Bilar

Tesla Cybertruck och Tesla ATV

40 inlägg 11766 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Fredrik Reuter  
#597157 Elbilstillverkaren Tesla med Elon Musk i spetsen hade igår ett event där de presenterade Tesla Cybertruck och Tesla ATV. Cybertruck är en futuristisk, skottsäker pick-up (typ) som har anpassats för att kunna transportera el-fyrhjulingen på flaket och samtidigt ladda fyrhjulingen.

Videon nedan är en sammanfattning från eventet som visar både Cybertruck och El-ATV. Som du ser i videon så gick inte presentationen helt enligt plan då de skottsäkra rutorna gick sönder.

Helt klart är Cybertruck en flört åt kunderna i hemlandet USA där pick-uper är omåttligt populära. Enligt Tesla så kommer Cybertruck att finnas i tre varianter, den enklaste har endast bakhjulsdrift, en räckvidd på 40 mil och en dragkraft på 3.500 kg. 0 - 100 ska gå på 6,5 sek (ungefär). Mellanmodellen är fyrhjulsdriven och har en räckvidd på 48 mil, en dragkraft på 4,5 ton och ska göra 0 - 100 på 4,5 sekunder.
Toppmodellen har tre elmotorer, är fyrhjulsdriven och en räckvidd på 80 mil. Denna ska kunna dra 6,5 ton och göra 0 - 100 på 2,9 sekunder.

Prisbilden enligt Tesla är 39.900 USD för RWD (bakhjulsdrift) modellen, 49.900 USD för mellanmodellen och 69.900 USD för toppmodellen.

https://www.tesla.com/cybertruck





   TS
Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

svampbob  
#597160 Ja detta var ett större skämt än presentationen av modell Y utan mera i paritet med Musk prestationen av Solar Shingles för drygt tre år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

JOCKEL  
#597163 Det tekniska imponerar, men formgivningen, vad hände där?
DeLorean-vibbarna av det rostfria yttre ökar helt klart ballhetsfaktorn en smula eller två.

Prestandan:
402 meter på hög tia är imponerande för en bruks-pickup.
80 mil är också imponerande, det visar att det går åt rätt håll med räckvidden.

60mp/h är 96km/h, 0-100 sprinten avklaras sannolikt på strax över 3 sek.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

svampbob  
#597168 Lastkapaciteten verkar inte så imponerande.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597179 Jag kan inte påstå att jag är imponerad av nåt annat på den där bilen heller.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

totte  
#597187 Och med den miljöbelastning som tillverkningen kan tänkas åstadkomma så är det nog väldigt tveksamt om den bidrar mycket till att rädda världen.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Lillesves  
#597299
svampbob skrev:Lastkapaciteten verkar inte så imponerande.


Ja, 3500 pounds payload limit är ju väldigt dåligt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

svampbob  
#597307
Lillesves skrev:
svampbob skrev:Lastkapaciteten verkar inte så imponerande.


Ja, 3500 pounds payload limit är ju väldigt dåligt :wink:


Ja som den säckar ihop av quad på 420 pounds =)) så går det nog jättebra med 3500 pounds.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597311 Pratade dom inte om luftfjädring för att underlätta lastningen av ATVn.

Avatar Fallback

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597325
svampbob skrev:Lastkapaciteten verkar inte så imponerande.


Det är ett lastläge på luftfjädringen för att underlätta lastning.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

svampbob  
#597331
zeaflower skrev:
svampbob skrev:Lastkapaciteten verkar inte så imponerande.


Det är ett lastläge på luftfjädringen för att underlätta lastning.


Jag kollade just och Teslas aktie har backat drygt 6% idag på en stigande börs så det är nog fler som inte är imponerande.

Avatar Fallback

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Chainsaw Charlie  
#597354 Frän!
La just en förhandsbokning! \:d/

Omålat rostfritt blir perfekt när man kör på dåligt kantröjda skogsbilvägar. Så slipper man grimasera när grenarna skrapar i lacken.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

JOCKEL  
#597359
totte skrev:Och med den miljöbelastning som tillverkningen kan tänkas åstadkomma så är det nog väldigt tveksamt om den bidrar mycket till att rädda världen.


Om Tesla fick bestämma hur den perfekta världen skulle se ut så skulle alla köra runt i Tesla-bilar, i så fall skulle vi få bort avgaser från personbilar i stadskärnor.
Att få bort avgaserna från stadskärnorna skulle för mig kännas som en vinst, folk tar skada av avgasutsläpp.

Ska vi se till det totala kretskloppet, så nja, någon miljöbesparning vet jag inte då firmabilar oftast leasas på 3 år och är sönderkörda inom 5 år, vissa inom 3 år.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597386 Intressant! Nu är det bara att de gör en snygg pickis och börjar sälja.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Grålle52  
#597420 Så brutalt ful! Nåt helt ofattbart. Bara därför vill jag ha en

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).