Bilar

Biogasnavara

2 inlägg 1025 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Biogasnavara

Williamm  
#813086 Hej!

Jag har en ide.

D22 Navaror med rasad motor bör gå att få tag på. Sedan en rostig gammal 940.
Ta motorn från 940:in och stoppa i navaran, den har samma effekt och ligger på samma varv vid olika hastigheter i volvon som navans diesel gör mer.
Man kanske kan använda sig av navarnas intercooler ändå.

Sedan byta flak till en såna låda som geab-bilarna har så får man plats med biogastub under lådan mellan hjulen. Räckvidden bör duga för att köra är på ön.

Jag kan precis på att volvomotorn har grengöret på andra sidan...

/William.



   TS
Avatar Fallback

Re: Biogasnavara

Ent  
#813089 Oerhört cool idé. En annan variant kunde vara att ta bort mellanaxeln och montera en elmotor direkt på bakaxeln. Det finns ju gott om plats för batterier inne i ramen och i sidorna på flaket. Då kunde man starta förbränningsmotorn när man behöver värme eller framförallt om man vill ha fyrhjulsdrift. Det kanske är svårt att synka gaspådrag till elmotorn och förbränningsmotorn samtidigt dock, men med ABSen får man input i alla fall. Men det är bara mina fantasier, finns väl 100 andra praktiska och registreringsmässiga problem att lösa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).