Vedmaskiner, flishuggar

Klena klyvyxor till vedprocessorer ?

7 inlägg 1218 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klena klyvyxor till vedprocessorer ?

slyman  
#838786 Har en 38 pro. 8-dels yxan är alldeles för klent dimensionerad. 12-13 mm. Svetsarna håller inte. Varför har de inte grövre gods (Hakki Pilke) och därmed mera svetsat ? Grövre björkar kan vara vrånga. Vilka erfarenheter har ni ?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Klena klyvyxor till vedprocessorer ?

Tosca  
#838843 Har du bilder på de problem du har?
Har jag vresiga bitar brukar jag klyva i färre bitar och ta tillbaka det som blir för grovt för att klyva om.

Användarvisningsbild

Re: Klena klyvyxor till vedprocessorer ?

svampbob  
#838849 På 4 och 6 dels yxorna är det "vanligt" stål men på åttan är det ett betydligt hårdare stål. Min åtta har inte havererat men kör inte heller så mycket med den. Det blir mest till halvmeters pannveden av barr. Björken kör jag med sexan.

Användarvisningsbild

Re: Klena klyvyxor till vedprocessorer ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838852
slyman skrev:Har en 38 pro. 8-dels yxan är alldeles för klent dimensionerad. 12-13 mm. Svetsarna håller inte. Varför har de inte grövre gods (Hakki Pilke) och därmed mera svetsat ? Grövre björkar kan vara vrånga. Vilka erfarenheter har ni ?


Att det är säkringar som ryker om det tar emot. Har inte märkt att 8 dels kniven skulle vara klen. Den väger lite mer än 6:an.

Vresiga bitar använder jag 4:an och börjar spräcka mitt itu. Sedan höjer upp lite så bitarna blir lagom under tvärkniven. Spräcker om tills det är färdigt.

Användarvisningsbild

Re: Klena klyvyxor till vedprocessorer ?

svampbob  
#838887
Vedmaskin skrev:
slyman skrev:Har en 38 pro. 8-dels yxan är alldeles för klent dimensionerad. 12-13 mm. Svetsarna håller inte. Varför har de inte grövre gods (Hakki Pilke) och därmed mera svetsat ? Grövre björkar kan vara vrånga. Vilka erfarenheter har ni ?


Att det är säkringar som ryker om det tar emot. Har inte märkt att 8 dels kniven skulle vara klen. Den väger lite mer än 6:an.

Vresiga bitar använder jag 4:an och börjar spräcka mitt itu. Sedan höjer upp lite så bitarna blir lagom under tvärkniven. Spräcker om tills det är färdigt.


Att kunna stanna av utmatningsbandet när man ska klyva om är till stor hjälp.
Riktigt vresiga bitar gör man bäst i att lämna kvar ute i skogen.
I veckan har vi minusgrader så jag planerar att köra hem årsveden nu och försöka sortera den efter storlek så att det inte blir så mycket yxbytande.

Användarvisningsbild

Re: Klena klyvyxor till vedprocessorer ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838936
svampbob skrev:
Vedmaskin skrev:
slyman skrev:Har en 38 pro. 8-dels yxan är alldeles för klent dimensionerad. 12-13 mm. Svetsarna håller inte. Varför har de inte grövre gods (Hakki Pilke) och därmed mera svetsat ? Grövre björkar kan vara vrånga. Vilka erfarenheter har ni ?


Att det är säkringar som ryker om det tar emot. Har inte märkt att 8 dels kniven skulle vara klen. Den väger lite mer än 6:an.

Vresiga bitar använder jag 4:an och börjar spräcka mitt itu. Sedan höjer upp lite så bitarna blir lagom under tvärkniven. Spräcker om tills det är färdigt.


Att kunna stanna av utmatningsbandet när man ska klyva om är till stor hjälp.
Riktigt vresiga bitar gör man bäst i att lämna kvar ute i skogen.
I veckan har vi minusgrader så jag planerar att köra hem årsveden nu och försöka sortera den efter storlek så att det inte blir så mycket yxbytande.


Ja att kunna stoppa utmatningsbandet är mycket värt. Är det korta längder jag kör så brukar jag kapa tre bitar innan jag börjar lägga tillbaka o spräcka om.

Dom vresiga bitarna hamnar i balaklyven med det övergrova och då till pannved. Så man inte behöver spräcka det så fint.

Avatar Fallback

Re: Klena klyvyxor till vedprocessorer ?

slyman  
#839231 Säkringar kan gå om det tar stopp vid klyvningen och man inte hinner backa klyven inom ca två sekunder - det gör man oftast.
Om björkklabbarna är 45cm i diameter eller grövre brukar jag handklyva dem i två delar och sedan in i maskinen. 37cm går direkt in i klyven och där är 8-dels för klen. Stora tårtbitar får man ju klyva igen.Tredje gången den svetsas och nu förstärks den baktill. Den är felkonstrurerad från början. Fyra skär är svetsade till 2/3 resten är " i luften".
Har förstärkt den delen nu.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar