Sida 1 av 1

Bilen kokar efter ett tag

Postat: ons 24 nov 2021, 20:33
av Mangan
Skriver här i hopp om några smarta tips. Gäller en Volvo V70 2.0T -98 som varit med om en del.

Vi har bytt kylare (den läckte olja in i kylarvattnet) och värmepaketet (som var trasigt) och termostaten och expansionskärlet och locket till expansionskärlet och en del slangar. Efter att ha kört en halvtimme i 50-80 km/h, så sticker tempen iväg uppåt och öppnar man huven då så har det stänkt glykol från expansionskärlet, som är nästan tomt.

Testade lite mer idag, och slangarna till värmepaketet blir varma direkt. Övre kylarslangen blir varm fort, undre blir lite mindre varm efter ett tag. Elfläkten går igång vid ungefär 105 grader (mätt med OBDII), och stänger av strax under 100. Termostaten är på 92 grader.

Ser inga direkta tecken på att toppackningen har gått, men risken finns ju. Inget vatten i oljan, inget vatten i avgaserna. Inga synbara bubblor i expansionskärlet. Kan vattenpumpen funka halvdant eller lägga av efter ett tag? Porlar lite i värmepaketet då och då, så den är inte helt borta.

Kan det vara halvstopp i någon slang/kanal så det kyler för dåligt?

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: ons 24 nov 2021, 21:27
av tallen100
Har du luftat kylsystemet?
Om inte börja med det.

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: ons 24 nov 2021, 21:31
av hfab
Ett smart tips är att köra bilen till närmaste skrot.

Olja i kylaren tyder på att antingen är topp packningen väck, toppen skev/sprucken eller så har du en spricka i motorblocket.

Vill du skruva så är lyft av toppen steg 1

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: ons 24 nov 2021, 22:25
av Mangan
Denna motor skall vara självluftande, räcker med att köra en stund och sen fylla på.

Olja i kylarvätskan kom från trasig kylare, det är en integrerad oljekylare som lätt spricker och trycker över olja i kylarvätskan. Sen jag bytte är det inget mer olja.

Det är dotterns första bil som hon var så stolt över, visade sig vara ganska dålig efter några mil...

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: tor 25 nov 2021, 01:13
av tallen100
Då lutar det nog åt topplockspackning...

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: tor 25 nov 2021, 07:55
av Mangan
Letade runt lite på nätet, och hittade lite tips på hur man kunde kolla upp det. Och du har nog rätt, tyvärr. 😢

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: tor 25 nov 2021, 09:06
av Skogsvaktaren
Kolla vevhusventilationen, har du tur är det den som är tät och behöver rengöras.
😀

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: tor 25 nov 2021, 16:49
av Ewol
Är Kamrem bytt, tänker så att det inte bara är vattenpumpen som är trasig, då får du dålig cirkulation och överhettar snabbt. (många vattenpumpar har plastimpeller som lossnar från axeln och så slutar vattnet att cirkulera)

Annars är risken stor att toppackningen rykt som övriga säger tyvärr.

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: tor 25 nov 2021, 18:28
av jannee
"Normalt" byts ALLTID vattenpumpen när man byter kamrem, kanske något?

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: tor 25 nov 2021, 21:05
av Mangan
Det är bra cirkulation i vattnet, verkar det som. Blir fort varmt in till kupén. Vare lite inne på att byta vattenpumpen innan jag river toppen, men tror inte det är pumpen längre.

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: tor 25 nov 2021, 21:22
av jannee
Som Tallen förutspår är det topplockspackningen, egentligen ganska självklart eftersom du får tryck i systemet.
Självklart varmt vatten tar mer plats än kallt men försvinner vattnet ur expansionskärlet, trycks det antingen bort när du varvar motorn eller går in i motorn när den är avstängd, vanligtvis det första.
Du skriver också att du fått in olja i kylarvattnet, bevis på att motorn då läckt (tryckt) in olja.
Är du 100 på att det var olja, en grå sörja i kylarvattnet (på kylarlocket) är annars inget direkt onormalt.
Du har väl inte fått in vatten i oljan?

Re: Bilen kokar efter ett tag

Postat: tor 25 nov 2021, 23:38
av Mangan
jannee skrev:Du skriver också att du fått in olja i kylarvattnet, bevis på att motorn då läckt (tryckt) in olja.


Som jag sa, oljan kom genom oljekylaren som sitter i den vanlig kylaren, och det är fixat nu.

Ingen vatten i oljan.