mån 13 apr 2020, 21:57#637635Hema skrev: Så min fråga till er som säljer ved, har ni märkt en ökad åtgång på ved under 30cm?
Ja några fler kunder har det blitt under dom senaste åren, dock inte jättemange.
Det vi hör er at 30cm funkar om dom er precis 30cm eller kortare, men ofta kan ju lite krokigt virke bli typ 31-32cm och då går det inte, så derav fråger flere om vi kan göra 25cm.
25cm er inte så illa å köra igjenom vedmaskinen men 20cm er rett tråkit.
Sen tar vi 100kr mer pr.m3 för 25cm ved och 200kr ekstra for 20cm.
Hema skrev:Sista bilden, så ser det nästan ut som en pyramid i bakgrunden, något som du reflekterat på?
Det vill ju inte funka.. Blä.
Nä, det har jag faktisk inte tänkt på, men ser ju viss likhet när du säger det.
Mitt upp på den åsen ska den nya Europavägen som snart ska byggas, ligga. (Dom ska sprenga av toppen av "pyramiden" , så det blir en plan yta)
Och den har even en annan sak gemensamt med pyramider, för att det finns en vikinggräv, med kanskje en Kung som ligger där, så där får jag inte närma mig med metalldetektoren even om det vore roligt att testa.
Nåja, det er säkert ingen kung, men det er en fredat vikinggrav som finns bara 100m från åsen på bilden.
Dom ska köra över med georader innan dom drar igång nåt arbete med E-vägen, så kanske får vi veta nåt mer om detta då.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc