke, se bara till att hitta ett exemplar av rätt storlek, i bra skick och till vettigt pris.
Alla de svenska klyvarna, Faxe, PW-klyven, Moraklyven, Vimmerby m fl är rätt likvärdiga i kvalitet. Jag har säkert glömt några. Om man köper begagnat så är det inte noga med märke, se bara till att hitta ett exemplar av rätt storlek, i bra skick och till vettigt pris.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
ons 09 jan 2019, 07:56#543150Tack för svar! Bra att få synpunkter från er som har erfarenhet. tottes svar: skick, pris och rätt storlek fick mej att fundera. Ska jag hellre välja en klyvlängd på 50cm istället för 70cm?
Klyver 30cm bitar till Kökspannan. Eller är det tryckkapacitet du tänker på? Är det ”alltid” högre tryck på de klyvar som tar längre bitar? Då tänker jag på de svenska kvalitetsklyvarna som nämnts i tottes svar?
Jag vill ju självklart ha högre tryck, går ju att ta två 30 bitar i en 70 klyv tänker jag. Alternativt stoppa returen av kolven om jag kör en bit i taget. Vill ju ha så bra flyt i hanteringen som möjligt. Om någon här har en bra klyv till salu får ni gärna höra av er. Är nybörjare på inlägg här, hoppas det är ok att söka tips detta vis.
Klyver 30cm bitar till Kökspannan. Eller är det tryckkapacitet du tänker på? Är det ”alltid” högre tryck på de klyvar som tar längre bitar? Då tänker jag på de svenska kvalitetsklyvarna som nämnts i tottes svar?
Jag vill ju självklart ha högre tryck, går ju att ta två 30 bitar i en 70 klyv tänker jag. Alternativt stoppa returen av kolven om jag kör en bit i taget. Vill ju ha så bra flyt i hanteringen som möjligt. Om någon här har en bra klyv till salu får ni gärna höra av er. Är nybörjare på inlägg här, hoppas det är ok att söka tips detta vis.
ons 09 jan 2019, 12:09#543215Ladda med två bitar är en tveksam metod. Om bitarna inte är kapade ganska väl i rät vinkel så är risken stor att de viker sig ut.
Men klyvlängden är ju inte viktig, så länge den räcker till. De längre klyvarna brukar ha inställbar klyvlängd så om du hittar ett bra exemplar så är det bara att köpa. Med storlek, som kanske var fel ord, menade jag främst kraft och klyvkapacitet.
Men klyvlängden är ju inte viktig, så länge den räcker till. De längre klyvarna brukar ha inställbar klyvlängd så om du hittar ett bra exemplar så är det bara att köpa. Med storlek, som kanske var fel ord, menade jag främst kraft och klyvkapacitet.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
ons 09 jan 2019, 13:13#543228Ok då är jag med på hur du menar. Kommer nyss ifrån Granngården som hade ”kampanj” på faxes 500- klyv, 9995:- samtidigt ringde en kompis som installerat jordvärme och tyckte att jag skulle ”låna” hans faxe (20 år gammal)på obestämd tid. Hämtar den senare idag, tack igen för era svar. Jag återkommer när jag testat låneklyven.
tor 10 jan 2019, 11:10#543452Tycker inte heller klyvlängden är så avgörande.
Faxes Elh 500 duger gott i de flesta fall. Att klyva 2 bitar efter varann är en tveksam metod och bör nog undvikas. Största fördelen med den större modellen Elh700 är väl att den har justerbar längd på cylindern och att bitarna ligger stadigare på det bordet och tryckplattan.
Faxes Elh 500 duger gott i de flesta fall. Att klyva 2 bitar efter varann är en tveksam metod och bör nog undvikas. Största fördelen med den större modellen Elh700 är väl att den har justerbar längd på cylindern och att bitarna ligger stadigare på det bordet och tryckplattan.
tor 10 jan 2019, 11:38#543454Använder faxe. Mkt nöjd. Och det går att klyva monsterbitar men man får va lite smart. Börja mitt i är inte kanske bästa valet.
Valmet, Mowi, Husqvarna, Suzuki!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
tor 10 jan 2019, 12:54#543468
Det är mycket enkelt att ändra klyvlängden även på en Faxe 500 med t ex en rörbit på returstoppet. Här är min variant, som är justerbar:
Kollade nu, det ser ut som Faxe har gjort ett litet större uppsamlingsbord. Det de haft tidigare var rent fjantigt litet.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Palleman skrev:Tycker inte heller klyvlängden är så avgörande.
Det är mycket enkelt att ändra klyvlängden även på en Faxe 500 med t ex en rörbit på returstoppet. Här är min variant, som är justerbar:
Kollade nu, det ser ut som Faxe har gjort ett litet större uppsamlingsbord. Det de haft tidigare var rent fjantigt litet.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 10 jan 2019, 13:52#543481Nu har jag testat ”låneklyven” faxe 500, riktigt nöjd med den. Stod ett par timmar och och den tveka inte för en enda bit. Den är ju inte 20 år som kompisen trodde, bara 19. Förstår nu att det är kvalitet på Faxes. Den har moddad retur och större bord, gör ju det hela ännu lättare. Tror jag hade ett stort flin i ansiktet hela tiden.
tor 10 jan 2019, 14:29#543484#totte vill du ta några foton på hur det ser ut vid spaken vid hydraloljans på och av vid reglaget ? Jag funderar på någon lösning när jag kör 25-30 cm klamp
totte skrev:Palleman skrev:Tycker inte heller klyvlängden är så avgörande.
Valmet, Mowi, Husqvarna, Suzuki!
tor 10 jan 2019, 19:40#543530Den står lite illa till för foto nu. Men du ser ju på bilden jag bifogade hur jag gjort för att ta ner klyvlängden till mina 25 cm vedträn. Ett rör påstucket på det rundjärn som är returstoppet. Innanför där ventilen sticker ner är järnet format så här:
Ventilen är alltså återfjädrande till returläget, som i bilden, och när stoppstången trycks in trycks ventilen till mittläget/stoppläget.
Skapa konto
Ventilen är alltså återfjädrande till returläget, som i bilden, och när stoppstången trycks in trycks ventilen till mittläget/stoppläget.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
lör 12 jan 2019, 20:34#543990
Hmm kanske missar något, men jag tror att min klyv skulle trycka ihop det där röret. Samt så behöver iofs kolven gå i bott för att slå av returen (spaken i lägen tillbaka).
totte skrev:Palleman skrev:Tycker inte heller klyvlängden är så avgörande.
Hmm kanske missar något, men jag tror att min klyv skulle trycka ihop det där röret. Samt så behöver iofs kolven gå i bott för att slå av returen (spaken i lägen tillbaka).
//Henke månskensskogsbonde

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).