fre 18 aug 2017, 09:02#468577
http://blogg.elinor.se/2017/08/17/annu-mer-overdrifter/ Ännu fler överdrifter
Posted on augusti 17th, 2017 by Göte Fagerfjäll
I tisdags skrev jag en krönika om överdrifter. Där pekade jag bland annat på hur dyr och ineffektiv satsningen på en fossilfri fordonsflotta (läs elbilar) kan bli. Men jag hade tydligen underskattat överdrifterna.
Några nya statistikkällor visar att de svenska personbilarnas andel av utsläppen faktiskt är ännu mindre än jag trodde. Redan idag handlar det om kanske fyra procent av partiklarna och sex eller sju procent av kväveoxiderna. Gigantiska satsningar för att nå någon procents förbättring verkar minst sagt tveksamt. Då är det fantastiskt mycket lönsammare att ta tag i utsläppen av svavel och kväveoxider från fartygstrafiken.
Partiklar och kväveoxider
I januari skrev jag en krönika som bland annat handlade om partikelutsläpp (Trump, Putin och partiklar från annat än bilar). Lite enkla beräkningar visade den gången att hela den svenska fordonstrafiken bara står för ca sex procent av de partikelföroreningar som finns i luften. Hur stor andel som kommer från personbilar är mera osäkert, men det kan röra sig om ca fyra procent.
När det gäller kväveoxider brukar personbilarna ses som en betydligt värre utsläppskälla. Enligt Naturvårdsverket står de svenska transporterna totalt för ca 38 procent av utsläppen i Sverige (ca 50 000 ton 2015). Återigen specificerar man inte exakt hur stor andel som kommer från personbilar, men drygt 60 procent är nog en rimlig uppskattning. Alltså runt 23 procent.
Men precis som för partiklarna kommer en del kväveoxider också som ”import” från övriga Europa. Forskare brukar tala om hälften i södra Sverige och kanske en fjärdedel längre norrut. I så fall skulle personbilarna stå för kanske 15 procent av de totala utsläppen i Sverige. Inte ruskigt mycket, men ändå en del.
Några få procent
Men när jag tittade lite närmare på Naturvårdsverkets databas hittade jag också en tabell med utsläpp från internationell sjöfart och internationellt flyg över Sverige. Enbart sjöfarten fartygen släppte 2015 ut 104 000 ton kväveoxider över Sverige, alltså dubbelt så mycket som alla svenska transporter. Flyget ”landade” på 7 600 ton.
Det här ändrar förstås förutsättningarna en hel del för personbilarnas del. Om vi fortfarande antar att knappt hälften av kväveoxiderna kommer med vindar från resten av Europa sjunker nu andelen kväveoxider genererade av svenska personbilar till mellan fem och tio procent av totalen. Sannerligen inte mycket att lägga gigantiska resurser på.
En annan intressant källa till information är Luftförorenings- och klimatsekretariatet, en ideell förening som drivs av Fältbiologerna, Jordens Vänner, Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF. Enligt deras data kommer hela 90 procent av de svenska utsläppen av kväveoxider från andra länder (74%), internationell sjöfart (14%) och övrigt (2%). Det skulle i så fall innebära att de svenska personbilarnas andel av utsläppen bara är dryga två procent. Lite oväntade data med tanke på källan.
Fartygen är värst
De svenska personbilarnas utsläppsandel av partiklar och kväveoxider är alltså mycket liten. Det handlar kanske om fyra respektive sex procent, vilket inte direkt är den uppfattning man få när man läser vanliga tidningar, tittar på TV eller lyssnar på radio. Där illustreras varje inslag om luftföroreningar med bilköer och ”medicinen” är alltid en övergång till elbilar och förbud mot dieselbilar.
Då vore det betydligt rimligare att illustrera nyhetsinslagen med bilder av lastfartyg och passagerarfartyg. Där talar vi om betydligt större utsläpp och dessutom utsläpp som vore ganska enkla att minska. Huvuddelen av fartygen är i princip orenade och den dieselolja som används i fartygssammanhang har hög svavelhalt. Vanlig fordonsdiesel är svavelfri.
När det gäller svavelutsläppen i Sverige är alla rörande överens om att minst 90 procent kommer från källor utanför landet. Det handlar om koleldning på kontinenten och fartyg. Den internationella fartygstrafiken står för ca 14 procent (enligt är Luftförorenings- och klimatsekretariatet), alltså betydligt mer än alla utsläpp från svenska källor.
För kväveoxiderna skiljer sig siffrorna en del. Naturvårdsverket anger 103 000 ton över Sverige från internationell fartygstrafik. Det är dubbelt så mycket som från alla svenska transporter och tre till fyra gånger mer än den samlade personbilstrafiken. Att förbjuda personbilar med dieselmotorer i hamnstäder som Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo framstår i det här läget som närmast skrattretande.
Dieselförbud testades faktiskt i Oslo under några dagar i vintras och gav mycket riktigt inga mätbara resultat.
Koldioxidutsläppen i Sverige från internationell fartygstrafik uppskattas förresten till 6 miljoner ton (SCB). Det är ungefär en tredjedel av vad de samlade svenska transporterna släpper ut.
Förbud mot att använda svavelhaltig bunkerolja och krav på katalysatorer för fartygsmasskiner är två relativt billiga åtgärder som rimligen borde ge fantastiskt bra utdelning. För svensk del borde en anpassning till ”normala” landbaserade krav ge en minskning med minst 75 procent för kväveoxiderna och mer än 90 procent för svavelutsläppen. Det motsvarar hela fordonsflottan ett par gånger om.
Inte så mycket flyg i Sverige
Häromdagen påstods det i ett TV-program att utsläppen från internationella flygresor är lika stora som utsläppen från alla svenska personbilar. Det kan kanske mycket väl vara sant, även om det inte riktigt märks i utsläppsstatistiken.
Om vi tittar på utsläppen av kvävedioxider anger Naturvårdsverket 7 600 ton över Sverige från internationellt flyg och SCB anger ca 2,5 miljoner ton koldioxid från samma källa. Det är mindre än en femtedel av den nationella fordonstrafiken.
Men utsläppen från svenskarnas utlandsresor ”bokförs” förstås inte i Sverige. Däremot kan man kanske dra slutsatsen att omotiverat få långresor startar i Sverige.
Den tänkta flygskatten lär knappast minska antalet långresor, men förmodligen kan den hålla tillbaka utvecklingen mot att starta långresorna i Sverige. Det innebär färre direktflygningar och större utsläpp. Bra för de danska och tyska flygplatserna men dåligt för Sverige och för miljön.
Bilen är ganska bra
Slutsatsen av dagens siffertugg måste bli att de moderna bilarna är förvånansvärt bra och att den konventionella personbilen fortsätter att vara det överlägsna transportmedlet i Sverige.
De gamla problemen med bly- och svavelutsläpp är borta sedan många år och redan med dagens katalytiska rening är utsläppen av partiklar och kväveoxider förvånansvärt låga. Det handlar om några få procent av de totala utsläppen.
Det är alltså inte lätt att hitta någon samhällsekonomisk vinst av en övergång till elbilar. Privatekonomiskt kan det däremot ha sina fördelar, speciellt för arbetsresor. Men att genomföra drakoniska politiska åtgärder för att tvinga folk att skifta till elbilar – det verkar bara vara dumt.
Men politiska dumheter är förstås varken nytt eller ovanligt.
Avesta 3,4H Logosol M7 med E5000 Kubota B5100 "Billig" Jianshe400 går bara på låga varv