ATV och UTV i skogen

Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

20 inlägg 2977 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

Schlangen  
#849037
alias skrev:
Schlangen skrev:
hfab skrev:
Schlangen skrev:Men vad gör det då för skillnad om man köper privat eller genom enskild firma?

Skillnaden är enbart bokföringsteknisk.
För du in köpet i bokföring får du, dra av moms, göra avskrivningar och även dra av moms på reparation underhåll och drift av hjulingen.
Detta får du inte göra om du använder den "privat"

Jo det är så va 🤔
Men jag fattar fortfarande inte varför säljaren vill veta om jag köper privat eller via företag.

(Ja jag vet att jag är puckad 😂)


Den största skillnaden som jag kan komma på är om avtalsförhållandet mellan köpare och säljare regleras av köplagen eller konsumentköplagen (i regel har man ett bättre avtalsrättsligt skydd som köpare om man är konsument/privatperson än företagare/näringsidkare.

Jag hade inte tvekat att fråga säljaren om varför denne vill veta detta.

Jag hade dock blivit väldigt misstänksam när en säljare vill stressa en till att göra en affär.

MVH
Alias

Nädå, inget misstänksamt här inte 😁
Bara mitt kontrollbehov som spökar, det är jag som stressar mig själv genom att inte ha fullständig koll.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

Schlangen  
#849038 Nu är maskinen köpt! 👍👍👍

Säljaren sa att vissa revisorer vill att organisationsnummer står på kvittot/fakturan därav frågan om det skulle köpas privat eller via företag.
Han nämnde även att det inte spelar någon roll för mig då jag har ett enskilt företag.

Misstänker att det är viktigare om man har ett AB.

Ni ska ha ett stort tack för svaren allihopa!
Trevlig helg.

Förövrigt: det vart en Suzuki king quad 750 😎😁

   TS
Avatar Fallback

Re: Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

Hema  
#849043 Kul, skogstidningen Norra höjde ju just Suzuki till den bästa i 500-550-klassen för några år sedan. 750n är säkert lika bra. Återkoppla gärna, samt mig veterligen erbjuder Suzuki fortfarande inte traktorreggning?

Användarvisningsbild

Re: Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

Schlangen  
#849045
Hema skrev:Kul, skogstidningen Norra höjde ju just Suzuki till den bästa i 500-550-klassen för några år sedan. 750n är säkert lika bra. Återkoppla gärna, samt mig veterligen erbjuder Suzuki fortfarande inte traktorreggning?

Det ska jag absolut göra, om du påminner mig 😉.
Det enda negativa är typ styret (för dom som är vana med ATV) samt förvaringsutrymmena som jag har sett/läst.
Jag har ingen som helst erfarenhet och kan inte jämföra med något annat så jag har ingen aning 🤷🏼‍♂️

   TS
Avatar Fallback

Re: Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

Ent  
#849160 Angående garantier om man köper hjulingen via sin rörelse, min ÅF var fullt införstådd med att jag skulle dra momsen osv. Ändå hade Can Am 2017 ett erbjudande om tillbehör för 5000 eller 5 års garanti vilken jag fick nyttja några gånger. Därigenom har jag känt att det varit säkrast att märkesserva hela garantitiden och det har inte varit gratis...Jag hade ju blivit väldigt lack om de börjat konstra med att jag köpt den på skogsfastigheten. Till saken hör att jag har en bra ÅF, det har blivit lite goodwill också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).