ATV och UTV i skogen

Can-Am Outlander Electric

34 inlägg 2572 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons

Re: Can-Am Outlander Electric

Hema  
#915242Hej.
Kan denna drivlina låsa även bakdiffen?
Samt det är väl som övriga elfordon, kör du med vagn halveras nästan körsträckan eller tack vare att man inte kör så snabbt, så minskar detta?
Gillade även däckmönstret, lär funka finfint vid transportsträckor osv. Får hålla ögona öppna för dessa.

Enda nackdelen med elektriskt, är att det går inte bara tanka o köra vidare. Det är väl den största begränsningen tänker jag. Iaf ur ett entrepenörsöga.

Bengtssons
Användarvisningsbild

Åhser  
Hema skrev:Hej.
Kan denna drivlina låsa även bakdiffen?
Samt det är väl som övriga elfordon, kör du med vagn halveras nästan körsträckan eller tack vare att man inte kör så snabbt, så minskar detta?
Gillade även däckmönstret, lär funka finfint vid transportsträckor osv. Får hålla ögona öppna för dessa.

Enda nackdelen med elektriskt, är att det går inte bara tanka o köra vidare. Det är väl den största begränsningen tänker jag. Iaf ur ett entrepenörsöga.

Jag är inte helt insatt i bakaxelkonstruktionen, men som jag förstår det så har den ingen traditionell bakdiff, elmotorn sitter typ direkt på bakaxeln. Oberoende bakfjädring men differentialfri/fast bakdrivning. 🤷‍♂️
Har inte kört långa sträckor med tung last än så jag vet inte hur det påverkar.
Däcken fungerar fint på grusvägar och helt ok i skogen, går såklart att sätta på andra om man har behov för det.
Jag har kommit fram till att den bara laddar på en fas (tror 3-fas tyvärr är mindre vanligt i Nordamerika), men man får ändå i en hel del på en lunchrast, jag kan inte mata den med mer än 16A men får ändå fyllt typ halva batteriet på 45 minuter, tror den kan ta emot 32A om du har säkringar och laddbox för det. I praktiken har batteriet räckt bra för mina behov och jag behöver egentligen bara ladda på natten, men jag är ingen entreprenör…

TS
Användarvisningsbild

Åhser  
#915353Jag tycker egentligen inte att räckvidd är det mest intressanta (den är fullt tillräcklig för mina behov) men eftersom det fortfarande är den vanligaste frågan så fortsätter jag att testa och rapportera ;)
Den här gången körde jag väldigt blandad körning, bitar med ren terrängkörning, skogsvägar i långsamt tempo och en del grusväg i full fart.
1787250930_img_7270.jpg

Var ute i närmare 1.5 timme, startade med 80% batteri och kom hem med ~40% kvar. Körde 22.8 km vilket skulle ge en total räckvidd på ungefär 57 km. Trevlig tur var det :)
1787250932_img_7267.jpg

Jag är också nyfiken om ni som använder ATV (kanske mer intensivt) i skogen, vet ni hur långt ni kör per dag? Om ni har 45 minuter rast med möjlighet att ladda så kan ni också lägga på (minst) 50% på räckvidden.

TS

Hema  
#915360Jag har kört ca 2mil med fullastat släp, fullt med ved över en höjd. Sedan 2mil hem med tom kärra. Det drog en hel del sopp.

En sådan tur hade varit lite intressant. Samt om soppan skulle ta slut, behöver man inte frakta hem maskin, bara fixa en dunk med soppa.

Jag säger inte att det är fel med elektrisk. Det passar säkert de allra flesta för majoriteten av körningarna, men de gånger som sticker ut, ja då kan det spela roll.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).