Bilar

Vad kör ni med till skogen?

290 inlägg 90544 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58416 Ska bli intressant att se soppaförbrukningen, min GMC Jimmy 6.2D med TH700 drog ganska precis 1.2l/mil, fick ner den till 1.14 en gång men då körde jag exakt 90km/h eller lägre. Men tanke på hur kraftig den är så var det rätt bra ändå, King Caben jag hade före drog runt litern den också och var hemskt stötig på grusvägarna.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med till skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58421 jag håller mig till de truckarna av "old scool" ..som jag kan själv plocka dän i sina beståndsdelar och sedan sätta ihop ... och just mina truckar håller sig inom den "ramen" ... men man ska inte och behöver inte röra dessa bilar ...förutom regelbunden service dvs oljebyten i alla applikationer enligt "rekommenderad" service ..och naturligtvis smörjning av alla styrleder,spindelleder och dylikt ...
säkert nåt som många skiter i ? .. jag har "smort" med omega .. och jag har inte bytt nån led ännu B-) ..bilen byggdes -95

(en inbyggd finess hos de grova åkdonen är att det finnes "smörjnipplar" överallt ) hmm! förutom på det allra nyaste , där det är sk. engångs-smorda detaljer ...där går min gräns .. jag kommer aldrig åka i ett fordon som inte går att smörja , (förutom yrkesfordon som har sk. centralsmörjning ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58427
Palms skrev:
Slurfi skrev:
MasseyFerguson skrev:Är det någon som har erfarenhet av typ Suzuki Vitara och liknande bilar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Vitara
Jag skulle valt en Chevrolet Tracker.


Så det är egentligen bara Chevamärket som är det viktiga? Du gillar USA pickuper för att de är outslitliga, robusta osv till skillnad från japsarna. Men en Suzuki Vitara kan du äga bara det står Cheva på den? :surp:
Vad hette det koreanska märket cheva tog över? De där småbilarna som fick nya emblem och vips så hade chevrolet bensinsnåla småbilar i programmet...

(jag skojar bara, tyckte det var så roligt :grin: )

Jo det var ju bara skoj redan från början.
Daewoo är de mäktiga jänkeskeppen du tänker på.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58428
"spindeln" skrev:jag håller mig till de truckarna av "old scool" ..som jag kan själv plocka dän i sina beståndsdelar och sedan sätta ihop ... och just mina truckar håller sig inom den "ramen" ... men man ska inte och behöver inte röra dessa bilar ...förutom regelbunden service dvs oljebyten i alla applikationer enligt "rekommenderad" service ..och naturligtvis smörjning av alla styrleder,spindelleder och dylikt ...
säkert nåt som många skiter i ? .. jag har "smort" med omega .. och jag har inte bytt nån led ännu B-) ..bilen byggdes -95

(en inbyggd finess hos de grova åkdonen är att det finnes "smörjnipplar" överallt ) hmm! förutom på det allra nyaste , där det är sk. engångs-smorda detaljer ...där går min gräns .. jag kommer aldrig åka i ett fordon som inte går att smörja , (förutom yrkesfordon som har sk. centralsmörjning ;)

En kul grej är när du köper reservdelar så är det smörjnipplar i dem även fast originalet inte hade.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58430 Känner mig lite busig så jag smäller upp en bild som jag kanske redan visat men iaf
här är vad som står bakom huset och väntar på att jag ska bli klar med andra projekt:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

totte  
#58433
Slurfi skrev:Känner mig lite busig så jag smäller upp en bild som jag kanske redan visat men iaf
här är vad som står bakom huset och väntar på att jag ska bli klar med andra projekt:


Du håller stilen, helt klart!

