Bilar

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

124 inlägg 20881 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

toker72  
#762203 Efter 30 års drift kan ju en del ha hänt med motorn som gör att den lämnar lägre effekt.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Williamm  
#762204
toker72 skrev:Efter 30 års drift kan ju en del ha hänt med motorn som gör att den lämnar lägre effekt.

Som att man bytta avgassystem och luftfiltret och chipat så den ger mer effekt. Man hinner med många förbättringar på så många år.


😉 🤔

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

toker72  
#762207 Har man trimmat motorn så den drar mera och lämnar mindre effekt så ska man nog låta nån annan sköta skruvandet i fortsättningen.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Williamm  
#762210
toker72 skrev:Har man trimmat motorn så den drar mera och lämnar mindre effekt så ska man nog låta nån annan sköta skruvandet i fortsättningen.

Jag skrev lite fel, menade tvärt om. Att motorn inte nödvändigtvis blir sämre efter 30 år.
Jag var nog lite dryg dock 🤭

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Lennart A  
#762927
Fredrik Reuter skrev:Tittar man på utvecklingen för bränsleeffektiviteten i bilmotorerna tillsammans med utvecklingen för den reala timlönen hos befolkningen så visar siffror på att det är relativt billigt att köra bil 2022. Det är Julius Andersson, forskare vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm som kommit fram till detta tillsammans med Celina Tippmann.

Kontentan är att det är skillnad på pris vid pump och kostnad per körd kilometer och redan med att jämföra utvecklingen för effektiviteten för förbränningsmotorer visar på att det var dyrare att köra 100 km i början av 2000-talet än vad det är idag. Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.

Lägger man till att den genomsnittliga reala timlönen ökat med nästan 40 procent mellan 2000-2022 så visar siffrorna att det trots ett rekordhögt dieselpris är relativt billigt att köra bil idag.


Med en elbil är man tillbaka på vad det kostade att köra bil för 50 år sedan. Visserligen dyr i inköp men drivmedelskostnaden håller sig under 2:-/mil om man laddar hemma under natten. I natt är elpriset nere under 1 öre/kWh + skatter, elhandelsbolagets påslag, öveföringsavgift och moms. Det blir i allafall under 1:-/kWh.
Sedan skall man inte glömma lägre servicekostnader. Jag har 4 års fullständig garanti och 8 år på batteri och drivlina helt utan krav på service. Man får ett meddelande om det är något som behöver servas men hittills har det inte hänt på de 2 år jag ägt bilen och kört 2 800 mil. Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet. Hade det funnits en eldriven jordbrukstraktor så hade jag köpt den. Det räcker om den går 2 timmar för den användningen som jag har, ge foder till korna, putsa betesmarken mm.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

jannee  
#762931 Lennart A uppgifter stämmer säkert - MEN
Man kan räkna på många olika sätt.
Vad kostar en elbil i inköp?
Vad kostar den i försäkring?
Andrahandsvärdet?
Räkna med att köra 1500 mil/år
Vad blir kostnaden på 5 år när allt är inräknat?
Jämför!!!
Köp en bättre begagnad Volvo för 150 - 200 tkr.
Kör med 7500 mil på 5 år.
Räkna sedan på milkostnaden
Nu utgår jag från att du INTE lånar pengar till bilen utan ta dem från madrassen.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762941 Var över i Estland för ett par år sedan. Vi körde en VW Caddy 105hk tdi fyrhjulsdriven. Tankade där på Neste, deras miljödiesel. Bilen drog 25% mindre, så man undrar vad dom blandar i dieseln i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Stampep  
#762942 Finns det en elbil som sväljer familjen med semesterpackning och drar husvagn/släp 1500kg endera under 100k eller max 4k/månad ink allt så ställer jag mig först i kön. Den ska ju helst vara 4x4 också såklart.
Tills dess lär det bli fossilbil eller trampcykel 🤣

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

r93  
#762958
Lennart A skrev:
Fredrik Reuter skrev:Tittar man på utvecklingen för bränsleeffektiviteten i bilmotorerna tillsammans med utvecklingen för den reala timlönen hos befolkningen så visar siffror på att det är relativt billigt att köra bil 2022. Det är Julius Andersson, forskare vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm som kommit fram till detta tillsammans med Celina Tippmann.

Kontentan är att det är skillnad på pris vid pump och kostnad per körd kilometer och redan med att jämföra utvecklingen för effektiviteten för förbränningsmotorer visar på att det var dyrare att köra 100 km i början av 2000-talet än vad det är idag. Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.

Lägger man till att den genomsnittliga reala timlönen ökat med nästan 40 procent mellan 2000-2022 så visar siffrorna att det trots ett rekordhögt dieselpris är relativt billigt att köra bil idag.


Med en elbil är man tillbaka på vad det kostade att köra bil för 50 år sedan. Visserligen dyr i inköp men drivmedelskostnaden håller sig under 2:-/mil om man laddar hemma under natten. I natt är elpriset nere under 1 öre/kWh + skatter, elhandelsbolagets påslag, öveföringsavgift och moms. Det blir i allafall under 1:-/kWh.
Sedan skall man inte glömma lägre servicekostnader. Jag har 4 års fullständig garanti och 8 år på batteri och drivlina helt utan krav på service. Man får ett meddelande om det är något som behöver servas men hittills har det inte hänt på de 2 år jag ägt bilen och kört 2 800 mil. Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet. Hade det funnits en eldriven jordbrukstraktor så hade jag köpt den. Det räcker om den går 2 timmar för den användningen som jag har, ge foder till korna, putsa betesmarken mm.


Men vad bra!!!

Jag behöver plats för fem personer plus hunden, sedan så behöver jag dra släp ibland

Har du några tips på bil?

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Hema  
#762964 En kort fråga, finns det en enda laddninsplats som är gjord för bil&släp? Jag körde 90mil för några veckor sedan med släp på en dag. Är det ens möjligt med elbil?

Oj nu vart det två frågor..

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Vedproducent  
#762968
Hema skrev:En kort fråga, finns det en enda laddninsplats som är gjord för bil&släp? Jag körde 90mil för några veckor sedan med släp på en dag. Är det ens möjligt med elbil?

Oj nu vart det två frågor..

Jag har tänkt det samma och jag kör ju 3-4000 mil med släp varje år. Ser väldigt dåligt ut med det. Finns väl platser men då tar man ju upp 2 platser och det får man nog inte lov till.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

totte  
#762969
Lennart A skrev:Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet.


Jamen visst är det bra, man hinner först till vartenda stoppljus. 😇

Seriöst, varför i hela friden skall så många elbilar vara så fruktansvärt övermotoriserade? Innebär ju oundvikligen högre energiförbrukning. Billigt att ladda är det, som sagt, för den som kan ladda hemma, fast inte så jädrans billigt i elhandelsområde 4, och den som inte har egen laddmöjlighet får betala rejält för att utnyttja laddstationer.

Att hävda hur billigt det är när bilen kostar såna summor är närmast oförskämt mot alla oss som inte någonsin kommer i närheten av att kunna köpa ett sånt fordon.

Jag har knappt ens råd att investera i en laddbox, den kostar mer än min bil, en gammal Peugeot.

Jag är inte emot elbilar i sig, men sluta att predika om hur billigt det är, så länge det inte finns en hygglig begagnad elbil, med kombiutrymme, dragkrok, något så när räckvidd och ett pris som går att betala för en ordinär pensionär med några tusenlappar över efter mat och bostadskostnader.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

svampbob  
#762971 Elbilar är omvänd Robin Hood skatt. Man beskattar låginkomsttagare på landet hårt för att subventionera rika och välavlönades bilåkning och godhets signalerande.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Lennart A  
#762976 Oj vad många tår jag råkade trampa på. Det främsta skälet att köpa en elbil är att man kan tillverka bränslet själv och slippa göda feta oljesheiker och Putin. Ungefär som att elda sin egen ved. Sedan får man en helt överlägsen bil i alla avseenden. Den gången jag behöver dra släp 40 mil så får jag väl hyra en bil. Att som de flesta använder släpet till att hämta skrymmande grejer på något varuhus eller köra skräp till tippen fungerar bra. Jag rekommenderar de som inte har provat en elbil att göra det. Ni kommer att förstå varför ICE bilar kallas fossilbilar!

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Hema  
#762977
totte skrev:
Lennart A skrev:Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet.


Jamen visst är det bra, man hinner först till vartenda stoppljus. 😇

Seriöst, varför i hela friden skall så många elbilar vara så fruktansvärt övermotoriserade? Innebär ju oundvikligen högre energiförbrukning. Billigt att ladda är det, som sagt, för den som kan ladda hemma, fast inte så jädrans billigt i elhandelsområde 4, och den som inte har egen laddmöjlighet får betala rejält för att utnyttja laddstationer.

Att hävda hur billigt det är när bilen kostar såna summor är närmast oförskämt mot alla oss som inte någonsin kommer i närheten av att kunna köpa ett sånt fordon.

Jag har knappt ens råd att investera i en laddbox, den kostar mer än min bil, en gammal Peugeot.

Jag är inte emot elbilar i sig, men sluta att predika om hur billigt det är, så länge det inte finns en hygglig begagnad elbil, med kombiutrymme, dragkrok, något så när räckvidd och ett pris som går att betala för en ordinär pensionär med några tusenlappar över efter mat och bostadskostnader.

Ett fordon som kan utveckla mer än 300hk, kan inte ses som miljövänligt i den meningen att fordonet inte bidrar med effektivisering av energianvändade. Elbilar borde precis som hus, klassas med olika säkringstariffer. Ju högre säkring, desto högre skatt + viktskatt för samtluga bilar, resten borde ligga på drivmedelet.

Solceller är miljövidrigt.. Och köra 90mil m släp med elbil är inget alternativ.

Vad kommer hända med alla campingar framöver?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).