toker72 skrev:Efter 30 års drift kan ju en del ha hänt med motorn som gör att den lämnar lägre effekt.
toker72 skrev:Har man trimmat motorn så den drar mera och lämnar mindre effekt så ska man nog låta nån annan sköta skruvandet i fortsättningen.
Fredrik Reuter skrev:Tittar man på utvecklingen för bränsleeffektiviteten i bilmotorerna tillsammans med utvecklingen för den reala timlönen hos befolkningen så visar siffror på att det är relativt billigt att köra bil 2022. Det är Julius Andersson, forskare vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm som kommit fram till detta tillsammans med Celina Tippmann.
Kontentan är att det är skillnad på pris vid pump och kostnad per körd kilometer och redan med att jämföra utvecklingen för effektiviteten för förbränningsmotorer visar på att det var dyrare att köra 100 km i början av 2000-talet än vad det är idag. Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.
Lägger man till att den genomsnittliga reala timlönen ökat med nästan 40 procent mellan 2000-2022 så visar siffrorna att det trots ett rekordhögt dieselpris är relativt billigt att köra bil idag.
Lennart A skrev:Fredrik Reuter skrev:Tittar man på utvecklingen för bränsleeffektiviteten i bilmotorerna tillsammans med utvecklingen för den reala timlönen hos befolkningen så visar siffror på att det är relativt billigt att köra bil 2022. Det är Julius Andersson, forskare vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm som kommit fram till detta tillsammans med Celina Tippmann.
Kontentan är att det är skillnad på pris vid pump och kostnad per körd kilometer och redan med att jämföra utvecklingen för effektiviteten för förbränningsmotorer visar på att det var dyrare att köra 100 km i början av 2000-talet än vad det är idag. Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.
Lägger man till att den genomsnittliga reala timlönen ökat med nästan 40 procent mellan 2000-2022 så visar siffrorna att det trots ett rekordhögt dieselpris är relativt billigt att köra bil idag.
Med en elbil är man tillbaka på vad det kostade att köra bil för 50 år sedan. Visserligen dyr i inköp men drivmedelskostnaden håller sig under 2:-/mil om man laddar hemma under natten. I natt är elpriset nere under 1 öre/kWh + skatter, elhandelsbolagets påslag, öveföringsavgift och moms. Det blir i allafall under 1:-/kWh.
Sedan skall man inte glömma lägre servicekostnader. Jag har 4 års fullständig garanti och 8 år på batteri och drivlina helt utan krav på service. Man får ett meddelande om det är något som behöver servas men hittills har det inte hänt på de 2 år jag ägt bilen och kört 2 800 mil. Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet. Hade det funnits en eldriven jordbrukstraktor så hade jag köpt den. Det räcker om den går 2 timmar för den användningen som jag har, ge foder till korna, putsa betesmarken mm.
Hema skrev:En kort fråga, finns det en enda laddninsplats som är gjord för bil&släp? Jag körde 90mil för några veckor sedan med släp på en dag. Är det ens möjligt med elbil?
Oj nu vart det två frågor..
Lennart A skrev:Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet.
totte skrev:Lennart A skrev:Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet.
Jamen visst är det bra, man hinner först till vartenda stoppljus. 😇
Seriöst, varför i hela friden skall så många elbilar vara så fruktansvärt övermotoriserade? Innebär ju oundvikligen högre energiförbrukning. Billigt att ladda är det, som sagt, för den som kan ladda hemma, fast inte så jädrans billigt i elhandelsområde 4, och den som inte har egen laddmöjlighet får betala rejält för att utnyttja laddstationer.
Att hävda hur billigt det är när bilen kostar såna summor är närmast oförskämt mot alla oss som inte någonsin kommer i närheten av att kunna köpa ett sånt fordon.
Jag har knappt ens råd att investera i en laddbox, den kostar mer än min bil, en gammal Peugeot.
Jag är inte emot elbilar i sig, men sluta att predika om hur billigt det är, så länge det inte finns en hygglig begagnad elbil, med kombiutrymme, dragkrok, något så när räckvidd och ett pris som går att betala för en ordinär pensionär med några tusenlappar över efter mat och bostadskostnader.