Freddeli skrev:Arvid0 skrev:Som tidigare sagts ska man elda med ved ska det vara rationellt. Veden må värma flera gånger men jag vill då flytta veden så få gånger som möjligt.
Vad gäller värmepumpsdiskussionen så får ni gärna debattera men jag håller mig utanför, det är inte aktuellt i mitt fall.
Men just det sista du skriver är knuten i det hela och vad jag strävar efter, därav denna trådstart.
Jag tycker att jag har ett ganska rationellt flöde idag. Veden hamnar i pall eller säck så snart den är klyvd. Därefter rörs den inte fören den ska in i pannan. Pallar och säck hanteras med traktor och lagras utomhus tills dess att de ska in i pannrummet. Då det finns tre pallplatser i pannrummet så är det skitsamma om inte veden torkat helt hundra under sin tid utomhus. Efter några dagar i pannrummets värme är den mer än tillräckligt torr i alla fall. Då detta är första vintern och jag ligger lite efter så eldar jag just nu på ved som klövs i höstas. Den håller under 20% när den stått i pannrummet 4-5 dagar.
En potentiell tidsbesparing ytterligare som jag funderat på är att gjuta en "lastkaj" utanför pannrummet i samma nivå som golvet inne. På så vis kan pallar och säckar direkt efter tillverkning placeras där och sen kan inkörningen till pannrummet skötas med bara handtruck utan att behöva starta traktorn. Men det krävs lite yta för att rymma 40 säckar som står på pall.
Åter igen så är det som tar mest tid idag tillverkningen. Jag har stockbord med rullar (ej drivna) och på det ryms nästan ett helt lass från griplastaren. Men därefter är det motorsåg och manuell klyv som gäller.
MVH Fredrik Håkansson
Finns det någon möjlighet att få referens av maskin handlare, återförsäljare av ved maskin som du är intresserad av? Eventuellt att få låna hem en maskin. Vid skarpt läge? Om det nu finns i närheten av där du bor. Kör själv med stockbord utan matning. 30år gammal hakki Pilke 600. Med 700mm coromant klinga. MF 35 som driver den. Den matar på med en hel del kubik per dag. Än fast enkel klyven går sakta. Man får hand dra på det som ska kapas. För grövre stockar. 25cm uppåt kör jag med motorsåg och hydraul klyv. Kopplad bakom traktorn. Går klart mycket fortare med vedkapen. Så jag tycker du gör rätt i ditt beslut. Sedan håller jag med Camaro 1969. Köp en begagnad maskin. Som inte verkar så sliten. Vet att det kan vara svårt att få tag på.