Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster evo 36 kapkedjan nyper

6 inlägg 3002 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pilkemaster evo 36 kapkedjan nyper

HickeHiskelig  
#801636 Hej.
Har problem med min evo 36 från 2022. Jag körde 15 m3 i torsdags utan minsta problem, men igår slutade den kapa efter 5 m3. Jag antog att svärdet var böjt (ca 2mm) då jag hade tappat en mutter efter slarvig spänning av kedjan, som jag ersatte. Detta skedde mitt på dagen när det var som varmast

Så jag köpte ett nytt svärd, 3 timmar senare gick det bra att köra igen. Men idag nöp den igen efter typ 5 m3.

Jag funderar om det är så att den blir för varm? Har någon haft liknande problem? Sjukt störigt med en helt ny maskin…

TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster evo 36 kapkedjan nyper

guttamåla  
#801639 Har haft liknande problem. I mitt fall visade sig att ena sidans tänder på kedjan tappat skärpan. Bytte till ny sedan fungera sågen.

Användarvisningsbild

HickeHiskelig  
guttamåla skrev:Har haft liknande problem. I mitt fall visade sig att ena sidans tänder på kedjan tappat skärpan. Bytte till ny sedan fungera sågen.

Jag bytte kedja i samband med svärdbytet, till Husqvarna x cut. Gick bra i 10 m3, sen nöp den igen. Den är lagomt spännd, har även vridit upp kedjeoljan ännu mer

TS

ulfber  
#801694 Vi har också detta problem på vår Palax,sågat i 10 år utan problem,bara filat o kollat spänningen,men sen vi börjat med Barkborregranar torra så uppstår detta,när den börjar nypa ,bara att slänga dit en ny eller nyslipad kedja,sen funkar det igen

Användarvisningsbild

HickeHiskelig  
ulfber skrev:Vi har också detta problem på vår Palax,sågat i 10 år utan problem,bara filat o kollat spänningen,men sen vi börjat med Barkborregranar torra så uppstår detta,när den börjar nypa ,bara att slänga dit en ny eller nyslipad kedja,sen funkar det igen

Men kedjan lär ju hålla längre än några enstaka vedsäckar?

TS

ulfber  
#801696 Ja typ 10 kbm

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).