Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839588 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468490
Zalman skrev:
jannee skrev:En sprillans ny Tesla är det absolut ingen bil som folk i gemen köper som privatbil så enkelt är det. Företag som vill synas eller har oskäligt hög lönsamhet däremot :mrgreen:
Zalman som är så jäkla duktig på att plocka fram statistik kan väl visa hur många som köper en ny Tesla privat = med skattat eller belånat kapital :grin:


Känns som man skulle starta ett företag och hyra ut elbilar.
Upplägget skulle vara följande.
Syrran hade en gammal VOLVO automat från 1993, den drog bensin för 16kr per mil.
Körde 2000 mil per år. Bara bensinkostnaden var 32.000kr per år.
Man skulle då kunna hyra ut en Nissan Leaf för 2.500kr i månaden, totalt 30.000kr per år.
Om syrran hyrde Leafen så kunde hon tjäna följande
sälja Volvon för 5.000kr
minskade "bensinkostnader" med 2000kr per år
minskad skatt

Nyare och driftsäkrare bil.

Bra ide!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Rolfnilsson400  
#468577 http://blogg.elinor.se/2017/08/17/annu-mer-overdrifter/ :surp:

Ännu fler överdrifter
Posted on augusti 17th, 2017 by Göte Fagerfjäll
I tisdags skrev jag en krönika om överdrifter. Där pekade jag bland annat på hur dyr och ineffektiv satsningen på en fossilfri fordonsflotta (läs elbilar) kan bli. Men jag hade tydligen underskattat överdrifterna.
Några nya statistikkällor visar att de svenska personbilarnas andel av utsläppen faktiskt är ännu mindre än jag trodde. Redan idag handlar det om kanske fyra procent av partiklarna och sex eller sju procent av kväveoxiderna. Gigantiska satsningar för att nå någon procents förbättring verkar minst sagt tveksamt. Då är det fantastiskt mycket lönsammare att ta tag i utsläppen av svavel och kväveoxider från fartygstrafiken.
Partiklar och kväveoxider
I januari skrev jag en krönika som bland annat handlade om partikelutsläpp (Trump, Putin och partiklar från annat än bilar). Lite enkla beräkningar visade den gången att hela den svenska fordonstrafiken bara står för ca sex procent av de partikelföroreningar som finns i luften. Hur stor andel som kommer från personbilar är mera osäkert, men det kan röra sig om ca fyra procent.
När det gäller kväveoxider brukar personbilarna ses som en betydligt värre utsläppskälla. Enligt Naturvårdsverket står de svenska transporterna totalt för ca 38 procent av utsläppen i Sverige (ca 50 000 ton 2015). Återigen specificerar man inte exakt hur stor andel som kommer från personbilar, men drygt 60 procent är nog en rimlig uppskattning. Alltså runt 23 procent.
Men precis som för partiklarna kommer en del kväveoxider också som ”import” från övriga Europa. Forskare brukar tala om hälften i södra Sverige och kanske en fjärdedel längre norrut. I så fall skulle personbilarna stå för kanske 15 procent av de totala utsläppen i Sverige. Inte ruskigt mycket, men ändå en del.
Några få procent
Men när jag tittade lite närmare på Naturvårdsverkets databas hittade jag också en tabell med utsläpp från internationell sjöfart och internationellt flyg över Sverige. Enbart sjöfarten fartygen släppte 2015 ut 104 000 ton kväveoxider över Sverige, alltså dubbelt så mycket som alla svenska transporter. Flyget ”landade” på 7 600 ton.
Det här ändrar förstås förutsättningarna en hel del för personbilarnas del. Om vi fortfarande antar att knappt hälften av kväveoxiderna kommer med vindar från resten av Europa sjunker nu andelen kväveoxider genererade av svenska personbilar till mellan fem och tio procent av totalen. Sannerligen inte mycket att lägga gigantiska resurser på.
En annan intressant källa till information är Luftförorenings- och klimatsekretariatet, en ideell förening som drivs av Fältbiologerna, Jordens Vänner, Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF. Enligt deras data kommer hela 90 procent av de svenska utsläppen av kväveoxider från andra länder (74%), internationell sjöfart (14%) och övrigt (2%). Det skulle i så fall innebära att de svenska personbilarnas andel av utsläppen bara är dryga två procent. Lite oväntade data med tanke på källan.
Fartygen är värst
De svenska personbilarnas utsläppsandel av partiklar och kväveoxider är alltså mycket liten. Det handlar kanske om fyra respektive sex procent, vilket inte direkt är den uppfattning man få när man läser vanliga tidningar, tittar på TV eller lyssnar på radio. Där illustreras varje inslag om luftföroreningar med bilköer och ”medicinen” är alltid en övergång till elbilar och förbud mot dieselbilar.
Då vore det betydligt rimligare att illustrera nyhetsinslagen med bilder av lastfartyg och passagerarfartyg. Där talar vi om betydligt större utsläpp och dessutom utsläpp som vore ganska enkla att minska. Huvuddelen av fartygen är i princip orenade och den dieselolja som används i fartygssammanhang har hög svavelhalt. Vanlig fordonsdiesel är svavelfri.
När det gäller svavelutsläppen i Sverige är alla rörande överens om att minst 90 procent kommer från källor utanför landet. Det handlar om koleldning på kontinenten och fartyg. Den internationella fartygstrafiken står för ca 14 procent (enligt är Luftförorenings- och klimatsekretariatet), alltså betydligt mer än alla utsläpp från svenska källor.
För kväveoxiderna skiljer sig siffrorna en del. Naturvårdsverket anger 103 000 ton över Sverige från internationell fartygstrafik. Det är dubbelt så mycket som från alla svenska transporter och tre till fyra gånger mer än den samlade personbilstrafiken. Att förbjuda personbilar med dieselmotorer i hamnstäder som Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo framstår i det här läget som närmast skrattretande.
Dieselförbud testades faktiskt i Oslo under några dagar i vintras och gav mycket riktigt inga mätbara resultat.
Koldioxidutsläppen i Sverige från internationell fartygstrafik uppskattas förresten till 6 miljoner ton (SCB). Det är ungefär en tredjedel av vad de samlade svenska transporterna släpper ut.
Förbud mot att använda svavelhaltig bunkerolja och krav på katalysatorer för fartygsmasskiner är två relativt billiga åtgärder som rimligen borde ge fantastiskt bra utdelning. För svensk del borde en anpassning till ”normala” landbaserade krav ge en minskning med minst 75 procent för kväveoxiderna och mer än 90 procent för svavelutsläppen. Det motsvarar hela fordonsflottan ett par gånger om.
Inte så mycket flyg i Sverige
Häromdagen påstods det i ett TV-program att utsläppen från internationella flygresor är lika stora som utsläppen från alla svenska personbilar. Det kan kanske mycket väl vara sant, även om det inte riktigt märks i utsläppsstatistiken.
Om vi tittar på utsläppen av kvävedioxider anger Naturvårdsverket 7 600 ton över Sverige från internationellt flyg och SCB anger ca 2,5 miljoner ton koldioxid från samma källa. Det är mindre än en femtedel av den nationella fordonstrafiken.
Men utsläppen från svenskarnas utlandsresor ”bokförs” förstås inte i Sverige. Däremot kan man kanske dra slutsatsen att omotiverat få långresor startar i Sverige.
Den tänkta flygskatten lär knappast minska antalet långresor, men förmodligen kan den hålla tillbaka utvecklingen mot att starta långresorna i Sverige. Det innebär färre direktflygningar och större utsläpp. Bra för de danska och tyska flygplatserna men dåligt för Sverige och för miljön.
Bilen är ganska bra
Slutsatsen av dagens siffertugg måste bli att de moderna bilarna är förvånansvärt bra och att den konventionella personbilen fortsätter att vara det överlägsna transportmedlet i Sverige.
De gamla problemen med bly- och svavelutsläpp är borta sedan många år och redan med dagens katalytiska rening är utsläppen av partiklar och kväveoxider förvånansvärt låga. Det handlar om några få procent av de totala utsläppen.
Det är alltså inte lätt att hitta någon samhällsekonomisk vinst av en övergång till elbilar. Privatekonomiskt kan det däremot ha sina fördelar, speciellt för arbetsresor. Men att genomföra drakoniska politiska åtgärder för att tvinga folk att skifta till elbilar – det verkar bara vara dumt.
Men politiska dumheter är förstås varken nytt eller ovanligt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468586 “Slutsatsen av dagens siffertugg måste bli att de moderna bilarna är förvånansvärt bra och att den konventionella personbilen fortsätter att vara det överlägsna transportmedlet i Sverige.
De gamla problemen med bly- och svavelutsläpp är borta sedan många år och redan med dagens katalytiska rening är utsläppen av partiklar och kväveoxider förvånansvärt låga. “

SVAR:
Stämmer inte alls, tester från verkligheten visar att de flesta ligger långt över gränsvärdena.

