Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1028863 visningar 181 följer Svara, dela mm...  

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ent  
JensSkoog skrev:
1634071213_img_20211012_181146.jpg

Så går sista lasset ut i morn.
38 säckar, 60 liter, med bok, ek och lite fruktträd till 70kr säcken pluss moms.

Väldigt exotisk ved må jag säga, kul med sån variation! Luktar det stekta äpplen när man eldar?😃

tallen100  
Ent skrev:
JensSkoog skrev:
1634071213_img_20211012_181146.jpg

Så går sista lasset ut i morn.
38 säckar, 60 liter, med bok, ek och lite fruktträd till 70kr säcken pluss moms.

Väldigt exotisk ved må jag säga, kul med sån variation! Luktar det stekta äpplen när man eldar?😃

Om veden inte är för torr, frukthalten måste vara hög 😀

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Ent skrev:Väldigt exotisk ved må jag säga, kul med sån variation! Luktar det stekta äpplen när man eldar?😃

Äppelträd doftar doftar bra och ek doftar som gamla, sura sockar, även
om den torkat länge. Jag gillar bäst doften från tall och thuja som brinner. :wink:

Användarvisningsbild

molnia  
#732072Hittade inte någon tråd som handlar om att köra korta bitar i ved maskin, vet ni någon tråd?
1634420792_vedpanna.png

Har nu flyttat till nytt ställe med en kökspanna med tråkigt vedutrymme. Rymmer som ni ser upp till 45cm men blir oerhört lätt att glöden i botten inte når veden utan det dör ut. Bäst förbränning blir det med veden på tvären o då är utrymmet bara 26cm. Granne med vedmaskin och även jag är oroliga att så kort som 22-23cm kommer att falla ner på fel ledd i ved fickan och fastna i klyven. Har någon av er provat att såga typ3/4 igenom på ett snitt och sedan lyfta upp sågsvärdet flytta fram och såga igenom på dubbla längden? Kanske sparar jag då in arbetet att kapa veden igen manuellt på halva mängden av veden? Vi är rädda för att vi få öppna skyddet o rätta till varje bitom man sågar dem 22cm långa... Vad är era erfarenheter av riktigt kort ved i vedmaskin?

fura  
#732075När jag kör sista två bitarna på en stock kör jag ibland två stycken på en gång i klyven om dom är lagom långa .Ett alternativ om man vill skilja på längderna är att spara sista korta bitarna och köra dem separat efter att man är klar.När stockarna är grova brukar jag kapa till bitarna på längen och tvären med motorsåg därefter lägga dem direkt i klyvdelen av vedmaskinen.

Användarvisningsbild

molnia  
#732094Far har vedmaskin med klinga men denna granne har med svärd, är det större risk att fastna o kröka svärdet om man inte sågar igenom helt på vartannat snitt tror ni?

nilsszzon  
molnia skrev:Hittade inte någon tråd som handlar om att köra korta bitar i ved maskin, vet ni någon tråd?
1634420792_vedpanna.png

Har nu flyttat till nytt ställe med en kökspanna med tråkigt vedutrymme. Rymmer som ni ser upp till 45cm men blir oerhört lätt att glöden i botten inte når veden utan det dör ut. Bäst förbränning blir det med veden på tvären o då är utrymmet bara 26cm. Granne med vedmaskin och även jag är oroliga att så kort som 22-23cm kommer att falla ner på fel ledd i ved fickan och fastna i klyven. Har någon av er provat att såga typ3/4 igenom på ett snitt och sedan lyfta upp sågsvärdet flytta fram och såga igenom på dubbla längden? Kanske sparar jag då in arbetet att kapa veden igen manuellt på halva mängden av veden? Vi är rädda för att vi få öppna skyddet o rätta till varje bitom man sågar dem 22cm långa... Vad är era erfarenheter av riktigt kort ved i vedmaskin?

Jag gör 20m3 25cm ved till en kund varje år
Det är inga problem alls , kapar och klyver med hakkipilken på samma vis som vanligt
Det är möjligt ngt fler antal hamnar fel men inget jag kommer ihåg så det är inget jag upplevt som problem åtminstone

Annars är det väl bara ut och prova? Så får ni svar på hur det funkar med just er anläggning?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#732602Sista veden levererades ut till kund i dag. Det blev ett fullt lass lösved och det sista lasset några pallar med småsäckar. Så nu är säsongen slut förutom en restaurang som är duktiga på att elda så dom måste jag spara 10 kubik per månad till året runt.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#732609Ti kubik i månaden till en restaurant :-o
Vad typ mat får man där - helgrillade elefantar :D

Användarvisningsbild

Vedproducent  
JensSkoog skrev:Ti kubik i månaden till en restaurant :-o
Vad typ mat får man där - helgrillade elefantar :D

Ja och 68 kg grillkol per dag också. 4 stora säckar med 17 kg styck. Men kol i dom mängderna kan inte jag försörja dom med så det får dom ordna själva. Ja den verkar ha bra omsättning och är turkiskt stuk på. Men annars är det 10 kubik 50 cm lite grövre Björk med 4 veckors mellanrum året runt så 130 kubik går dit på ett år. Nu var det stängt för en anlagd brand i våras i flera månader men nu har jag kört dit 4 lass efter det igen.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#732611Här mitt på trottoaren och stora gatan har jag tippat av många lass före branden. En dörr in till ett förråd där som dom kastade in veden. Nu har dom nog fått andra krav på sig för nu tippar jag det på ett annat ställe och så slängs det in i en 20 fotscontainer i stället.

Användarvisningsbild

Vardon  
Vedproducent skrev:Sista veden levererades ut till kund i dag. Det blev ett fullt lass lösved och det sista lasset några pallar med småsäckar. Så nu är säsongen slut förutom en restaurang som är duktiga på att elda så dom måste jag spara 10 kubik per månad till året runt.

Fantastisk affärside att skaffa ved. All cred till vuxenkul som troligen nu har allt för vuxna i alla åldrar och smaker

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Vardon skrev:
Vedproducent skrev:Sista veden levererades ut till kund i dag. Det blev ett fullt lass lösved och det sista lasset några pallar med småsäckar. Så nu är säsongen slut förutom en restaurang som är duktiga på att elda så dom måste jag spara 10 kubik per månad till året runt.

Fantastisk affärside att skaffa ved. All cred till vuxenkul som troligen nu har allt för vuxna i alla åldrar och smaker

Hehe ja troligen...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:Här mitt på trottoaren och stora gatan har jag tippat av många lass före branden. En dörr in till ett förråd där som dom kastade in veden. Nu har dom nog fått andra krav på sig för nu tippar jag det på ett annat ställe och så slängs det in i en 20 fotscontainer i stället.

Jag vet att jag är miljöskadad men de första jag ser på bilden är att ytterlampan på väggen är monterad uppochner 🤣

nilsszzon  
gnisten83 skrev:
Vedproducent skrev:Här mitt på trottoaren och stora gatan har jag tippat av många lass före branden. En dörr in till ett förråd där som dom kastade in veden. Nu har dom nog fått andra krav på sig för nu tippar jag det på ett annat ställe och så slängs det in i en 20 fotscontainer i stället.

Jag vet att jag är miljöskadad men de första jag ser på bilden är att ytterlampan på väggen är monterad uppochner 🤣

en dålig dag för "elektrikervaktmästaren" =)

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).