ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 597790 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70347 Kultrycket regleras väl med att flytta boggien på vagnen närmare eller längre bort från draget?

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#70447 Har man en flyttbar boggi är de precis så man gör.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70448
Naders skrev:Någon som har en aning om vilket kultryck som är rekommenderat på en Quadking 700? Har originalfjädring på å hängde på min nya skogskombi och då sjönk bakändan nästan 10cm. Har för mej att fjädringen ska kunna justeras men vad händer då när jag inte har vagnen med?


Jodå, det funkar bra att justera med boggin. Men allra bäst är att skaffa en fjäderlåsningssats från Avestavagnen. Då sjunker den inte en 1 cm oavsett hur mycket du lastar. Sen balanserar jag med boggin ändå för att få tillräckligt med tryck på bakhjulen - hade en "nära döden" upplevelse förra vintern när jag justerade lite för bra :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

gonzzos  
#71358 Jag kör med en polaris 600 och jula kärra och det funkar fint. Den används mest till första gallring och något strö träd här och där.Stihl 200 är en lätt och smidig såg som passar i gallringen. När det blir mer och större blir det newholland och kesla kärran som åker fram.
DSC00764.JPG
Senast redigerad av gonzzos lör 09 jan 2010, 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71380
Uvskogen skrev:
Naders skrev:Någon som har en aning om vilket kultryck som är rekommenderat på en Quadking 700? Har originalfjädring på å hängde på min nya skogskombi och då sjönk bakändan nästan 10cm. Har för mej att fjädringen ska kunna justeras men vad händer då när jag inte har vagnen med?


Jodå, det funkar bra att justera med boggin. Men allra bäst är att skaffa en fjäderlåsningssats från Avestavagnen. Då sjunker den inte en 1 cm oavsett hur mycket du lastar. Sen balanserar jag med boggin ändå för att få tillräckligt med tryck på bakhjulen - hade en "nära döden" upplevelse förra vintern när jag justerade lite för bra :surp:


En kompis svärfar sitter i rullstol efter samma typ av nära döden upplevelse på fyrhjuling, släpet var fellastat och det vek ihop sig i en nerförsbacke och han hamnade under. Så det är bäst att vara försiktig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#72839 Har kört fram 20-30 m3 f o m i juni med denna 500 FE -08 och myran kranvagn....Har även skaffat piggkedjor från nyvab runt om som åker på så fort det blir snö och minusgrader :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Micael  
#72891 Jag kör med en Allroad X5 500cc -10, funkar riktigt bra för mig. Mycket bra markfrigång och bra framkomlighet i skogen.
Det enda jag gjort med den är att montera ett variatorkit. Gjorde det pga att jag ville ha ännu bättre krypförmåga och att den drar direkt när man nuddar gasen.

Överlag så är jag helnöjd.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

John_Deere  
#74541 Polaris sportsman 500 efi -08 me skogsvagn, fungerar jätte bra. Tar se fram riktigt bra över stock å sten, myr å satyg :P Riktigt nöjd me den :) Bra markfrigång å mkt å kör ve i motorn för att vara en 500! Prisvärd maskin :)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

valtra6350  
#74812 Hemma kör vi med en kawasaki 400, men vi använder den mest som ett transport fordon. Den tar sig fram väldigt bra pga att den är relativt lågt växlad och det är ingen med steglös låda utan fotväxel.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

markägare i norr  
#75556 Hejsan !

Kör med en Honda 500 FE TRX som är mycket lämpad för småskogsbruk. Har även bandsats för att kunna använda den året runt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75558
markägare i norr skrev:Hejsan !

Kör med en Honda 500 FE TRX som är mycket lämpad för småskogsbruk. Har även bandsats för att kunna använda den året runt.


Har du testat bandsatsen under barmarksförhållanden på exempelvis hyggen och på myrar? har även en bandsats men har inte hunnit testa den allt för mycket, men framkomligheten med bandsatsen är obeskrivlig av det lilla man testat :)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

markägare i norr  
#75692 Har inte testat den i riktigt vinterföre, men förra våren imponerades man av framkomligheten i snösörja.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#76000 Här kommer några bilder på uppkörningarna av vedvägarna idag, myranvagnen är på rep så det vart bara jag, hondan och sthilen idag.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#76645 Här är vad jag åstakommit fom juni...Det jag ser som mest minus i fyrhjulinsskotning är den korta längden på virket man måste ha, jag kör mellam 2.8-3.5m beroende på hur trångt och kuperat det är...Jämfört med Alstor,Vimek och terrin där du kan köra betydligt längre virke.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76647 Så är det, man måste anpassa efter fordonet ibland. Vedkörning med skoter är tacksamt för då kan man ha hur
långa bitar som helst och det är perfekt när man tar långa taniga björkar.
Kanske du skulle testa dra skoterkälkar efter atvn?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).