“Stort avgastest avslöjar skrämmande dåliga dieselmodeller”
“Våra tyska kollegor på auto motor und sport har under våren genomfört ett stort test av 48 bilmodeller. Utsläppen ligger i de flesta fall skyhögt över gränsvärdena”
Avgastestet bekräftar tyvärr också den bild som får allt fler lagstiftare att fundera på ett totalt dieselförbud i stadskärnorna. Även dieselmodeller som uppfyller den senaste avgasnormen Euro 6 släpper i de flesta fall ut långt över det maximala gränsvärdet för NOx-utsläpp. Att enbart förbjuda dieselmodeller som uppfyller Euro 5 eller äldre räcker alltså inte.

Enligt Euro 6 får en dieselbil släppa ut maximalt 80 mg/km NOx (60 mg/km för bensinmodeller). Under en övergångsperiod fram till 2020 ska mätningar av dieselbilar ske "i verkligheten" (Real Driving Emissions, RDE) på landsväg och då tillåts en faktor 2,1 – man multiplicerar alltså 80 med 2,1 och får gränsvärdet 168 mg/km. Faktor 2,1 gäller även för bilar som uppfyller Euro 5, men då ligger nivån på 180 x 2,1 = 378 mg/km NOx.

Det stora avgastest som våra tyska kolleger har gjort genomfördes på landsväg med en portabel avgasmätare, på liknande sätt som nu kommer att ske i Europa. För att förenkla jämförelsen mellan de olika bilmodellerna är utsläppen angivna som en faktorsiffra. En bil med faktor 2,1 är alltså godkänd, men allting över 2,1 ligger över det tillåtna gränsvärdet.

Flera Renault-modeller överskrider gränsvärdena kraftigt, med i flera fall 15–17 gånger. “
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ktigt-bra/



Det handlar om några få procent av de totala utsläppen.
Det är alltså inte lätt att hitta någon samhällsekonomisk vinst av en övergång till elbilar. Privatekonomiskt kan det däremot ha sina fördelar, speciellt för arbetsresor. Men att genomföra drakoniska politiska åtgärder för att tvinga folk att skifta till elbilar – det verkar bara vara dumt."

SVAR:
Givetvis är det en stor miljövinst att slippa avgasutsläppen från dieselbilar. Det är också en mycket stor samhällsekonomisk vinst om folk skaffar solceller och tankar egen el istället för att importera olja för miljarder. Sveriges bytesbalans skulle drastiskt förbättras om man slutar importera olja.
Dessutom, skulle krigen i mellanöstern ens finnas om regionen inte hade olja?
Skulle det komma massor av flyktingar till Sverige om det var fred i mellanöstern?

Förstår inte vad du avser med “drakoniska politiska åtgärder”.
Om en bilköpare står mellan att köpa en VW Golf diesel och en VW el-Golf
och den enda skillnaden är att VW Golf diesel kostar 5ggr mer per mil att köra,
varför ska man då välja dieseln?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468591 Pratade med en person som har en stor törstig diesel SUV.
Frågade varför han körde denna bil, svaret var att han vill kunna dra släpvagn och kunna fara på husvagnssemester.

Frågade hur ofta det var bara en person i bilen, svaret blev att det oftast bara var han själv i bilen,
eftersom han pendlar med den till jobbet, frun cyklar till jobbet.
Frågade hur ofta han körde över 25mil i en sträcka, det hade bara hänt 2ggr senaste året.
Frågade hur ofta han använt släpvagn det senaste året, det hade hänt 3ggr, 2ggr med sopor, en gång vid köp av soffa.
Frågade hur ofta har använt husvagn det senaste året, visade sig att han inte hade någon husvagn, hade inte hyrt nån heller, frun hade sagt att på semestern var det så struligt att dra husvagn, man får bara köra 80kmh, mycket bättre att åka runt och hyra billig stuga istället.

