Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 120188 visningar 23 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

machonisti  
skogshasse skrev:
machonisti skrev:Jasså det var det ni ville ha svar på.

Det finns gåvoskatt i Finland.

tack för ditt svar mvh hasse

Inte för att jag förstår viktigheten i om det finns gåvoskatt eller inte.

axwell  
machonisti skrev:Inte för att jag förstår viktigheten i om det finns gåvoskatt eller inte.

Nej i sammanhanget inte den viktigaste aspekten inledningsvis, fast du gillar ju själv att spetsa till det, eller ?

Priset du angav, var det för rensorterad björk, blandat löv eller barrmassa?
Här i mitten av Sverige kan jag inte komma ihåg när vi hade så dåliga priser, räknar 1 EURO mot 8,5 Sek.

Har levt i den tron att Sverige har de sämsta villkoren för skogsägarna.

Användarvisningsbild

machonisti  
#222400Rensorterad björk titta i blogg Varför? eller sista pinnen. Huggen för att klara kvalitetskraven från bolag.

Angående spetsa till. Jovisst men löjlighetsgränsen brukar jag ändå respektera!

sveakatten  
Vedproducent skrev:

Gåvoskatten finns inte längre! Har du missat det?[/quote]
i sverige ja men hur det är i våra grannländer vet jag inte men det kanske du vet och sen kan du också förklara hur en markägare kan skänka veden till bolag men ska ha betalt av enskilda personer för vi ska väl hålla oss till fakta och inte gåtor men vill du ligga på det planet så behöver du inte svara[/quote]
Man ska nog inte alls hålla på med ved om man inte kan sina siffror. Skänka veden till bolagen? Vad är det för påståenden? Jag får 475 kr fub inkl moms för björken om jag säljer till bolag. Enligt vissa här vill dom sälja ved för 250 kr/m3 stjälpt mått. Ja jag står ju inte och klyver ved med gratis arbetstid och betalar för alla grejor för att få samma intäkt i alla fall. Men det är helt tydligt att vissa vill göra det så förtsätt med det ni...[/quote]

Nu blev jag nyfiken igen, vem ger 475 för björk? Är det timmer du menar?

Användarvisningsbild

vetinte  
#222444A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

stegmaster  
sveakatten skrev:Nu blev jag nyfiken igen, vem ger 475 för björk? Är det timmer du menar?

Han skrev vel at det var 475 inkl,mva, altså ca 380-390 kr +mva, och det er åtminstone et helt normalt pris på björk her i Norge. (400kr +mva, eller 500kr inkl, mva)

http://www.atskog.no/Skog-og-toemmer/Vedtoemmer

Användarvisningsbild

bodaedet  
#222449Det är väl timmer eller? Massaveden här ligger på 320+m.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#222455Jag tror de flesta skogsbolag i södra sverige ligger kvar på södras grundpris 350 kr m3 plus moms. Därtill kommer ju alltid tillägg och premier av olika slag så 475 kr inkl moms är lätt att få. Men jag köper ingen björk själv så billigt.

Användarvisningsbild

machonisti  
Vedproducent skrev:Jag tror de flesta skogsbolag i södra sverige ligger kvar på södras grundpris 350 kr m3 plus moms. Därtill kommer ju alltid tillägg och premier av olika slag så 475 kr inkl moms är lätt att få. Men jag köper ingen björk själv så billigt.

Vad hamnar du att betala då?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
machonisti skrev:
Vedproducent skrev:Jag tror de flesta skogsbolag i södra sverige ligger kvar på södras grundpris 350 kr m3 plus moms. Därtill kommer ju alltid tillägg och premier av olika slag så 475 kr inkl moms är lätt att få. Men jag köper ingen björk själv så billigt.

Vad hamnar du att betala då?

jag betalar 390 kr m3 fub plus moms och frakt så fritt hemma inklusive moms cirka 570 kr m3 fub (viss variation beroende på transportavstånd). Sen kan ju var och en räkna ut hur kalkylen ser ut om jag skulle sälja ved för 250-300 kr stjälpt som vissa vill sälja för.

Användarvisningsbild

machonisti  
#222467Det bolag jag sålt åt betalar grundpris 27,5 € + m fub travat vid väg. Chansar på kronkurs 8,5 ger det 234 kronor fubben + m.

Visst lovade dom nåt tillägg vilket ledde till att ifall man mötte upp på alla villkor kunde man komma upp i 29,5 € fub.

Ifall jag fått 350 kr fub för björkmassa skulle jag inte gyckla på i vedbranschen.

vedförsäljan  
vetinte skrev:
vedförsäljan skrev:
vetinte skrev:Det handlar om "pilsnerpengarna" :)
Hålla nere sina utgifter så behöver man inte så mycket inkomster :wink: .

