Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

984 inlägg 450231 visningar 95 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

santatorp  
molnia skrev:denna var rätt bra, så den hör nog inte hemma i denna tråd egentligen.

Långsam men smart ide..

Trejon
Användarvisningsbild

totte  
#172611 Bra tanke bakom den konstruktionen. Effektivt med tvåvägsklyvningen, ingen returtid. I god USA-anda saknar den annars all säkerhet i manövreringen, inget tvåhandsgrepp, inget dödmansgrepp. Men ganska säkert en instruktionsbok som talar om att man inte får stoppa ner fingrarna mellan vedbiten och kniven eller tryckplattan, så dom inte kan bli stämda när man klippt fingrarna av sig.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172614 Dödmansgrepp är det ju, nog ser det ut som att han håller handen på spaken hela cykeln.

Robertberg  
santatorp skrev:Långsam men smart ide..

Hydraliken kanske är långsam, men det blir många bitar varje gång och ingen returtid.

Borde det inte gå att köra två kubbar parallellt?
Klyva varannan gång, en åt varje håll.
Då kan man köra längre innan man måste ladda med en ny klump.

Användarvisningsbild

totte  
Slurfi skrev:Dödmansgrepp är det ju, nog ser det ut som att han håller handen på spaken hela cykeln.

Nä, kolla vid t ex 0:35 eller 1:35, t ex.

Användarvisningsbild

Mäki  
#172678 Tänk om den skulle klyva i ett kryss 4-6 eller 8 bits bett då skulle den vara effektiv fast den är slö bara den är stark.

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
totte skrev:Bra tanke bakom den konstruktionen. Effektivt med tvåvägsklyvningen, ingen returtid. I god USA-anda saknar den annars all säkerhet i manövreringen, inget tvåhandsgrepp, inget dödmansgrepp. Men ganska säkert en instruktionsbok som talar om att man inte får stoppa ner fingrarna mellan vedbiten och kniven eller tryckplattan, så dom inte kan bli stämda när man klippt fingrarna av sig.

Fanns inget tvåhandsgrepp på dom tidigare faxe klyvarna heller. Va inget innan 04 iallafall tror jag. Jag slipper gärna tvåhandsgreppet! Är det stora kubbar så måste man nästan hålla ena biten med en hand.

Hälge  
#172981 Jag klyver ibland krokiga bitar och då måsta man hålla i lite i början. Vet inte hur jag skulle göra om det var tvåhandsgrepp, lägga över benet!?

Blivande snickare  
Hälge skrev:lägga över benet!?

Ingen bra ideé, då kan ju lillebror komma i kläm och det vill du inte vara med om! :mrgreen:

Användarvisningsbild

totte skrev:
Slurfi skrev:Dödmansgrepp är det ju, nog ser det ut som att han håller handen på spaken hela cykeln.

Jo nu såg jag, tydligen har han fått tag i en ventil med håll bara i ena läget.
Fint hemmabygge är det iaf.

Användarvisningsbild

totte  
Slurfi skrev:
totte skrev:

Jo nu såg jag, tydligen har han fått tag i en ventil med håll bara i ena läget.
Fint hemmabygge är det iaf.

Hembygge??? http://www.tempestwoodsplitter.com/Wood_splitters.html

Användarvisningsbild

#173042 Ja det är en kille som bygger såna hemma i sin gårdsverkstad, inget speciellt avancerat.

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hälge skrev:Jag klyver ibland krokiga bitar och då måsta man hålla i lite i början. Vet inte hur jag skulle göra om det var tvåhandsgrepp, lägga över benet!?

Visst är det så, även på större bitar som gärna vill resa sig upp. Hade väl blivit att man hade gjort om tvåhandsgreppet så det hade funkar med 1 hand [-x

Henrik Petersen  
#173137 Jag tar krokbitsjävlarna 😈 o slängar dom på brasen som dom är :-h , och behåller både händer och fötter intakta. Jag tycker dom är värda mer än en xtra vedklapp.

Henrik

Användarvisningsbild

totte  
#173151 Kan inte säga att jag haft nåt problem med tvåhandsgreppet, en bit på femhundra som kan jäklas och vill åka snett och om det säger jag som Henrik!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).