Inpediment är till för att övervinnas.
Vedmaskiner, flishuggar
Egentillverkad Vedprocessor
sön 10 apr 2011, 17:59#125770MAH,vi väntar med spänning. Gärna en film igen så man har lite underhållning på kvällskvisten.
ons 27 apr 2011, 12:23#127489Imponerande bygge! Är du nöjd själv allmänt sett? Några detaljer att ändra?
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
ons 27 apr 2011, 17:27#127503Det finns alltid saker att ändra på..
men med min begränsade budget för denna maskin skulle det inte
överstiga 10 papp och vara någorlunda effektiv. Den är inte optimal på ved diameter under 10 cm men det
funkar. Det skulle helst sitta en mindre klipp eller ngt som man kunde slå över till för är allt "bös".
överstiga 10 papp och vara någorlunda effektiv. Den är inte optimal på ved diameter under 10 cm men det
funkar. Det skulle helst sitta en mindre klipp eller ngt som man kunde slå över till för är allt "bös".
TS
tor 28 apr 2011, 01:10#127549Imponerande.
Var en jäkla kram i den sågen.
Med lite mer fart på klyven, så skulle den slå alla fabriktillvärkade maskiner som jag vet om.
Var en jäkla kram i den sågen.
Med lite mer fart på klyven, så skulle den slå alla fabriktillvärkade maskiner som jag vet om.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
ons 04 maj 2011, 13:55#128166Imponerande!!!
Ja mera köra med har man då inte sett! Du har oljeflöde o tryck som på en skördare verkligen ett bra bygge. Att traktorn orkar med är det en MF185 . Stockar kring halvmetern o sådan kaphastighet är det en f-11 sågmotor? Den fasta kniven är du ganska ensam om när man ser vedmaskiner väldigt stadig tål massor med ton kan tänka mej att en reglerbar kniv inte skulle hålla dessa tryckkrafter Feg huven fick du ju till väldans bra
Blir det något mer eller är anl.färdig vedbord eller stegmatare kanske??
ons 04 maj 2011, 21:42#128217Tackar!
Det är precis att MF 185:an orkar med. Det kanske inte hörs så tydligt i filmen men den går ifrån 1600 till ca 1100 varv vid
varje kap moment.
Såg motorn är en Voac F11-19cc så den räcker till. Anledningen till den fasta kniven är precis som
du säger.. en rörlig håller inte måttet, knappt att den fasta med hardox 400 håller den med för den typen av ved jag stoppar in = allt! Det är ju inte bara de raka fina bitarna som jag kör.
.
Det går säkert men tid och pengar sätter lite stopp för tillfället, det kanske
kommer ng inovativ lösning framöver på rörlig kniv men hittils har det knappt behövs. Det måste ju hålla för 40ton framöver!
Evt kommer hela bygget att hamna på en kärra inför nästa säsong.? Då kommer allt att byggas ihop för lättare
transport, uppställning och ihopfällning, evt kommer det bli ng form av stockmatare också.?
Om man tycker att den går lite segt och långsamt på klyvmomentet en del har ju påpekat det, så är det lite svårt att få ihop alla delar med min lilla budget. Ex nedan som visar att det är smådj-vligt när bitarna blir större och inte spikraka + att inköp o budget är mer än 50/100 gånger större än min...
/MAH
Det är precis att MF 185:an orkar med. Det kanske inte hörs så tydligt i filmen men den går ifrån 1600 till ca 1100 varv vid
varje kap moment.
Såg motorn är en Voac F11-19cc så den räcker till. Anledningen till den fasta kniven är precis somdu säger.. en rörlig håller inte måttet, knappt att den fasta med hardox 400 håller den med för den typen av ved jag stoppar in = allt! Det är ju inte bara de raka fina bitarna som jag kör.
.Det går säkert men tid och pengar sätter lite stopp för tillfället, det kanske
kommer ng inovativ lösning framöver på rörlig kniv men hittils har det knappt behövs. Det måste ju hålla för 40ton framöver!

Evt kommer hela bygget att hamna på en kärra inför nästa säsong.? Då kommer allt att byggas ihop för lättare
transport, uppställning och ihopfällning, evt kommer det bli ng form av stockmatare också.?
Om man tycker att den går lite segt och långsamt på klyvmomentet en del har ju påpekat det, så är det lite svårt att få ihop alla delar med min lilla budget. Ex nedan som visar att det är smådj-vligt när bitarna blir större och inte spikraka + att inköp o budget är mer än 50/100 gånger större än min...

/MAH
TS
fre 07 sep 2012, 07:44#185413Det var extremt små bilder, jag ser knappt.
Edit, nu såg jag filmen, den hade jag missat tidigare. Mkt trevligt och pedagogiskt
och det ser ut att vara bra fart på kapen.
Edit, nu såg jag filmen, den hade jag missat tidigare. Mkt trevligt och pedagogiskt
och det ser ut att vara bra fart på kapen.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).