ATV och UTV i skogen

Bronco 360

14 inlägg 9653 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Bengtssons
Användarvisningsbild

Bronco 360

volvobmsm462  
#776024Är det någon på forumet som har erfarenhet av den här atv-grävaren?
Tycker den känns mera användbar än dom vanliga atv-grävarna där arbetsområdet är begränsat.
Klart att den inte är lika bra som en riktig bandgrävare, men något slags mellanting...
Tacksam för svar.
Mvh Mats

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bronco 360

Christian C  
#852441Lite sent men det är en väldigt kompetent maskin som inte bara är bättre genom det 360-graders roterbara tornet. Ergonomi, slangföring, grävdjup, transportbredd, tipphöjd, styrka, instruktioner mm.

Den tillsammans med en ATV är nog det bästa jag köpt mig. Tycker den gräver upp det mesta jag har gett mig på. Generellt så har en bandare sämre specifikation gällande vikt, grävdjup och lyftkraft bland de allra billigaste där man ändå skulle behöva dubbla inköpspriset kontra Broncon.

För mig är det den perfekta hemmagrävaren med tanke på mobilitet utan att skada gräsmattan, pris och specifikation.

Ent  
#852472Intressant grej om man har behovet 👍. 56 000 ink moms är ju väldigt billigt egentligen om den håller i långa loppet.

Användarvisningsbild

JAndersson  
#853995Ja verkar vara en intressant maskin. Hittade detta klipp som visar lite fler tänkbara användningsområden,

Användarvisningsbild

Christian C  
#853996ÄJag blir mer och mer imponerad. Kör fortfarande på halvfart pga inkörningstid på 20h. Men jag har tagit upp en massa rötter.

Efter att ha läst/sett massa recensioner om andra grävare så känns det som att denna ha träffat helt rätt.

Riktigt bra ergonomi med justerbar stol, armstöd och spakarna väldigt nära. 360° rotation är hur grymt som helst. Slangdragningen är väldigt bra. Bra storlek på motor. Den känns generellt sett väldigt rejäl.

Ska peta på ett batteri och lite belysning så är jag nöjd sen. Timmergrip/griptumme är beställt och då kommer den bli riktigt riktigt bra. Som det verkar kan man gräva med tummen på och det kommer göra stor skillnad när man enkelt kan plocka upp en sten eller rot och bara flytta undan den.

En sist sak som är värd att notera är markskador. Eller rättare sagt, frånvaron av markskador. Visst river man upp något då och då men inget värre än att man kan sparka tillbaka det och stampa lite. Jämfört med band är det nära noll skador. Det är nästan mitt starkaste argument.

Riktigt riktigt nöjd! Och priset… 56900:- monterad och klar samt upplyft på släpet. Det blir inte bättre!

Ja, jag och barnen döpte den till Olle 😁

Användarvisningsbild

Elis76  
#853999Den fungerar säkert bra på en slät villatomt. Själv kör vi med denna på våran gård.

https://www.volvoce.com/sverige/sv-se/products/excavators/ecr88d/

Användarvisningsbild

Christian C  
#854000Haha ja, jag skulle nog vilja påstå att man ska köpa don efter behov.

Användarvisningsbild

Batteri på Olle

Sven i Pusta  
1754498342_img_3964.jpg
1754498342_img_3964.jpg
Hej Christian!
Jag blev nyfiken på om du har ”petat på” batteriet än? Jag har samma grävare och tänkte göra det också men vet inte var jag ska sätta plusen från batteriet. Kan du tipsa mig om det?
Vänligen,
/Sven

Användarvisningsbild

Christian C  
#889814Hej,

Nej, jag har inte heller listat ut hur det ska vara kopplat… å andra sidan startar den grymt lätt.

/Christian

Användarvisningsbild

Sven i Pusta  
#889824Ja, den startar lätt, men jag förutom att det vore bekvämt att kunna starta från stolen så ser jag det som en säkerhetsfråga att inte behöva kliva upp på den när den är igång, skulle man snubbla vid spakarna kan det ju gå riktigt illa om olyckan är framme.

Användarvisningsbild

Christian C  
#889825Det var ett smart tänk. Jag har faktiskt monterat ett litet bälte. Det är sjukt enkelt att den slår framåt och då tar man emot sig mot spakarna. Se till att bältet inte sitter i stolen bara då den också är fällbar.

Användarvisningsbild

Nberg  
#889892Hej,

Jag och min far köpte också en 360digger i höstas.
Inte hunnit köra med den själv ännu men lite uppdateringar som vi gjort på den är bland annat att vi förlängt avgasröret med flexslang samt monterat en båge över spakarna.
Är ju som ni säger, maskinen måste ju vara igång när man ska kliva upp på den.
Batteriet har jag för mig att det inte var allt för komplicerat att koppla in.

Användarvisningsbild

Nberg  
#889894Ska även försöka fixa nå strålningsskydd för varmluften som kommer från motorn.

hans.w  
#894142Själv köpte jag Kellfris 360 och orsaken var egentligen mest hur jag skulle få hem den. Den kostade knappt 49 med 15hk JD420 och snörstart. Det enda som hänt hittills är att skruvarna som håller svängkransen gängar upp sig. Det är kullriga insex, inte optimalt men golvet blir slätt.
Jag fick även efterdra flänsen under hydrualtanken då den började fukta lite.
Den kan vara lite pysslig att få på dragkroken och man bör väl eftermontera ett kraftigt stödben på dragstången.
Jag har också funderat på större hjul typ timmervagn. Det borde iofs bli lite svampigt men jag ska vid tillfälle låna två hjul från timmervagnen.
Nackdelarna är ungefär samma som ovan, varmluften blåser framåt och avgaserna åt sidan. På min är svängmotorn lite svag så man kan inte skjuta tyngre stenar eller grushögar åt sidan.
I mitt fall jämför jag med en spade och då är skillnaden enorm och man kan använda den till lite av varje.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).