ATV och UTV i skogen

Funderar på att köpa en atv

9 inlägg 2205 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderar på att köpa en atv

gilen  
#821995 Lokala handlaren förespråkar en Access 800. Någon som känner till det märket, canam honda och liknande går bort. Dom blir allt för dyra. Den skall användas till plogning,transport med och utan kärra,kanske en kranvagn framöver.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa en atv

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822007 Har en GOES. Kör samma sysslor som du, förutom snöröjning.
Se till att du köper med servostyrning och skyddsplåt under hela ATV:n
Viktigt att du har service nära dig.

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa en atv

Hema  
#822044 Kan du tänka dig begagnad? Välj isf en märkesmaskin, där du har en bra åf för det valda märket.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att köpa en atv

Temlav  
#822157
Hema skrev:Kan du tänka dig begagnad? Välj isf en märkesmaskin, där du har en bra åf för det valda märket.


Håller med fullt ut!
Hellre en märkesmaskin som är ett eller ett par år gammal, än en ”noname”.
Tillgång på service och reservdelar om 3-5 år är en viktig faktor. (för mig iaf)
Inköpspriset må vara högre, men TCO (Total Cost of Ownership) är ju i slutändan kostnaden för produkten.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att köpa en atv

Elis76  
#822160
Temlav skrev:Håller med fullt ut!
Hellre en märkesmaskin som är ett eller ett par år gammal, än en ”noname”.
Tillgång på service och reservdelar om 3-5 år är en viktig faktor. (för mig iaf)
Inköpspriset må vara högre, men TCO (Total Cost of Ownership) är ju i slutändan kostnaden för produkten.


Visst är det så. Det är när det börjar krångla man inser hur svårt det är med service samt att hitta reservdelar jämfört med om man köpt ett "premium brand".

Jag läste i senaste numret av tidningen Trailer om en åkare som körde 136.000 mil med sin första Scania timmerbil innan den började krångla. Där kan man "snacka" om premium kvalité.

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa en atv

djkj  
#822180 En beg. Honda eller Yamaha är en klart bättre affär än en ny av ett okänt märke.
Det blir väldigt tydligt när man behöver reservdelar.
Sedan är det ju i regel pengarna tillbaks om man ska sälja sin Japan.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att köpa en atv

toker72  
#822252 Vill man hålla nere priset och ska ha en maskin till arbete så är det billigare med en mindre maskin som tex en 400 kubikare och den gör samma jobb dock tråkig om man ska nöjes köra men jag skulle också välja en märkes maskin.

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa en atv

Hema  
#822312
toker72 skrev:Vill man hålla nere priset och ska ha en maskin till arbete så är det billigare med en mindre maskin som tex en 400 kubikare och den gör samma jobb dock tråkig om man ska nöjes köra men jag skulle också välja en märkes maskin.

Bra aspekt.

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa en atv

Tralsmo  
#822330 Man kan ha olika aspekter på detta.

Allafall ja köpte en Yamaha Grizzly 660 2006.

Då gav ja knappt 80 + moms.
De va me öhlins fjädrar bak.
Ja körde me kranmans drivna hydraulvagn ca 200 timmar.

Bytte ett antal drivaxlar å knutar på garanti.
Å när garantin gick mot sin ände så va ströfällena slut å då sålde ja kranmanvagnen.

Nu har den gått drygt 700 timmar å ja skottar bara snö å ve tillfälle kör ja sågarna till baggaträ å vindfälle.

Den har inte styrservo men de klarar ja.
Ja har bytt några länkarmar i framvagnen å ä inne på andra batteriet (biltema).
De är va som är gjort.

De ja kan säga är att en 400 duger alldeles utmärkt
Ska man ha nåt roligt idag så får man ha stor plånbok.

Men visst är de väl roligt å kunna uträtta ett vettigt jobb även me en 400 som inte ä lika rolig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).