ATV och UTV i skogen

ATV för plogning och kärra

5 inlägg 1793 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV för plogning och kärra

FyFabian  
#833516 Hej, med risk för att hamna lite utanför skogsgränsen här nu men jag tänker ändå att det finns mycket kunskap kring ATVer och så här.

Jag har börjat inse behovet av att ha något på gården att dels kunna ploga en asfaltsparkeringen (ca 200kvm) men även att kunna flytta och dra saker med kärra osv.

En traktor hade nog egentligen inte varit så dumt men har inte riktigt platsen så jag har börjat kika lite på en ATV istället. Så inget som behöver gå fort i lera och smuts eller köra på väg eller så utan mer driftsäker och med en lättväxlad växellåda och bra lågväxel? Bor på Gotland så det är sällan mer än 5-10cm snö som kommer per tillfälle och jag vill helst slippa meka så mycket som möjligt.

Ju mer jag kollar och läser ju mer vilsen blir jag. Det började med att jag kikade på några olika nyare budgetvarianter typ Linhai osv. runt 25 - 35 000kr och nu är jag inne på att kanske det bästa är att köpa någon äldre kvalitetsfyris runt samma peng? Har hittat en Honda TRX450 men då läste jag att dom verkar behöva mycket service för att det är en MC-motor? Så då fastnade jag lite för en Polaris Worker 500, den verkar vara en favorit hos många?

Vore fint att höra era erfarenheter av vad som skulle kunna passa och gärna så billigt som möjligt men inte över 50 000kr. Där går smärtgränsen känner jag.

Tacksam för svar!



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV för plogning och kärra

Hema  
#833750 Kolla vad du har för verkstäder i närhet o välj verkstad efter deras omdöme och märkesval. Ex.
Om verkstaden/firman för Honda är bäst i området, välj en Hondamaskin.

Avatar Fallback

Re: ATV för plogning och kärra

djkj  
#833903 För 50,000 kan du med lite tur hitta en beg. Yamaha Grizzly / Kodiak
Riktig kvalitetsmaskin
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1400426725

Avatar Fallback

Re: ATV för plogning och kärra

Hema  
#834101
djkj skrev:För 50,000 kan du med lite tur hitta en beg. Yamaha Grizzly / Kodiak
Riktig kvalitetsmaskin
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1400426725

Kändes som ett bra objekt, om man funderar på en fyrhjuling! 👍

Användarvisningsbild

Re: ATV för plogning och kärra

Lx3  
#835155 Du behöver nog inte vara orolig för underhållet på en TRX 450. Så vida det inte är en 450R du har råkat hitta, det är ju en quad för tävling men det lär du ju ha koll på. Har själv en TRX 420 som är föregångaren till 450:n och är mycket nöjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).