Skulle varit mer relevant om du var vedförsäljare själv
Om du bara visste hur många som lagt av med vedförsäljning bara för det är mer tidsödande än man tror. Sin egna pannved är en jäkla skillnad en att göra brasved till kund, men det är klart vill man bara sälja billigt så låter jag givetvis göra nån det,för jag vill inte jobba gratis iaf

Nej jag är ingen "vedförsäljare" precis som du skriver. (Du har vid tre tillfällen kastat det i ansiktet på just mig). Och använt just det uttalandet som ett argument när det gäller ekonomi samtal :???: . Men det "relevanta" kanske inte ligger i att just vara "vedförsäljare" utan i annat tankesätt och ekonomi. Men det handlar om utgifter och inkomster. Och har man lite/låga utgifter så behöver man inte ha många/höga inkomster. Och den matten lärde man sig redan på lågstadiet. Vanligt + och - . Innan man ens fick stå med en vedklyv. Så om inte den matten sitter kvar idag kan det bero på att man inte infann sig på dom lektionerna eller att man är för gammal så man glömt det. Och då kanske man inte skall hålla på längre.
Du surrar hela tiden om att "jag vill inte jobba gratis iaf" :???:
Men här ÄR ingen som påstår att du skall göra det. Så jag förstår inte ditt uttalande :???:

Matten sitter som gjutit i pannbenet på mig :lol:
Förstår ju hur du menar med dyra maskiner etc. men ska man kunna överleva är det ibland omöjligt att inte köpa ny traktor etc, spelar ingen roll hur billig du är så måste man ha euro3 motor när man kör ex kommun,ncc skanska mm och då blir det ny traktor tyvär. Ja just det!!! detta hade inget med själva veden men oftast så är det inte heltids syssla ved och då kanske det står en och annan ny traktor på vedbackar i landet

I mitt egna fall finns det inte det närmaste en ny traktor,35 åring till traktor måste anses som man håller nere kostnaderna :grin: Gammal griplastare med glapp och rost, tippkärra som kostar 2400:- och billig vedmaskin som nästan svensson har råd med. Motorsågar som viken skogsägare som helst.
Jag har satt mina priser högt pga hög efterfrågan :o inte maskinpark

Det jag menar med att det är relevant att du skulle vara vedförsäljare är att då får man en helt annan inblick i verksamheten,tror knappt det spelar roll viken bransch det rör sig om så är det så. Ex, en åkare och städare,ekonomin med + och - är den samma men knappast utgifter och inkomsterna i mängd

Husqy346  
#222514Alltså jag blir så jävla förbannad varje gång jag får läsa här att man tar åcker pris om man säljer ved för över 400 m3 s. De som påstår detta är utav ren skär avundsjuka bara för att man kan ta det och har nöjda kunder.
Följande kostar dessa pengar i produktion som jag körde inga priser är påhittade
90 glasfiber säckar a 140 :- st ved inköp 375+ moms ca 425:-
Diesel till traktorn samt farsans traktor för griplastarvagnen samt utkörning till kunder ett par hundra liter diesel.
Hydraul olja ca en dunk på två billass med släp. eftersom den spolades ut på kedjesmörjning.
Bensin till motorsågen. Leasing av vedmaskin ca 2000:- i mån sedan vill man ju ha ut lite i lön för man håller på med skiten, ingen skulle väl ställa sig i en fabrik o producera nått utan lön tex .
Även fast jag tar 600:- m3 s för torr björk så blir det inte mycket över efter försälnings moms mm. Så sug på det alla belackar som gnäller att man suger pengarna ur kunder som tycker det lönar sig Med bergvärme installation för 150 tusen loppor eller fjärrvärme för 4000 i månaden ,eller värmepumpen som är strömsnål upp till -12 minus men va drar de i ström efter det sedan .
Hur som hellst vill det mycket till innan man eldar upp ved för 4000 i månaden.

Användarvisningsbild

svampbob  
#222522Jag tycker att det är fantastiskt att någon kan försörja sig på vedtillverkning och försäljning. Jag tror att det är tre faktorer som måste stämma för att det ska gå ihop.

1 rätt utrustning för effektiv framställning av stora vedvolymer.
2 rätt person som därtill gör många timmar.
3 rätt rätt region med rätt kunder och priser.

Min egen vedförsäljning är garanterat Ebberöds bank men jag tar det på nöjeskontot och finansierar det med konsultverksamheten.

Användarvisningsbild

vetinte  
#222529A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:51, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).