ATV och UTV i skogen

Försäkra skogsvagn

6 inlägg 1468 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Försäkra skogsvagn

Bosda  
#809687 Jag ska fälla och transportera bort några träd åt en granne på landet. Det kommer att ske mot betalning och jag har enskilda firma och motorsågskörkort.

Normalt jobbar jag bara i egen skog så för ordningens skulle kontaktade jag försäkringsbolaget (LF) angående ansvar/drulleförsäkring och då kom frågan upp om försäkring på skogsvagnen, Avesta MS48. Det gällde stöld och vagnskada. Stöldrisken är ju låg för en skogsvagn av denna typ då den dels är inlåst men även osmidig att stjäla både när den är monterad på ATV men även när den inte är monterad. Kvarstår gör vagnskada och då undrar jag hur ni andra resonerar som har en motsvarande skogsvagn (Avesta/Kranman)? Någon som har försäkrat och nyttjat vagnskada? Täcker den ex. ett kranbrott eller om något annat dyrt går sönder vid arbete?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Försäkra skogsvagn

Monark1954  
#809714 Jag har LF lantbruksförsäkring och skogsförsäkring.
När försökte försäkra min Järnhäst med en Kranman skogsvagn med hydraulisk kran.
Nu minna jag inte exakt men det resulterade i en "Transporterande motorredskap - lantbruk" resten täcktes av min lantbruksförsäkring.
Ett av syftena var även stöldskydd.
Kan inte exakt svara försäkringsvillkoren då jag inte hittar dessa via försäkringsöversikten på nätet.

Avatar Fallback

Re: Försäkra skogsvagn

Bosda  
#809720 Det var försäkringshandläggaren som tog upp frågan om försäkring av skogsvagn och nämnde vagnskada. Skulle vara intressant att höra om någon utnyttjat det delen av försäkring. Handläggaren var från skog/lantbruk och googlade på Avestavagnen så hon förstod vad det handlar om. Men som sagt nyfiken om någon fått en "arbetsskada" på sin vagn och fått ersättning för reparation via vagnskadeförsäkring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försäkra skogsvagn

anersimyra  
#809754 Vagnen borde väl precis som en vanlig släpvagn vara försäkrad via dragfordonets försäkring vid arbete och transport? Jag hade själv en separat stöldförsäkring på min Avesta men minns tyvärr inte vilken omfattning jag hade på hjulingen..🤔

Avatar Fallback

Re: Försäkra skogsvagn

Bosda  
#809755 Enligt handläggaren gällde inte dragfordonets försäkring för denna typ av vagn. Minns inte orsaken men återkommer om det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkra skogsvagn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809756 Oregistrerade tillbehör omfattas normalt av inventarieförsäkringen i företagsförsäkringen och tas upp som belopp för alla samlade inventarier.
Du kan även försäkra dig mot skada på redskapet och det gör du i så fall med en maskinskadeförsäkring.
Oregistrerade fordon som drivs med egen motor ska normalt sett preciseras men omfattas av samma försäkring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).