ATV och UTV i skogen

Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

30 inlägg 7468 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Klatjoffs  
#796190 Hej
Jag står i begrepp att köpa en fyrhjuling, men tvekar lite kring vilken registreringsform som är lämplig. Ska användas att skuva snö, klippa vall och hämta hem några vedpinnar ibland. Fastigheten är delad i tre skiften, bor på ett av dem och de andra ligger bedömt 2 resp 10 km resväg bort.

Terränghjuling verkar vara det i inköp billigaste alternativet, men då får jag inte köra på allmän väg, vilket jag måste för att komma åt skiften.

Traktor A är ju väglaglig och besiktningsfri, men verkar svår att få tag i och därmed rätt dyr.

Traktor B är väl bra, men då ska den ju besiktigas, vilket i praktik innebär att med köpet av fyrhjuling följer också köp av släpvagn (och då kan man kanske lika gärna dra en terrängreggad på vagn ut till skifte och slippa besiktningen?)

Nån som har varit i ungefär samma sits och har erfarenheter att dela med sig av?

Mvh Johan



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

prodigys  
#796204 Inte för att det är dåligt att ha ett släp men varför måste du skaffa ett för att du reggar fyrhjulingen som traktor b?

Användarvisningsbild

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Klatjoffs  
#796213 Tycker det är för långt att köra på fyrhjulingen till besiktningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

prodigys  
#796215
Klatjoffs skrev:Tycker det är för långt att köra på fyrhjulingen till besiktningen.

Ah, ibland glömmer man bort att det inte är alla som bor som man själv med knappt en mil till allt man behöver.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Hema  
#796243 I somras var jag inne på en stor MC-butik och snackade bla om de olika reggningarna. Då sa chefen där, att det diskuteras ev en ny klassning, så han rådde mig att avvakta.

Men annars för mig är det nog Traktor A som jag hade valt och då en Yamaha, då Suzuki inte erbjuder traktorreg. Yamaha har även massa bra tillbehör via Leja, Lejab eller om de snart heter Nima. 👍

Sedan så finns det en liten klausul att man får köra på väg med terrängreg om du kör mellan din marker. Men skulle olyckan vara framme på vägen, så kanske det blir onödigt jobbigt juridiskt. Även om du har hjälm och varningsskylt på bak.

Det finns vissa på forumet som kört förbi farbror blå, med bil + bilsläp (med atv) + atvvagn. Mig veterligen är den kombinationen inte helt ok? 🤔 Samt frågan om man ser skillnad på tom och lastad atvvagn? 🤔

Jag hade valt traktorreg för att kunna få hem full vagn.

Ps: Det går ofta att hyra släp som rymmer en atv.

Användarvisningsbild

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Klatjoffs  
#796256 Kan fyrhjulingar nuförtiden nyregistreras som traktor A? Bland de fabriksnya tycker jag enbart att jag ser traktor B. A verkar som sagt ö h t rätt ovanligt... Annars håller jag med att det vore det bästa

   TS
Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Hema  
#796258
Klatjoffs skrev:Kan fyrhjulingar nuförtiden nyregistreras som traktor A? Bland de fabriksnya tycker jag enbart att jag ser traktor B. A verkar som sagt ö h t rätt ovanligt... Annars håller jag med att det vore det bästa


Senast jag kollade erbjöds iaf Yamaha som terräng, traktor A eller traktor B, men det kan ju ha ändrats.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796296 Traktor B är förnuftigast för de flesta som inte har 16-åringar hemma som ska köra. Med terrängregistrering så gäller max 20km/h på väg och då endast korta sträckor.
Som jag tolkar det så måste även traktor A kontrollbesiktigas sedan 2018 eller trillar den in som jordbrukstraktor?
MC är för begränsat för arbetsbruk för att kännas relevant.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

djkj  
#796297 Jag har en Yamaha Grizzly från 2016 som är traktor A reggad och besiktings befriad och jag är väldigt nöjdmed den.
Det högre inköpspriset på traktor reggade har man igen den dag man ska sälja elller byta in den.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Hema  
#796300
busholle skrev:Traktor B är förnuftigast för de flesta som inte har 16-åringar hemma som ska köra. Med terrängregistrering så gäller max 20km/h på väg och då endast korta sträckor.
Som jag tolkar det så måste även traktor A kontrollbesiktigas sedan 2018 eller trillar den in som jordbrukstraktor?
MC är för begränsat för arbetsbruk för att kännas relevant.

Har du något som styrker besiktning för traktorreg A fr.o.m. 2018? Jag vill, önskar, orkar inte med fler besiktningar.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796305
Hema skrev:
busholle skrev:Traktor B är förnuftigast för de flesta som inte har 16-åringar hemma som ska köra. Med terrängregistrering så gäller max 20km/h på väg och då endast korta sträckor.
Som jag tolkar det så måste även traktor A kontrollbesiktigas sedan 2018 eller trillar den in som jordbrukstraktor?
MC är för begränsat för arbetsbruk för att kännas relevant.

Har du något som styrker besiktning för traktorreg A fr.o.m. 2018? Jag vill, önskar, orkar inte med fler besiktningar.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/besiktningsregler/a-traktor/

Det är detta som gör mig förvirrad. Är fyrhjuling ursprungligen registrerad som traktor A så kanske den trillar in i samma kategori som jordbrukstraktorerna och slipper besiktning. Räknas den som ombyggt fordon så måste den vara besiktningspliktig.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Ent  
#796351 Min -17 traktor a behöver inte besiktas. Oavsett terrängarens laglighet/olaglighet i att köra på väg, så vill jag inte vara utan traktorns blinkers och speglar. Dessutom har traktorreggade släpvagnskontakt, och när man är ute sent med lastat timmervagn kan man hänga på en bakljusramp.
Vad gäller besiktning på traktor b, hur stor är risken att åka fast för obesiktad ATV ute på vischan, och vad kostar i så fall böterna? Risken kan inte vara större än 0,0001% om man använder hjälm ( krav på traktor b). Det måste i vart fall vara bättre att färdas längre sträckor med en obesiktad traktor jämfört med en terrängare.
Opus hemsida:
Traktor-b är konstruerad för en hastighet över 40km/h och ska kontrollbesiktas först efter 48 mån och sedan med 24 mån intervall.

Traktor-a är konstruerad för en hastighet av högst 40km/h och omfattas inte av kraven om kontrollbesiktning.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Hema  
#796361 Fann följande:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/

Angående besiktning fann jag detta:
1678992736__20230316_195154.jpg

Det verkar gälla att det var Traktor B som fick besiktningstvång 2018.

Sedan fann jag ett stycke för diskussion:
1678992739__20230316_195128.jpg

Borde väl betyda att om du har din skogsskötsel i en typ av firma, så det väl att hälsa hem o köra timmer längs med större väg, utan CE? Samt kan en ATV ens då få köra mer än några hundra kilo, på länsväg?

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Ent  
#796365 Yrkesmässig godstrafik, det är väl mer nån typ av spedition? Kan inte tänka mig att hemkörning av ett lass björk och annan gallringsved kan räknas dit.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

ÅsaNisse  
#796366 Yrkesmässig godstrafik innebär att du transporterar någon annans gods mot betalning. Du kan köra eget virke så mycket du vill.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).