lör 12 jan 2019, 03:04#543854
Centern vill:
"Bonusens storlek baseras på hur mycket koldioxid bilen släpper ut.
För de miljöbästa bilarna är bonusen 100 000 kronor. Exempel på bilar som får 100 000 kronor är elbilar, snåla laddhybrider, och i framtiden vätgasbilar.För de näst bästa bilarna är den 50 000 kronor.
För att färre ska köpa bilar med höga utsläpp finansieras systemet genom en avgift som betalas vid köptillfället.
50 000 kronor för de med högst utsläpp. Exempel på bilar som får den största avgiften är SUV:ar och större fyrhjulsdrivna terrängbilar.25 000 kronor för de med näst högst utsläpp."
Citat från Centerns punkt 35 i överenskommelsen:
"35. Ekonomiska styrmedel ska användas för att ställa om samhället i miljövänlig riktning. Skatt
på farliga kemikalier i kläder och skor införs. Ett nytt avdrag för grön teknik ska
införas. Klimatbonusar och -avgifter på personbilar förstärks och förenklas"
Kan tolkas som att Centern får igenom sitt förslag på elbilsstöd på 100.000kr.
Några konsekvenser är att de snarast måste klargöra om det blir 100.000kr i stöd. Annars stannar elbilsförsäljningen av i väntan på vad som gäller.
Om då en 35.000 dollar Tesla 3 kostar 430.000kr i Sverige.
Med 100.000kr i bidrag så landar man på 330.000kr netto.
En Hyundai Kona 64kWh för 409.900 kr, hamnar på 309.900kr efter stöd.
Den som har mest korrekt information vinner.