Vedmaskiner, flishuggar

Speciel knut för öppningsbar vedsäck

10 inlägg 1713 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Speciel knut för öppningsbar vedsäck

kungsis  
#833387 Har hört talas om att det finns en viss knut som man ska använda till öppningsbara vedsäckar. Någon som vet?

Mvh
Kungsis



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

Vedproducent  
#833389
kungsis skrev:Har hört talas om att det finns en viss knut som man ska använda till öppningsbara vedsäckar. Någon som vet?

Mvh
Kungsis

Är det Espegard notsäckar du tänker på? Jag skär av med kniv och trär i en ny liten repstump. Det är då väldigt mycket enklare än att stå och krångla med knutar.

Avatar Fallback

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833396 Jag gör Knut med ögla, sen för öppna den så snor jag repen runt ett slägghuvud o rycker till.
Räcker inte de så gör jag samma med ett rep åt gången, misslyckas väldigt sällan så jag skurit repet.
Släggan gör att de blir mer punch i rycket

Användarvisningsbild

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

svampbob  
#833398
gnisten83 skrev:Jag gör Knut med ögla, sen för öppna den så snor jag repen runt ett slägghuvud o rycker till.
Räcker inte de så gör jag samma med ett rep åt gången, misslyckas väldigt sällan så jag skurit repet.
Släggan gör att de blir mer punch i rycket


Som Tjorven hade sagt. Farbror Gnisten har inte rätta knycken.

Avatar Fallback

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

kungsis  
#833400
Vedproducent skrev:
kungsis skrev:Har hört talas om att det finns en viss knut som man ska använda till öppningsbara vedsäckar. Någon som vet?

Mvh
Kungsis

Är det Espegard notsäckar du tänker på? Jag skär av med kniv och trär i en ny liten repstump. Det är då väldigt mycket enklare än att stå och krångla med knutar.


Har tänkt att prova Bluepack öppningsbara.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

Bert1  
#833724 Kan inte förklara hur jag gör knuten men är lite som du knyter skorna fast en ögla bara och så har du en ände och dra i när du skall få upp den

Användarvisningsbild

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

Williamm  
#833727
Bert1 skrev:Kan inte förklara hur jag gör knuten men är lite som du knyter skorna fast en ögla bara och så har du en ände och dra i när du skall få upp den

Typ som en halv rosett? Enrox har jag hört dem kallas.

Användarvisningsbild

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

Bert1  
#833728 Ja som halv rosett typ de brukar alltid gå och få upp även om det har spänts så knuten har blivit riktigt tajt

Avatar Fallback

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833761 Ja så kan man nog beskriva knuten, ser man till att repen inte tvinnar sig i knuten brukar de gå upp dom.

Avatar Fallback

Re: Speciel knut för öppningsbar vedsäck

kungsis  
#834188 Hehe, okey svårare var det inte. Folk har talat om det som om det vore något magiskt 🤣
Tack för förtydligandet.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar