Sida 1 av 1

Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: ons 27 feb 2019, 21:16
av Fredrik Reuter
76.000 ton mer koldioxid släppte trafiken ut 2018 jämfört med 2017, det är en ökning av utsläppen med 0,5%. För att nå målen borde istället utsläppen minska med 4% årligen. Anledningen enligt Trafikverket är att den tunga trafiken med lastbilar har ökat under året samtidigt som andelen biodrivmedel minskat, främst genom minskad användning av HVO100.

Bonus-Malus som infördes 1 juli 2018 har inte heller haft den förväntade effekten. 9% fler bensinbilar såldes under 2018 och det kan vara en anledning av Bonus-Malus och samtidigt att HVO100 minskat?

Här kan du läsa mer: https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ppsokning/

Re: Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: ons 27 feb 2019, 21:37
av jannee
Preemraff i Lysekil vill årligen släppa ut 75 000 ton mer koldioxid.
Detta är tydligen ok och inget som några miljömuppar kan hejda i alla fall enligt EU.
Vi vanliga döingar ska spara eller snåla medan för industrin är det fritt fram bara de bygger ut.
Varför inte samma regler gäller transportväsendet har jag svårt att begripa.
Transporter som kräver just in time ökar regelbundet, finns snart sagt inga lager längre, dessa befinner sig nämligen på vägen. I.o.m.d. förfarande ökar transporterna = mängden lastbilar på vägen = självklart ökar då också koldioxidutsläppen, trots att bilar blir snålare och bränslet renare.
För övrigt är koldioxiden farlig för människan men INTE för naturen.
Vill vi fortsättningsvis ha varan så billigt och fresh som möjlighet får vi nog allt vara beredda på att också stå för obehaget att inandas "lite" mer koldioxid :mrgreen:
Postnord ( med flera andra aktörer) har för övrigt slutat med att köra ut småpaket direkt till kunden. Nu ska vi som bor på landsbygden ta vårt egna transportfordon och åka in till utlämningsstället för att hämta ut varan - då tänks inte något på de ökande koldioxidutsläppen :?:

Re: Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: tor 28 feb 2019, 02:16
av MrStraightpull
Tja, straffbeskattar man den motorprincip som ger lägst CO2 så blir resultatet fler bensindrivna bilar i dagsläget. Och därmed ökar CO2! BEV (elbilar) är ju fortfarande att anses som "town cars" om man ser till användbarheten om man tex behöver dra släp.

Straffbeskattningen av moderna dieselpersonbilar med hänsyn till NOx är enligt denna länk https://dieselnet.com/news/2019/02adac.php enbart ideologisk (MP har svårt för fakta) och inte försvarbar.

Bonus-malus borde ha gällt typ 3 postnummerområden i Sverige (börjar på 1, 2 och 3 :wink: ).

Re: Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: tor 28 feb 2019, 08:29
av bgl
Varför "glömmer" Trafikverket huvudförklaringen, den ökande befolkningen i Sverige?
Ökning med drygt 1% per år medför automatiskt ökning av transporter med samma dryga 1%.
I själva verket medför ökning av antalet innevånare med mer än 10% på några år läglighetsproblem inom en mängd områden. Vi har under lång tid optimerat Sverige för en stabil befolkning. Ökningen tvingar fram det som kallas suboptimala lösningar i vardagen, längre bilköer, boende längre från arbetsplats mm.
Därutöver finns flera andra förklaringar, en är att ökade krav på avgasrening ökar drivmedelsförbrukning utan att för den sakens skull mer blir gjort.

Re: Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: mån 24 jun 2019, 13:02
av Fredrik Reuter
Idag kom även en rapport från EU som visar på att nya bilar släpper ut mer än för två år sedan. Anledningen är att det säljs fler bensinbilar...

Ursäkta, men det känns som att de ansvariga kunde frågat en lågstadieelev om Bonus/Malus systemet och fått till svar att det högst sannolikt skulle få motsatt effekt.

Ursäkta om det låter som lobbyverksamhet men jag är starkt benägen att tro att bland det bästa du kan köra idag är en dieselbil med AdBlue och HVO-diesel. Ett alternativ som politikerna vill ha bort... 😤

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LA ... satter-oka

Re: Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: mån 24 jun 2019, 14:05
av T Landström
Är inte direkt jätte förvånad...

Klimat och miljö är nog något våra politiker hålla sig långt borta från!
Att få styra ett land utan ha någon egentlig utbilding i det som skall vara deras speciall område tycker jag är märkligt!

Re: Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: mån 24 jun 2019, 16:42
av halvproffs
Känns ju som att det inte är politikerna som styr landet utan välbetalda påtryckare med stor övertalningsförmåga från olika håll. Regeringen har ju även en jättestab med"sakkunniga" som styr regeringsarbetet. Kostar flera miljarder varje år. För 30-40 år sedan fanns det bara 5-6 st sakkunniga. Ur led är tiden känns det som.

Re: Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: mån 24 jun 2019, 17:43
av Valmet 890
Vilken skräll.... Känns smart att straffskatta dom nya euro6 dieslarna och samtidigt blir gammel kingcabarna från -88 skattebefriade ;-) lite surt kan man tycka, vi i glesbygden behöver ju faktiskt våra bilar, det är inget vi kan välja bort, det finns ingen buss eller tåg, då är det väl bra om vi iaf har det miljövänligaste som är möjligt

Re: Ökade utsläpp i trafiken trots bonus-malus 2018

Postat: mån 24 jun 2019, 17:49
av Flisaren
Har Trafikverket mätt utsläppen från utlänska åkare eller är det baserat på svenska?