När jag då sa till honom vilka drakoniska pengar han betalar varje år för att ha en stor törstig SUV
IFALL han skulle dra husvagn, då blev han lite ställd, det hade blivit VÄLDIGT mycket billigare att
hyra en dragbil de få gånger som han skulle vilja åka på husvagnssemester.

Om han då byter bort dyra SUVen, köper en elbil som bättre passar hans behov,
och hyr en riktig dragbil den dag han har det behovet, då kanske han halverar sina bilkostnader.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#468593
Zalman skrev:Pratade med en person som har en stor törstig diesel SUV.
Frågade varför han körde denna bil, svaret var att han vill kunna dra släpvagn och kunna fara på husvagnssemester.

Frågade hur ofta det var bara en person i bilen, svaret blev att det oftast bara var han själv i bilen,
eftersom han pendlar med den till jobbet, frun cyklar till jobbet.
Frågade hur ofta han körde över 25mil i en sträcka, det hade bara hänt 2ggr senaste året.
Frågade hur ofta han använt släpvagn det senaste året, det hade hänt 3ggr, 2ggr med sopor, en gång vid köp av soffa.
Frågade hur ofta har använt husvagn det senaste året, visade sig att han inte hade någon husvagn, hade inte hyrt nån heller, frun hade sagt att på semestern var det så struligt att dra husvagn, man får bara köra 80kmh, mycket bättre att åka runt och hyra billig stuga istället.

När jag då sa till honom vilka drakoniska pengar han betalar varje år för att ha en stor törstig SUV
IFALL han skulle dra husvagn, då blev han lite ställd, det hade blivit VÄLDIGT mycket billigare att
hyra en dragbil de få gånger som han skulle vilja åka på husvagnssemester.

Om han då byter bort dyra SUVen, köper en elbil som bättre passar hans behov,
och hyr en riktig dragbil den dag han har det behovet, då kanske han halverar sina bilkostnader.

+ att det blir fred i mellanöstern. Kurder, Shia muslimer, Kristna, Sunni muslimer, Judar och olika beduinstammar lägger hundratals år av strider åt sidan och börjar kramas istället.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#468594 Tror ändå att det är bäst att vi som själva ska stå för notan allt bör vara lite konservativa för att se tiden an.
Slipper vi bara MPs inflytande lugnar nog allt ned sig och elbilen får konkurrera mot dieselbilen bäst den gitter. Förhoppningsvis kommer då bästa alternativet att få vinna - utan en massa subventioner eller orättvisa pålagor.
För övrigt brukar det mesta gå rakt åt helvete som staten/regeringen försöker styra upp. Förhoppningsvis slipper vi en massa klåfingriga byråkraters fingrar i denna soppa. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468598
Andreas99 skrev:
Zalman skrev:Pratade med en person som har en stor törstig diesel SUV.
Frågade varför han körde denna bil, svaret var att han vill kunna dra släpvagn och kunna fara på husvagnssemester.

Frågade hur ofta det var bara en person i bilen, svaret blev att det oftast bara var han själv i bilen,
eftersom han pendlar med den till jobbet, frun cyklar till jobbet.
Frågade hur ofta han körde över 25mil i en sträcka, det hade bara hänt 2ggr senaste året.
Frågade hur ofta han använt släpvagn det senaste året, det hade hänt 3ggr, 2ggr med sopor, en gång vid köp av soffa.
Frågade hur ofta har använt husvagn det senaste året, visade sig att han inte hade någon husvagn, hade inte hyrt nån heller, frun hade sagt att på semestern var det så struligt att dra husvagn, man får bara köra 80kmh, mycket bättre att åka runt och hyra billig stuga istället.

När jag då sa till honom vilka drakoniska pengar han betalar varje år för att ha en stor törstig SUV
IFALL han skulle dra husvagn, då blev han lite ställd, det hade blivit VÄLDIGT mycket billigare att
hyra en dragbil de få gånger som han skulle vilja åka på husvagnssemester.

Om han då byter bort dyra SUVen, köper en elbil som bättre passar hans behov,
och hyr en riktig dragbil den dag han har det behovet, då kanske han halverar sina bilkostnader.

+ att det blir fred i mellanöstern. Kurder, Shia muslimer, Kristna, Sunni muslimer, Judar och olika beduinstammar lägger hundratals år av strider åt sidan och börjar kramas istället.

