ATV och UTV i skogen

Mindre överhettning med större elvinsch på ATV skogsvagn?

4 inlägg 1272 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mindre överhettning med större elvinsch på ATV skogsvagn?

Johan60  
#819619 Jag har en Kranman T1100 Timmervagn med Vajerkran VK1100. Har hittills gallrat klenare virke och handlastat det mesta, så en handvevad vinsch från Biltema har räckt.
Kommer framöver att lasta mer av lite grövre virke, och funderar på att montera elvinsch (hydraulvinsch är inte aktuellt). Efter att ha läst igenom flera trådar blir jag dock lite tveksam på grund av problemet med överhettning som många nämner. Jag inser att det är svårt att säga hur stort problemet är, det beror förstås på hur intensivt man kör vinschen och om man vinschar kontinuerligt eller gör annat (t ex hugger) mellan vinschningarna. Men det vore bra att kunna lasta, säg, 1 m^3fub på en timma.
Det jag undrar är
1) Är elvinsch värdelöst om man vill lasta mer än enstaka stockar?
2) Blir överhettningsproblemet mindre om man väljer en större vinsch, som så att säga kan arbeta lugnare? T ex borde en Warn VRX 25 vara stark nog för att orka lyfta, men blir en VRX 45 mindre varm på samma arbete?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Mindre överhettning med större elvinsch på ATV skogsvagn

anersimyra  
#819628
Johan60 skrev:Jag har en Kranman T1100 Timmervagn med Vajerkran VK1100. Har hittills gallrat klenare virke och handlastat det mesta, så en handvevad vinsch från Biltema har räckt.
Kommer framöver att lasta mer av lite grövre virke, och funderar på att montera elvinsch (hydraulvinsch är inte aktuellt). Efter att ha läst igenom flera trådar blir jag dock lite tveksam på grund av problemet med överhettning som många nämner. Jag inser att det är svårt att säga hur stort problemet är, det beror förstås på hur intensivt man kör vinschen och om man vinschar kontinuerligt eller gör annat (t ex hugger) mellan vinschningarna. Men det vore bra att kunna lasta, säg, 1 m^3fub på en timma.
Det jag undrar är
1) Är elvinsch värdelöst om man vill lasta mer än enstaka stockar?
2) Blir överhettningsproblemet mindre om man väljer en större vinsch, som så att säga kan arbeta lugnare? T ex borde en Warn VRX 25 vara stark nog för att orka lyfta, men blir en VRX 45 mindre varm på samma arbete?

Jag vill minnas att det som skiljer en warn 2500 gentemot t.e.x 3000 modellen är grovleken på kablarna. Överhettning uppstår om man gjort ett fullt drag om ca 15 meter och inte låter vinschen svalna i minst tio minuter inför nästa drag.

Avatar Fallback

Re: Mindre överhettning med större elvinsch på ATV skogsvagn

Hema  
#819631 Mig veterligen blir winschen fysiskt större efter 35-modellen.

Avatar Fallback

Re: Mindre överhettning med större elvinsch på ATV skogsvagn

Ent  
#820234 Jag har en Kinavagn med dito no name vinsch, 2500 lbs=1300 kg ungefär och den har fått slita ont under de 10 år jag haft den. Jag skulle inte våga sätta en kraftigare vinsch på den vagnen, kranstolpen har viss lutning redan som det är. Men överhettning har jag aldrig varit med om trots att jag som värst skarvat wiren bortåt 50 m. Jag tömde två bilbatterier på den vinschningen, en grövre björk som blåst omkull. Kvistade den och drog den hel.
Så värmen verkar konstigt nog inte vara ett problem. Den varma årstiden kan man ju alltid linda in motorn i en blöt handduk om den skulle bli varm, och på vintern finns det snö på många håll. Kylspray kanske också kan funka, men det blir förstås dyrt.
Edit, angående Warn så har min mycket sparsamt använda Warn-vinsch lagt av. Den sitter orignalmonterad fram på min Can-am Outlander 2017. Den bara "skriker" när den belastas och wiren stannar. Detta till skillnad från kinesen som oförtrutet tuggar på trots mycket hårdhänt användning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).