Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Vedmaskiner, flishuggar
Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!
Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!
mån 16 jan 2012, 20:26#155515Om kniven skär av kvist och annat så är det väl bara en fördel?
mån 16 jan 2012, 21:50#155551
Det klyver nog bra med en spetsigare slipfas i nosen som skär och en trubbigare slipfas längre från eggen som spräcker veden. Det svåra är att få den vassa eggen att hålla, ju mindre eggvinkel desto känsligare.
Sammanfattningsvis: Den klyver nog bra men kräver vård och omsorg.
Slurfi skrev:Ha! Då kommer jag med min egen tes: Kniven bör vara supervass och tunn i spetsen men
sedan bredda som en plogvinge åt båda håll.
Det klyver nog bra med en spetsigare slipfas i nosen som skär och en trubbigare slipfas längre från eggen som spräcker veden. Det svåra är att få den vassa eggen att hålla, ju mindre eggvinkel desto känsligare.
Sammanfattningsvis: Den klyver nog bra men kräver vård och omsorg.
mån 16 jan 2012, 22:15#155561På min klyv har jag slipat till ett hugstål från en flishugg som stiker fram ca. 5 cm. sedan är det breddat till ca. 15 cm. längst bak. Har klyvt 100 tals m3. utan att behöva slipa.
mån 16 jan 2012, 22:38#155568
Det låter som en bra avvägning på eggvinkel, dvs inte lövtunn (och supervass första kubiken) utan lagom vasst så det håller. Kan man få se en bild om man ber snällt?
Huggstål från flishuggar gissar jag är rätt hårt material?
foton skrev:På min klyv har jag slipat till ett hugstål från en flishugg som stiker fram ca. 5 cm. sedan är det breddat till ca. 15 cm. längst bak. Har klyvt 100 tals m3. utan att behöva slipa.
Det låter som en bra avvägning på eggvinkel, dvs inte lövtunn (och supervass första kubiken) utan lagom vasst så det håller. Kan man få se en bild om man ber snällt?
Huggstål från flishuggar gissar jag är rätt hårt material?
mån 16 jan 2012, 23:15#155583
På de manuella hydraulklyvarna tjänar man rätt så mycket tid om kniven är bred (=tjock), man ser tidigare när klyvningen är OK.
Tryckplattan får gå i retur, nästa klamp, samma sak, frammatningen kan avbrytas tidigare.
totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 20:18
Knivig fråga. Faxen har ju en platt 12 mm, funderar på om man skulle testa att svetsa på något i bakkanten för att dela isär bitarna bättre.
På de manuella hydraulklyvarna tjänar man rätt så mycket tid om kniven är bred (=tjock), man ser tidigare när klyvningen är OK.
Tryckplattan får gå i retur, nästa klamp, samma sak, frammatningen kan avbrytas tidigare.
tis 17 jan 2012, 00:34#155588
Just så jag tänkte, får nog bli lite experiment här i vår.
axwell skrev:totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 20:18
Knivig fråga. Faxen har ju en platt 12 mm, funderar på om man skulle testa att svetsa på något i bakkanten för att dela isär bitarna bättre.
Just så jag tänkte, får nog bli lite experiment här i vår.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
tis 17 jan 2012, 10:14#155614
Jo det är lite så jag har funderat också, även om jag inte uttryckte mig så förut.Mina funderingar har gått kring designen på Gränsfors stora klyvyxa.
Hittade inte någon bra bild på den men du beskrev mina tankar bra Slurfi
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Slurfi skrev:Ha! Då kommer jag med min egen tes: Kniven bör vara supervass och tunn i spetsen men
sedan bredda som en plogvinge åt båda håll.
Jo det är lite så jag har funderat också, även om jag inte uttryckte mig så förut.Mina funderingar har gått kring designen på Gränsfors stora klyvyxa.
Hittade inte någon bra bild på den men du beskrev mina tankar bra Slurfi
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 29 jan 2012, 09:08#158068Här är en film om amerikansk vedproduktion. Ser dock ut som om filmaren har parkinson...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ytwzfa655FU[/youtube]
Ja vad ska man säga...håhå jaja tack f¤n att man e född i Norden
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ytwzfa655FU[/youtube]
Ja vad ska man säga...håhå jaja tack f¤n att man e född i Norden
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
sön 29 jan 2012, 10:22#158082Bra arbetsbord på klyven, då slipper man ju böja sig och lyfta från marken.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
mån 30 jan 2012, 17:56#158413Alla sätt är bra utom dom dåliga och kanske lite udda. Men han fick ut veden åtminståne.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=njDzJJx3nGs[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=njDzJJx3nGs[/youtube]
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
sön 05 feb 2012, 11:36#159684http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... h5a0a6b9JM verkar ej helt säkert
sön 05 feb 2012, 12:34#159694Kan inte vara roligt att gå ut på vedbacken om man ska vara så nervös och rädd som han borde vara. Ett felsteg och...
DO, blir förbannad bara jag tänker på skitstövlarna.
sön 05 feb 2012, 12:52#159701Har man ett sånt bygge är det bäst att hålla kroppens alla delar på behörigt avstånd
sön 05 feb 2012, 13:10#159704Tja, låg väl på ungefär den normala säkerhetsnivån för en ordinär redneck-splitter.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).