ons 22 aug 2018, 05:41#522170Tömning av påsarna..
Vedmaskiner, flishuggar
Bilder från er vedtillverkning
ons 22 aug 2018, 21:47#522259Har du inte provat öppningsbara notsäcken? Det ser ju lite bökigt ut att hålla på sådär om du kör ut den mesta veden på det sättet.
Re: Bilder från er vedtillverkning
fre 24 aug 2018, 05:25#522422Hur länge de håller återstår att se, bara på sesång 2 ännu.
Däremot är knuten inte så lätt att få upp när säcken hängt i öglorna, brukar Linda repet om släggan för att få mer moment i rycket
Däremot är knuten inte så lätt att få upp när säcken hängt i öglorna, brukar Linda repet om släggan för att få mer moment i rycket
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
tis 04 sep 2018, 15:27#523779Nu har folk tagit till sig den varma sommaren och tänker att efter det här kommer en hård vinter. Har körd bort till kunder mestadelen av vad jag hade, men hade en några kubik med gran och thuja som jag inte hunnit med i sommar. I går kom en på telefonen och frågade om jag hade lite långved. Han ville gärna ha lite att pyssla med hemma i gården. Har bara gran och thuja, sa jag, men det spelade ingen roll så länge han fick lite i händerna 
Körde dit två stora lass på slepvagnen. Han ska känna det i kroppen innan han har klyvd det med yxa
Bästa är ju att jag fick bra betald när jag hugg thujaen, och bra betald för att skaffa bort den, och nu blir det en skilling för den igen
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Körde dit två stora lass på slepvagnen. Han ska känna det i kroppen innan han har klyvd det med yxa
Bästa är ju att jag fick bra betald när jag hugg thujaen, och bra betald för att skaffa bort den, och nu blir det en skilling för den igen
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jack of all trades, master of none!
tis 04 sep 2018, 17:46#523793
Så skall det gå till att göra bra affärer
JensSkoog skrev:Bästa är ju att jag fick bra betald när jag hugg thujaen, och bra betald för att skaffa bort den, och nu blir det en skilling för den igen
Så skall det gå till att göra bra affärer
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
tis 04 sep 2018, 17:57#523797Ja det var då en väldig säsong. Skulle behövt minst en bil till att köra ut ved med. Just nu är det 80 st leveranser som väntar. Sista säckarna kom bort ifrån gårdsplanen i dag. Så nu är det bara att tömma det som ligger under tak så är det klart för säsongen. Trots prishöjning för att lugna ner beställningstakten så märks det inte. 2-3 veckor till så vågar jag nog inte ta fler innan all ved är utkörd i alla fall.
tis 04 sep 2018, 18:18#523800
Hugger i snickar å sågarhjärtat att höra att det huggs ved av så fin thuja
Fast tre gånger förtjänst på samma träd är ju inte så illa det heller
JensSkoog skrev:Nu har folk tagit till sig den varma sommaren och tänker att efter det här kommer en hård vinter. Har körd bort till kunder mestadelen av vad jag hade, men hade en några kubik med gran och thuja som jag inte hunnit med i sommar. I går kom en på telefonen och frågade om jag hade lite långved. Han ville gärna ha lite att pyssla med hemma i gården. Har bara gran och thuja, sa jag, men det spelade ingen roll så länge han fick lite i händerna
Körde dit två stora lass på slepvagnen. Han ska känna det i kroppen innan han har klyvd det med yxa![]()
Hugger i snickar å sågarhjärtat att höra att det huggs ved av så fin thuja
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
tis 04 sep 2018, 18:46#523803
Den var inte så fin att jag skulle sågat den. Har varit en eftersatt häck på 7 - 8 meter
och dom grovaste var väl 30 - 35 cm men med rent för mycket kvist. Senn har jag sagt
till köparen att jag ska slipa hans sågkedjor gratis om han hittar spik eller ståltråd
invuxna. Skulle inte förvåna mig als.
Blivande snickare skrev:Hugger i snickar å sågarhjärtat att höra att det huggs ved av så fin thuja![]()
![]()
![]()
Den var inte så fin att jag skulle sågat den. Har varit en eftersatt häck på 7 - 8 meter
och dom grovaste var väl 30 - 35 cm men med rent för mycket kvist. Senn har jag sagt
till köparen att jag ska slipa hans sågkedjor gratis om han hittar spik eller ståltråd
tis 04 sep 2018, 18:50#523804
Anar mig att folk har fått med sig att det inte finns så mycket vatten
till el-produktion kommande vinter, så nu ska många säkra sig ved
så dom kan redusera eluppvärmingen, eftersom det
kommer kosta dyrt
Vedproducent skrev:Ja det var då en väldig säsong. .............Trots prishöjning för att lugna ner beställningstakten så märks det inte. 2-3 veckor till så vågar jag nog inte ta fler innan all ved är utkörd i alla fall.
Anar mig att folk har fått med sig att det inte finns så mycket vatten
till el-produktion kommande vinter, så nu ska många säkra sig ved
så dom kan redusera eluppvärmingen, eftersom det
kommer kosta dyrt
tis 04 sep 2018, 21:22#523830
Kvist i thuja är ingen fara, karakteristiskt bara. Spik däremot, not so much
35 cm... faaaaaan Jens..
Nåja, man kan inte rädda allt virke i den här världen
JensSkoog skrev:Blivande snickare skrev:Hugger i snickar å sågarhjärtat att höra att det huggs ved av så fin thuja![]()
![]()
![]()
Kvist i thuja är ingen fara, karakteristiskt bara. Spik däremot, not so much
35 cm... faaaaaan Jens..
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
tis 04 sep 2018, 21:27#523833
Har lika här, trots ordentlig prishöjning har jag beställningsstopp nu som bäst och måste hinna köra ut en massa innan jag kan ta emot nya beställningar..
Med kraftigt stigande råvarupriser kanske man skulle spara hela torr-lagret och vänta på ännu bättre försäljningspriser?
. Trots prishöjning för att lugna ner beställningstakten så märks det inte.
Har lika här, trots ordentlig prishöjning har jag beställningsstopp nu som bäst och måste hinna köra ut en massa innan jag kan ta emot nya beställningar..
Med kraftigt stigande råvarupriser kanske man skulle spara hela torr-lagret och vänta på ännu bättre försäljningspriser?
ons 05 sep 2018, 01:18#523851
Tänker ju inte på thuja som gagnvirke als, här. Tas ju bort mycket varje år, och
mestadelen går på sopen, eftersom inte många uppskattar den som ved,
Ska vara lite mer selektiv framöver och se om jag kan hitta några bra stammar för sågning.
Finns oerhörd mycket av trädslaget här, eftersom folk började plantera den på sjuttiotalet.
Blivande snickare skrev:Kvist i thuja är ingen fara, karakteristiskt bara. Spik däremot, not so much![]()
35 cm... faaaaaan Jens..![]()
![]()
Tänker ju inte på thuja som gagnvirke als, här. Tas ju bort mycket varje år, och
mestadelen går på sopen, eftersom inte många uppskattar den som ved,
Ska vara lite mer selektiv framöver och se om jag kan hitta några bra stammar för sågning.
Finns oerhörd mycket av trädslaget här, eftersom folk började plantera den på sjuttiotalet.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).