fre 12 apr 2024, 16:08#840239
Är väl inte speciellt aktiv på det här forat, men läser periodvis ganska mycket, följer flera intressanta trådar och kollar mycket på massa olika filmer och bilder, och har lärt mig väldigt mycket, speciellt i motorsågsdelen där det finns mer kunskap än vad som någonsin får plats i min lilla knopp...
och jag vet att de flesta av frågorna jag ställer här är omöjliga att svara på
Men hoppas lära mig lite mer och få lite mer fakta som jag sen kan använda mig av för att kanske komma till ett vettigt beslut.
Har sysslat med (mest egen) skog i rätt många år nu (är 50+plussare sen några år tillbaka). Den egna traktorn är såld och kör sen drygt tio år tillbaka allt med en Polaris 700:a och en timmervagn från Nyvab i Älmhult. Mestadels ved till egen uppvärmning men det har väl blivit några lass sålda ibland också.
Nu har jag börjat ta över skötseln av en liten skogsfastighet från pappa och farbror, och det är även dags för en del sistagallring på nått stycke i den egna skogen.
Skogen som jag ska ta över är till största delen aldrig kalhuggen utan det har bara plockhuggits så jag är inte så intresserad av att ta in stora skördare och skotare utan vill försöka fortsätta sköta skogen ungefär som den skötts hittils.
Jag tyar fortfarande handlasta tremetersved, men tyngre tror jag inte är hälsosamt för gubben
så har börjat fundera på att investera i en driven griplastarvagn till hjulingen. Den skulle inte gå att räkna hem, men det är inte riktigt tanken, snarare att få tillräckligt med vagn för att kunna köra ut nått lastbilslass om året utan att gå sönder i kroppen. och utan att köra sönder marken heller.
Det som ligger närmst i tur i planeringen är ett stycke berg och en mosse med en del övergrov gran och tall, räknar med att kunna plocka ut nära på en full bil timmer bara på det stycket som vi var runt i kollade i härom veckan
Har kört olika entreprenadfordon, truckar och grävmaskiner men aldrig någon riktig skogsmaskin så har tyvärr inte så bra koll på olika tillbehörs och funktioners mervärden.
Om man vill ha något vettigt, är det bara Kranman och Avestavagnen som finns? Jag dissar inte Vimek men de nya är för stora, 101:orna känns nästan som att de borde vara utslitna vid det här laget, så kanske 620/630 är de som kan vara relevanta fortfarande? Jag köper gärna begagnat för att hålla nere kostnaderna, men tillgången verkar inte speciellt stor oavsett märke.
Så, funktioner på vagnarna:
Ramstyrning; har jag klarat mig utan i alla år, men självklart har jag lyckats knö in ett träd mellan traktor och vagn mer än en gång
så det är något jag känner har ett mervärde. Däremot har jag ingen efarenhet om vad skillnaden i till exempel Kranman T1960 och T1750 innebär i praktiken (dvs drivningen av cylindern är separerad från vagnsdriften).
Dubbelpump för dubbla hastigheter; Även här saknar jag erfarenhet, att det är en bra funktion jovisst, men är det värt merkostnaden? Finns det någon nackdel?
Dämpning; Jag skulle inte vilja köra lastare utan lastdämpare
Men hur viktigt är det på en sån här liten lätt kran? Hur stor skillnad gör det praktiskt? Var är det de normalt sätter ackumulator? Svängen och lyften eller bara lyft? Sitter det normalt strypningar på plats på ventilpaketen eller är det något man behöver sätta dit själv?
Utskjut; Är det värt priset, vad finns det för för och nackdelar (utöver ökad räckvidd då såklart)?
Ventilpaket; Klart det hade varit najs med fullt elstyrda med propp på alla funktioner, men är det lönt att gå upp från basalterantivet? Det anges sällan men det ser inte ut som att alla ventiler är proportionalventiler oavsett vilket ventilpaket man väljer.
Vinsch; Ja det är ju ett krav, men är merkostnaden upp till en hydraulisk värt det? Det är ju aldrig kul att gå och vinscha men har nog inte tyckt att hastigheten är ett problem på elvinschen jag har idag.
Sen finns det ju fler funktioner som olika sorters bromsar, olika varianter av automatik med till/frånslag av drift, här har jag också noll i erfarenhet hur stor skillnad de gör i praktiken. Det är klart att alla funktioerna är "br att ha" och de flesta ökar ju effektiviteten. Men jag behöver inte vara effektiv, jag behövere bara klara av att göra jobbet på ett bra sätt utan att ha sönder mig själv eller annat.
Det är alltså egen skog det handlar om, eget uttag plus något enstaka billass per år, nere i Blekinge, kuperat men inte så många riktigt branta partier men delvis väldigt (väldigt) blockigt så klart
, och några ganska fina mossiga områden som normalt är blöta året runt.
Hoppas det räcker för att förstå vad jag behöver hjälp med
Jag har inte några större utkomster från skogen men normalt går den lite plus varje år i alla fall (i snitt, vi har ju inte sålt något varje år).
Tänkte försöka ta en runda upp till Emmaboda senare i vår, men man brukar inte kunna se så mycket på en sån mässa (om det inte är något speciellt man vet sen innan att man vill kolla på), och försäljare (oavsett hur bra de är) har sällan erfarenheten som jag vet finns här på forumet.
Ja det var väl så här långt vad jag kan komma på, kollade lite efter nån fin bild att lägga in men tydligen så fotar jag aldrig när jag är och jobbar i skogen. Lovar att bättra mig på det i alla fall. Nu i helgen är det ett par gamla stora träd som ska ner i kanten på en hage där vi håller på att sätta nytt staket så där ska jag nog kunna åstadkomma minst en sån där fin skrytbild med stora feta stockar på för liten vagn
.
mvh/Fredrik