ATV och UTV i skogen

Köpråd till okunnig

10 inlägg 2709 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd till okunnig

Sebastian23  
#744703 Hej,

Jag och min sambo har precis köpt ett hus en liten bit ut på landet, vår väg består av tre villor och det finns en vägförening som får väldigt lite i ersättning - alltså ingen som kommer och skottar. Vår väg är en grusväg på cirka 250m, men vår väg fortsätter även som en led på cirka 400m som väldigt många promenerar på (om jag är på humör så tänker jag skotta den smala vägen också).

Jag och min sambo har diskuterat lite om att då köpa en fyrhjuling för att: främst ploga de 250 metrarna några gånger om året, häkta på släp, grusa vägen men även kunna köra till jobbet/stan/stranden/köra skräp, distans cirka 2-5 km. Vi vill slippa köpa en till bil.

Kan en fyrhjuling täcka våra behov någorlunda? Jag har kikat runt lite på olika märken men blir inte riktigt övertygad på vilka märken vi ska kolla på. Budget runt 80k, men inget spikat.

Närmaste ÅF säljer Honda och Cf moto.

Otroligt tacksam om någon kunde hjälpa oss i denna fråga!



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köpråd till okunnig

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744705 Med lite tillbehör så får man nog vara mycket aktiv på blocket om man ska få ihop något för 80k.
Åk förbi handlaren och ta en förutsättningslös diskussion. Som nybörjare med motorer är det guld med en lokal handlare som man kan snacka med.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd till okunnig

Andreas01  
#744710 en jordbrukstraktor är inte av intresse alls?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd till okunnig

Sebastian23  
#744715
Andreas01 skrev:en jordbrukstraktor är inte av intresse alls?


Tyvärr, vill gärna kunna ha möjligheten att pendla 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd till okunnig

Tosca  
#744760 Med fyrhjuling?

Avatar Fallback

Re: Köpråd till okunnig

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744764 Ska det pendlas året runt så är nog bonntraktor trevligare. 😀

Användarvisningsbild

Re: Köpråd till okunnig

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744766 Titta på en UTV istället.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd till okunnig

Sebastian23  
#744768
Tosca skrev:Med fyrhjuling?

Eller nja, pendla är väl att ta i. Kanske köra till jobbet en gång i veckan, 2 km grusväg 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd till okunnig

Andreas01  
#744786 om det bara är 2km så kan du lika väl gå eller ta cykeln? 😉 skämt åsido, en traktor för 80 papp har så mycket mer fördelar än en liten fjuttig fyrhjuling..

Användarvisningsbild

Re: Köpråd till okunnig

Temlav  
#744792 Om behovet att ploga finns ”ett par gånger per år”, så känns ju en traktor som en fet överdrift, för det ändamålet…
UTV låter som ett bättre alternativ, om man mest ska ha den för transport. (trevligare att sitta breve varann och kunna prata ordentligt)
Oavsett ATV eller UTV, så satsa på en traktorregistrerad, så kör du lagligt på vägen.
Men det blir ju dyra mil jmf med en bil, både i bränsleförbrukning och servicekostnader.
Underskatta inte värdet av att ha ÅF fysiskt nära, då det underlättar ägandet.
Gå på din egen magkänsla, och lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).