Sida 1 av 5

Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil

Postat: tis 15 jan 2019, 10:28
av Fredrik Reuter
Miljöorganisationen Svebio anser att det nya förslaget i samband med tänkt ny Regering att förbjuda bensin- och dieselbilar från att säljas från och med 2030 är ogenomtänkt. Gustav Melin, VD på Svebio säger att man istället måste minska klimatpåverkan från vägtrafiken genom att fasa ut fossila drivmedel.

Och visst kan man hålla med om detta resonemang?

Det viktiga är ju att minska klimatpåverkan och farliga utsläpp i trafiken, inte att politiker bestämmer åt konsumenterna vilken motor man ska ha i bilen?

Titeln ovan är ett citat från pressmeddelandet som länkas här nedan och kan i mångt och mycket stämma. Kan man ta fram ex diesel från skogen så är det ju att klassa som solenergi, likväl som el som kommer från solceller.

Risken med förslaget är att mänskligheten går miste om ett nytt klimatsmart bränsle för fordonsflottan (det behöver inte ens komma från skogen) genom att politiker stirrat sig blinda på elbilar som just nu är väldigt inne och i ropet.

Så, vad är dina tankar om detta?

Jag väljer att starta en egen tråd för just detta ämne då jag tycker det är viktigt och risken är att försvinner i flödet i de andra trådarna i liknande ämne (länkar några här nedan).

Framtidens drivmedel för våra fordon

Dieselbilar förbjuds?

Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

Här är hela pressmeddelandet från Svebio: https://www.svebio.se/press/pressmeddel ... ila-bilar/

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 13:59
av teinarsson
Jag håller helt med. I december bestämde jag mig för att framöver endast tanka HVO100 i både privatbil och traktor. Det krävs definitivt mer planering då det är så få mackar som säljer HVO100 men det är det värt.

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 14:53
av Torbjörn Johnsen
En elementär sak som många verkar glömma bort elbilshajpen är att el inte är ett energislag utan snarare en energibärare. Det behövs någon form av primär energikälla för att framställa el: typ vattenkraft (lägesenergi), sol, vind, kärnkraft, biobränsle.

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 15:23
av totte
Kommer att tänka på ett skämt från tiden för kärnkraftsomröstningen: "Varför skall vi hålla på med den farliga kärnkraften när vi har den billiga rena elektriciteten?"

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 22:17
av forest.
teinarsson skrev:Jag håller helt med. I december bestämde jag mig för att framöver endast tanka HVO100 i både privatbil och traktor. Det krävs definitivt mer planering då det är så få mackar som säljer HVO100 men det är det värt.


Funkar HVO100 i traktor och bil utan att det blir några problem? utprovat?

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 22:21
av nelson
Har i några års tid kört både Ford 4600 -76 och Bm 350 -65 samt Nissan Navara -06 utan några konstigheter på HVO100.

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 22:29
av Arvid0
har man ett nyare fordon så bör man kolla att tillverkaren godkänt hvo100 som drivmedel. jag har dock inte hört om någon som kört söndervpga hvo100.

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 22:33
av VimekarenLastEdition
Följd fråga, bunkrande förvaring av hvo100? Tänker på alger vid längre stopp, parkering som det blivit av modern diesel..

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 22:49
av nelson
Vad jag har hört är HVO100 lika bra som blank diesel. Mina traktorer kan stå några månader ibland och har aldrig haft några algproblem..

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 22:51
av hayabusa 08
Ingen algtillväxt i hvo100.
Hvo kämpar mot dom dåliga rykten som RME har gett biodiesel.

Tittade för ett tag sen i färdatorn i lastbilen på jobbet och vi har kört igenom ca 175 m3 hvo sen den var ny.
Jag märker ingen skillnad när vi någon gång vart tvungna att tanka diesel, varken effekt eller körmässigt.
Så min ringa uppfattning är att hvo100 fungerar.

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 22:52
av Brorsan
Torbjörn Johnsen skrev:En elementär sak som många verkar glömma bort elbilshajpen är att el inte är ett energislag utan snarare en energibärare. Det behövs någon form av primär energikälla för att framställa el: typ vattenkraft (lägesenergi), sol, vind, kärnkraft, biobränsle.


Då ska ju i sanningens namn även elbilarna förbjudas år 2030 i den nu tänkta regeringsbildningen Bilarna kan ju drivas av fossiltillverkad el.
Det var bra och tänkvärt skrivet!
Olle

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 22:55
av Torbjörn Johnsen
I många länder är tyvärr den vanligaste primära energikällan för elframställning kol, olja eller naturgas. Inte minst i USA som formligen vräker ut fossilt co2...

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 23:02
av VimekarenLastEdition
hayabusa 08 skrev:Ingen algtillväxt i hvo100.
Hvo kämpar mot dom dåliga rykten som RME har gett biodiesel.

Tittade för ett tag sen i färdatorn i lastbilen på jobbet och vi har kört igenom ca 175 m3 hvo sen den var ny.
Jag märker ingen skillnad när vi någon gång vart tvungna att tanka diesel, varken effekt eller körmässigt.
Så min ringa uppfattning är att hvo100 fungerar.


Vet du lr har du någon fakta på om man då kan förvara hvo100 minst 5år utan förändringar?

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: tis 15 jan 2019, 23:38
av macke
Kör med HVO 100 och har inga problem med det. Kör med en ny John Deere traktor.
På jobbet går alla arbetsfordornen på HVO.
Ett bra drivmedel som man hoppas på att det blir fler tankställen. Vi beställer hem till våran farmartank.

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Postat: ons 16 jan 2019, 01:13
av kalhygge
Det är väl onödigt tyst om HVO?
Likaså om framställningen av batterierna till elbilarna, koboltgruvor i Afrika etc.

Volvo cars tillåter inte HVO100 under garantitid. :-o
De har väl ett test på taxibilar nu, men är väldigt tyst om det tyvärr.

Vad händer med biobränsle/massavedsprisern om vi ”snart” kan börja koka lönsam nära nog fossilfri dieselersättning på de sortimenten? :-ss