mån 28 jun 2021, 07:53#717631
Kan man köra el så gör man det tycker åtminstone jag. Jag ser att traktormodellen är 20 tusen kr billigare än el.
Jag tycker att Pilkemastern är en riktigt fin och smart maskin och man får mycket för pengarna. Jag upplever den däremot som en maskin mest för eget bruk och att man ska akta sig för grov ved med den. Björk från första gallringar är den rätta dimensionen.
Kompisen drog sönder inmatningsrännan på sin då en kvist fastnade och böjde plåten.[/quote]
grov ved med pilkemastern är inga problem, eller ja upp till 40 cm går bra, så beror ju på vad som menas med grovt
även jag har böjt inmatningsrännan, igår skruvade jag lös den och rätade den, ska lägga i en förstärkning innan jag återmonterar.
man måste ha koll på vad man matar in i maskinen så man inte kröker rännan, hoppas det går bättre framöver, det tror jag
visst är det billigare att köra på el om man har tillräcklig huvudsäkring, pilkemaster kan man köra med 16A men visst går proppen ibland.
vad kräver HP38 i ampere?
vad kostar en HP38?
en el / traktor pilkemaster evo36 kostar ju ca 110K ny, känns som mycket för pengarna
men jag är själv sugen att uppgradera, men den får nog hänga med några år till
EDIT:
ser att hakki pilken kostar ca 200K i motsvarande och att den kräver 25A
det är ju nästan dubbelt så mycket som pilkemastern.
sen har jag bara 16A hemma, att säkra upp till 25A skulle kosta 500:- mer i fast avgift per månad, det är 6000:- per år.
det kan man tanka traktorn för istället och break even blir säkert närmare 500m3 ved per år...
så traktormodellen av hakki pilken kan vara ett alternativ för mig med känns det som... om några år
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt