Vedmaskiner, flishuggar

Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

58 inlägg 26946 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att tänka vid val av vedmaskin.

fendt311  
Freddeli skrev:
Arvid0 skrev:Som tidigare sagts ska man elda med ved ska det vara rationellt. Veden må värma flera gånger men jag vill då flytta veden så få gånger som möjligt.

Vad gäller värmepumpsdiskussionen så får ni gärna debattera men jag håller mig utanför, det är inte aktuellt i mitt fall.

Men just det sista du skriver är knuten i det hela och vad jag strävar efter, därav denna trådstart.
Jag tycker att jag har ett ganska rationellt flöde idag. Veden hamnar i pall eller säck så snart den är klyvd. Därefter rörs den inte fören den ska in i pannan. Pallar och säck hanteras med traktor och lagras utomhus tills dess att de ska in i pannrummet. Då det finns tre pallplatser i pannrummet så är det skitsamma om inte veden torkat helt hundra under sin tid utomhus. Efter några dagar i pannrummets värme är den mer än tillräckligt torr i alla fall. Då detta är första vintern och jag ligger lite efter så eldar jag just nu på ved som klövs i höstas. Den håller under 20% när den stått i pannrummet 4-5 dagar.

En potentiell tidsbesparing ytterligare som jag funderat på är att gjuta en "lastkaj" utanför pannrummet i samma nivå som golvet inne. På så vis kan pallar och säckar direkt efter tillverkning placeras där och sen kan inkörningen till pannrummet skötas med bara handtruck utan att behöva starta traktorn. Men det krävs lite yta för att rymma 40 säckar som står på pall.

Åter igen så är det som tar mest tid idag tillverkningen. Jag har stockbord med rullar (ej drivna) och på det ryms nästan ett helt lass från griplastaren. Men därefter är det motorsåg och manuell klyv som gäller.

MVH Fredrik Håkansson

Finns det någon möjlighet att få referens av maskin handlare, återförsäljare av ved maskin som du är intresserad av? Eventuellt att få låna hem en maskin. Vid skarpt läge? Om det nu finns i närheten av där du bor. Kör själv med stockbord utan matning. 30år gammal hakki Pilke 600. Med 700mm coromant klinga. MF 35 som driver den. Den matar på med en hel del kubik per dag. Än fast enkel klyven går sakta. Man får hand dra på det som ska kapas. För grövre stockar. 25cm uppåt kör jag med motorsåg och hydraul klyv. Kopplad bakom traktorn. Går klart mycket fortare med vedkapen. Så jag tycker du gör rätt i ditt beslut. Sedan håller jag med Camaro 1969. Köp en begagnad maskin. Som inte verkar så sliten. Vet att det kan vara svårt att få tag på.

Trejon
Användarvisningsbild

fendt311  
#700041 Att gemföra vedeldning och jordvärme är helt ointressant i denna disskution överhuvudtaget. Det beror på så många faktorer. Att vissa inte förstår det, visar på okunniga människor. Som bara håller på sin egen skit.

Användarvisningsbild

Freddeli  
Finns det någon möjlighet att få referens av maskin handlare, återförsäljare av ved maskin som du är intresserad av? Eventuellt att få låna hem en maskin. Vid skarpt läge? Om det nu finns i närheten av där du bor. Kör själv med stockbord utan matning. 30år gammal hakki Pilke 600. Med 700mm coromant klinga. MF 35 som driver den. Den matar på med en hel del kubik per dag. Än fast enkel klyven går sakta. Man får hand dra på det som ska kapas. För grövre stockar. 25cm uppåt kör jag med motorsåg och hydraul klyv. Kopplad bakom traktorn. Går klart mycket fortare med vedkapen. Så jag tycker du gör rätt i ditt beslut. Sedan håller jag med Camaro 1969. Köp en begagnad maskin. Som inte verkar så sliten. Vet att det kan vara svårt att få tag på.

Hej!

De enda jag pratat med hittills är bala agri som har en återförsäljare i kalmar, ca 7-8mil från mig. Den återförsäljaren hade visst såld en hel del maskiner så där borde gå att få en referens. Har dessutom en bekant som äger föregångaren till maskinen från bala och han är supernöjd.

Ja det verkar inte bättre än att jag får återgå till den tanken. Gäller dock bara att hitta en som passar specen och det är nog lättare sagt än gjort. Har haft bevakning på blocket i över ett år och kan nog räkna på min hand de maskiner som dykt upp inom rimligt avstånd och som varit i en prisklass jag kan acceptera.
Efter flera tips tidigare i tråden har jag kikat lite närmare på pilkemaster evo 36. Har även letat på blocket och sett att det finns gott om uthyrare men inte en enda i min region. Får räkna lite på det, kanske kan man motivera en sådan om man hyr ut den 10-15 dygn per år.

För att lyfta en av huvudfrågorna igen; En av de springande punkterna vid valet av eventuell maskin är huruvida det går att elda 50cm på ett acceptabelt sätt i en panna med 73cm djupt vedmagasin. Självklart kommer det ju att brinna men frågan är hur väl brinner pannan och hur mycket sämre verkningsgrad bör jag räkna med?

MVH Fredrik Håkansson

TS

Tralsmo  
fendt311 skrev:Att gemföra vedeldning och jordvärme är helt ointressant i denna disskution överhuvudtaget. Det beror på så många faktorer. Att vissa inte förstår det, visar på okunniga människor. Som bara håller på sin egen skit.

Det var därför ja valde pellets.
Me jordvärme eller borrning hadde ja ändå behövt ved nu i det kallaste.
Me " vanliga" element hadde jordvärme inte klarat denna kyla.
Nu e de ju inte ofta det händer men å andra sidan så ä ju kostnaden för pellets inte heller så hög en "vanlig" vinter. Ja kan nog ta det framför en rejäl investeringskostnad på ved å jord/borrvärme. Å allt jobb med veden.

Användarvisningsbild

fendt311  
Tralsmo skrev:
fendt311 skrev:Att gemföra vedeldning och jordvärme är helt ointressant i denna disskution överhuvudtaget. Det beror på så många faktorer. Att vissa inte förstår det, visar på okunniga människor. Som bara håller på sin egen skit.

Det var därför ja valde pellets.
Me jordvärme eller borrning hadde ja ändå behövt ved nu i det kallaste.
Me " vanliga" element hadde jordvärme inte klarat denna kyla.
Nu e de ju inte ofta det händer men å andra sidan så ä ju kostnaden för pellets inte heller så hög en "vanlig" vinter. Ja kan nog ta det framför en rejäl investeringskostnad på ved å jord/borrvärme. Å allt jobb med veden.

Sakligt och konkret skrivet.👍Inget fel i det. Det är helt rätt val efter dina krav, förväntningar och förutsättningar. Men att svamla om priser och jämförelser. Som är helt irrelevant, felaktiga. Det kan man sluta med.

jannee  
#700151 Du kan lägga vedpinnarna omlott påverkar effekten minimalt.
Annars kortare vedlängd torkar både lättare och bättre.
Bättre för korta vedpinnar än för långa som du får lägga på tvären eller som inte ramlar ned ordentligt.
Ulfs ide om att fukthalten ska var 20 till 22 % för att vara optimalt är fel.
Nedåt 15 % är det optimala för vedbrand i panna, inte för klena bitar, men jämntorra om det ska vara 100 % optimalt.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Freddeli skrev:

Hej!

De enda jag pratat med hittills är bala agri som har en återförsäljare i kalmar, ca 7-8mil från mig. Den återförsäljaren hade visst såld en hel del maskiner så där borde gå att få en referens. Har dessutom en bekant som äger föregångaren till maskinen från bala och han är supernöjd.

Ja det verkar inte bättre än att jag får återgå till den tanken. Gäller dock bara att hitta en som passar specen och det är nog lättare sagt än gjort. Har haft bevakning på blocket i över ett år och kan nog räkna på min hand de maskiner som dykt upp inom rimligt avstånd och som varit i en prisklass jag kan acceptera.
Efter flera tips tidigare i tråden har jag kikat lite närmare på pilkemaster evo 36. Har även letat på blocket och sett att det finns gott om uthyrare men inte en enda i min region. Får räkna lite på det, kanske kan man motivera en sådan om man hyr ut den 10-15 dygn per år.

För att lyfta en av huvudfrågorna igen; En av de springande punkterna vid valet av eventuell maskin är huruvida det går att elda 50cm på ett acceptabelt sätt i en panna med 73cm djupt vedmagasin. Självklart kommer det ju att brinna men frågan är hur väl brinner pannan och hur mycket sämre verkningsgrad bör jag räkna med?

MVH Fredrik Håkansson

jag skulle aldrig någonsin hyra ut min vedmaskin, det beror nog på att jag själv är så rädd om grejorna och sköter dem noggrant.
hur noggrann är man med andras grejjer när ingen ser?

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701815 Synpunkter på en Palax 360 m joystick?
På väg byta upp mig.

Användarvisningsbild

chiwas  
#701818 Har en Palax ks 35 s är super nöjd snabb o smidig.Tycker om att såga ved men nu får jag bara ett par dagar vedhuggning p.g.a den är för effektiv.
Lite på gränsen med 16 amp och ganska långa kablar, men är den ordentligt varmkörd går det ok.
Har även traktor drift men har inte provat den eftersom traktorn behövs för att lägga fram nytt virke.

Användarvisningsbild

Freddeli  
#701821 Hejsan!

Jag har kikat runt en hel del och pratat med diverse återförsäljare sedan jag sist skrev i tråden. I dagsläget lutar det åt en pilkemaster evo 36. Om det blir basmodellen eller hc återstår att se när jag får in offerten jag väntar på. Motiveringen till att jag fastnat för denna maskin är enligt följande.

*klarar 60cm vilket många andra märken inte
gör.
*har frammatning av stocken till skillnad mot bala agrin.
* går att få med mobilt underrede, stor fördel vid uthyrning.
*går att få med kombinerad traktor och eldrift. Eldrift för drift på vedbacke och vid uthyrning till den som ej äger en traktor. Traktordrift så jag kan ta uppdrag och köra upp ved åt kund direkt vid välta utan att vara beroende av el.

Tanken är att isf hyra ut maskinen när jag inte själv använder den. På så vis snabbar man på tiden det tar för maskinen att betala sig.

Mvh Fredrik Håkansson

TS
Användarvisningsbild

Freddeli  
Uvskogen skrev:Synpunkter på en Palax 360 m joystick?
På väg byta upp mig.

Hej

Utifrån vad jag kan läsa mig till på nätet så är det nog en maskin som uppfyller mina kriterier. Beroende på om det är pto, el eller kombinerad drift.

Mvh Fredrik Håkansson

TS
Användarvisningsbild

Freddeli  
#706169 Hej allihopa!

Vill bara kika in och berätta att efter mycket letande fick jag tag i en hakki pilke x2. Inte en modell som jag ursprungligen letat efter men efter att ha kikat runt och nätet och senare provkört blev det affär. Jag är toknöjd med köpet, plötsligt är det en fröjd att tillverka ved.

Mvh Fredrik Håkansson.

TS
Användarvisningsbild

vedmalen  
#706184 Du lär nog inte ångra dig. Har oxå en sån som jag kört genom ca 3000 fub och är inne på tredje omgången remmar. Bytt inmatningsmatta.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).