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58437 ser att det är dax att imse vimse spider plockar fram dammtrasan i bilen :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58442
"spindeln" skrev:jag håller mig till de truckarna av "old scool" ..som jag kan själv plocka dän i sina beståndsdelar och sedan sätta ihop ... och just mina truckar håller sig inom den "ramen" ... men man ska inte och behöver inte röra dessa bilar ...förutom regelbunden service dvs oljebyten i alla applikationer enligt "rekommenderad" service ..och naturligtvis smörjning av alla styrleder,spindelleder och dylikt ...
säkert nåt som många skiter i ? .. jag har "smort" med omega .. och jag har inte bytt nån led ännu B-) ..bilen byggdes -95

(en inbyggd finess hos de grova åkdonen är att det finnes "smörjnipplar" överallt ) hmm! förutom på det allra nyaste , där det är sk. engångs-smorda detaljer ...där går min gräns .. jag kommer aldrig åka i ett fordon som inte går att smörja , (förutom yrkesfordon som har sk. centralsmörjning ;)


Du har så rätt, jag begriper inte varför europeiska och japanska arbetsbilar inte har smörjnipplar. Förstår att det blev en hit att sätta inkapslade leder på personbilar eftersom vanliga människor inte vill krypa under bilen med fettsprutan i näven, men pickuper och skåpbilar borde ha nipplar på lederna! Och varför inte i gångjärnen till skåpdörrarna och växellänkage osv.
Bytte precis styrled på Experten och spindellederna lär väl vara rätt möra också. Har flera gånger tänkt prova montera nipplar på lederna men jag vet inte om fettet går in där den ska ändå...

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

totte  
#58446
Du har så rätt, jag begriper inte varför europeiska och japanska arbetsbilar inte har smörjnipplar. Förstår att det blev en hit att sätta inkapslade leder på personbilar eftersom vanliga människor inte vill krypa under bilen med fettsprutan i näven, men pickuper och skåpbilar borde ha nipplar på lederna!


Tja om det är en så stor hit vet jag inte, tillhör väl dom vanligaste felen i besiktningen med glappande leder i framvagnen. Men det är klart, jag hade en SAAB tvåtaktare på 70-talet, där skulle drivknutarna smörjas var 150:e mil. Körde en semesterresa ett år upp till nord-Norge, var tredje, fjärde dag fick man krypa under och pumpa. Om man inte gjorde det straffade det sig direkt när ratten började "tugga" i kurvorna.

Nå, det var en liten parentes, men jag håller med här, verkar som principen numera är att spara in på vettig service och i stället byta ut och slänga en massa grejor. Hur mycket onödigt material gör vi egentligen åt varje år på att byta ut leder och lager och annat bara för att det inte går att smörja grejorna?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med till skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58635
Slurfi skrev:Känner mig lite busig så jag smäller upp en bild som jag kanske redan visat men iaf
här är vad som står bakom huset och väntar på att jag ska bli klar med andra projekt:
Bild


herrej-vlar om den där trucken stod i mitt garage :-? .. istället för "bmw liket" :D .. som förmodligen hinner få "lunglaven" på sig innan jag får tid att göra en seriös "obduktion" :-B .. fin truck det där , jag har haft en likadan .. fast med 6 fots flak .. visst är det 8 fots flak på denne B-) .. och mitt öga skådade även att den är begåvad med WARN frihjulsnav .. fungerar klockrent ^:)^

och ett måste , ska byta ut de "så kallade automatiska" på forden mot just WARN,s manuella :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

Pidden  
#61612 Dundrar VW Caddy TDI (DSG) till jobbet! Går faktiskt oerhört bra! Saknar bara 4hjulsdrift ibland! :smile: Sen är det ju en nackdel att den är lite låg på dåliga skogsvägar med hög mitt! :-s , men annars går det finemang, lagom stor bil att dra på tankvagnen efter skördarn också :-bd.


Ska lägga önskemål om att nästa bil blir en VW Caddy TDI med 4wd. kan bli spännande ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

skogsjan695xl  
#62719 Nu när jag kör extra så har jag fått en Caddy Harley Davidsson editon, annars när jag jobbar på 890in så har jag en sitåträng berlingo.
Innan jag hade tjänstebil hade jag en 940tdi på sommaren och på vinter king cab.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med till skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63816 hej på er.. nu har tösens truck fått en ny front ... och lite mera muller och sånt ..

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med till skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63817 oj ! jag glömde ju att jag fixat lite med "utblåsningen" =)) ... jag tog inga bilder men det ser ut och låter exakt likadant ..
(men jag svetsade dit en "downpipe" ) ...jag o dottern var ut o provkörde lite ... och den låter ljuvligt ..inte högt ..bara grovt ;) :ugeek: :-bd


Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med till skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63856 Härligt med jänkare, både bilarna och människorna. Killen i videon verkade riktigt entusiastisk.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).