Bilar

Automat eller manuell växellåda

46 inlägg 7286 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Automat eller manuell växellåda

Sture Andersson  
#787348 Har en gammal V70 men manuell växellåda ,och börjar bli dax för bilbyte ,och har varit helt inne på att nästa bil ska bli automat .
Men efter att att min son kört fast i en snödriva härom dan ,och kom in och bad om hjälp ,och jag sa att det är väl bara att köra dän den ,och jag satte mig i och försökte ,han har automat , är ju van att man kan gunga dän med kopplingen .
Var ju helt omöjligt .
Vad har ni för åsikt om detta ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Tralsmo  
#787351 Ja har haft bägge delar genom åren.
Ja skulle ju valt automat definitivt.

Men de beror på va du väljer för bil.
En fyrhjulsdriven absolut.
Själv har ja en vw transport manuell med bara framhjulsdrift. Helt värdelös har ja erfarit dom sista dagarna.

Min rätta chitbil är en vw transport me fyrhjulsdrift å dsg automat.
Sanslöst mycke bättre men ja hadde nog föredragit en vanlig gammal hederlig automat i sånt här väder vi har nu.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Tralsmo  
#787355 Ja glömde ju å nämna att grabben har en izuzu pickup me vanlig automat å fyrhjulsdrift.

Den går fram kanonbra.
Du skulle bara veta vilket chitställe han jobbar på nu.
Ska vädret hålla på så här så får ja nog köpa en sån me.
Ja ska dit nästa vecka.
Problemet ä ju bara att pickuper ä för små i utrymmet.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Sture Andersson  
#787360 Nu pratar vi tvåhjulsdrivning , blanda inte in fyrhjulsdrift , det är nått helt annat .

   TS
Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Tralsmo  
#787362
Sture Andersson skrev:Nu pratar vi tvåhjulsdrivning , blanda inte in fyrhjulsdrift , det är nått helt annat .


Ja det är de.

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

Elis76  
#787363 Jag har kört mycket Saab med automat om vintrarna i Norrbotten utan några problem.

På tidigt -80 tal pendlade vi från Malmfälten till Luleå varje vecka i kompisens blåa 99:a i allt från -40°C till 15 cm oplogad snö efter riksväg 97 utan issues.

Automat eller inte, jag skulle säga att det beror på vem som sitter bakom ratten.

Här i Stoclholm kör ju folk fast på sin bilparkering redan vid 5 cm nysnö.

😀

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

tallen100  
#787365 Ska nog inte blanda ihop gammal och ny automat 🤔
På de nya är det säkert nån "dator" som är med och bestämmer hur den ska uppföra sej och därför blir det omöjligt att tex gunga sej loss vid fastkörning?

Är ju lika med antispinn på bilarna, tex du vill ge gas för att komma upp för en snöig backe, det vill inte bilen det slutar med att den tappar både fart och ork, och så blir du stående i backen.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Sture Andersson  
#787370 Hur ska du kunna gunga om du ingen koppling har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

Williamm  
#787371 Gas och släppa trycka bromsen som en koppling.

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

hlb  
#787372 För de som verkligen kan köra bil, är manuell bäst. Dock har jag fått lära mig att de egenskaper man får att bromsa o styra samtidigt med abs, klarar jag inte lika bra med att pumpbromsa. De flesta utnyttjar dock inte abs fullt ut. Bromspedalen ska va så hårt nedtryckt att ratten kröker sig. Finns kurser i avancerad körning. Man tror inte att man kan göra så med en bil, men den välter inte så lätt. På de kurserna använder man inte automatlådor.
Senast redigerad av hlb fre 06 jan 2023, 19:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

toker72  
#787373 Har DSG 7 vxl automat på ena bilen och det är grymt skönt men kan ju lika gärna växla själv för nog är det lite tråkigt med automat men är inte några problem i vinterväglag är 4 wd och antispinn går koppla ur om man vill men behövs inte men kan vara kul. Skulle tro det går att gunga iväg bilen genom att omväxlande lägga i och ur växeln.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Sture Andersson  
#787374
Williamm skrev:Gas och släppa trycka bromsen som en koppling.

ok låter konstigt hur du får bilen rulla baklänges utan koppling , men ok ,jag har bara kört manuellt i 50 år ,så det kanske funkar .
Sen detta med ABS i snö är skit , om man ska igenom en snödriva och tar fart ,så bromsar fanskapet mitt i drivan .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

Williamm  
#787375
Sture Andersson skrev:
Williamm skrev:Gas och släppa trycka bromsen som en koppling.

ok låter konstigt hur du får bilen rulla baklänges utan koppling , men ok ,jag har bara kört manuellt i 50 år ,så det kanske funkar .
Sen detta med ABS i snö är skit , om man ska igenom en snödriva och tar fart ,så bromsar fanskapet mitt i drivan .

Bli lite osäker nu när jag tänker efter.. Kan vara jag växlade mellan neutral och drive.

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

toker72  
#787379
Sture Andersson skrev:
Williamm skrev:Gas och släppa trycka bromsen som en koppling.

ok låter konstigt hur du får bilen rulla baklänges utan koppling , men ok ,jag har bara kört manuellt i 50 år ,så det kanske funkar .
Sen detta med ABS i snö är skit , om man ska igenom en snödriva och tar fart ,så bromsar fanskapet mitt i drivan .

Om bilen bromsar själv är det nog mått fel på den.

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

hlb  
#787380 Nja, jag har haft flera Volvobilar med nödbromsfunktion. Om man bromsar snabbt och rätt hårt, tänker bilen att det är bäst att stanna fort och slår till maxbroms med abs. Förutom att man blir överaskad, kommer alla lösa grejor i baksätet framåt i vagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).