Striderna i Mellanöstern lär fortsätta även utan olja...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468610 Dom har ju 2 huvudsysslor där, pumpa olja o slåss. Om oljepumpandet går i stå så lär dom väl slåss ännu mer.
Bara hoppas dom fortsätter slåss med varann o inte ger sig ut i vida världen i större omfattning än idag:-o

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#468614 Tiderna förändras tydligen i väldigt snabb takt. Under de 45 år jag pendlat till Skåne och ibland efterfrågat eluttag, för bl.a motorvärmare eller för batteriladdare har det nästan ALLTID varit svårt att få tillgång till ström.
Där det funnits eluttag har man absolut INTE fått parkera p-bilen
Nu ska det enligt Zalman inte vara några problem med ström någonstans :grin:
Denna tråd består till huvuddelen av en masa förutfattade meningar och eller påhittiga förhoppningar.
För övrigt läste jag i någon kvällstidning om att orsaken till vårt idag förhållandevis höga elpris berodde på stor efterfrågan på el - i just KINA - förklara det den som kan 😡
Det däringa överskottet på billig el som elbilsförespråkarna svamlar om ser man inte ens röken av :grin:

Nu får jag på pälsen :mrgreen:
Men Hitlers görande mot judar vore nog lämpligt mot de s.k. rättrogna muslimer, jag menar då de radikala, hur man nu ska kunna gallra fram dem :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468616 Om man ska köpa bil för under 250.000kr finns dessa alternativ.
Tog dom eftersom de har ungefär samma inköpspris.

VOLKSWAGEN
GOLF diesel
1.6 TDI
2017
pris 224.000kr
3000 mil per år
27kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 017-105970


NISSAN
LEAF
El Visia Aut1
2016
pris 242.000kr
3000mil per år
16kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2016-94681

Nya Nissan Leaf2 ska vara större, 23cm längre än Golf, 147hk motor,
Golf 1,6 deisel har 115hk.

Man hoppas på att Leaf2 kostar från ca 220.000kr netto.
Kan beställas den 6 september, leverans Q4 2017.

En Golf 1,6 diesel DSG kostar från 239.400kr, vilket är nära ovanstående Leaf på 242.000kr.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/

Att köra diesel kostar ca 70% mer per mil.
År det verkligen värt så mycket pengar att få köra en mindre, långsammare bil?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468618 Tiderna förändras tydligen i väldigt snabb takt. Under de 45 år jag pendlat till Skåne och ibland efterfrågat eluttag, för bl.a motorvärmare eller för batteriladdare har det nästan ALLTID varit svårt att få tillgång till ström.
Där det funnits eluttag har man absolut INTE fått parkera p-bilen
Nu ska det enligt Zalman inte vara några problem med ström någonstans.

SVAR:
I Norrland finns fortfarande vissa ställen där det fattas snabbladdare, men tex Umeå Energi fördubblar sina snabbladdare i Västerbotten inom 2 år.
“Vårt mål är att fördubbla antalet laddplatser i länet på två år.”
http://www.umeaenergi.se/el/ladda-elbilen/laddstolpar

Men söder om Gävle finns det redan idag rejält med laddare, bara Clevers
laddstationer täcker det mesta.
http://services.clever.dk/pcmapr.html


www.uppladdning.nu
hittar man över 1000 laddplatser

och på
https://kartor.eniro.se/?c=59.651092,14 ... &z=6&som=p
finns ytterligare vissa platser som inte finns på uppladdning.nu

Åkte senast i tisdags med min elbil, Umeå-Bjuråker-Umeå ca 800km, laddade 40 min under lunchen i Sundsvall på vägen ner, åt middag och laddade 40 min i Sundsvall på vägen hem. Så det fungerar bra redan idag att åka långturer med elbil över dagen i Norrland utan att tappa tid på att behöva ladda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468628 Hur är det det då att köra en elbil i 15.000 mil?

"Jag har kört 15 000 mil med min Model S 85D nu, och den känns fortfarande som ny. Inte ett enda problem med vare sig hjulupphängning, bromsar, länkarmar, bussningar, spindelleder, hjullager etc.
Till och med bromsklossarna fram är fortfarande nästan som nya och kan säkerligen hänga med upp till 30 000 mil innan det blir dags att byta, tack vare den grymt effektiva regenereringsbromsningen. Ett handtagsbyte på passagerarsidan är det enda jag fått ta, men det hör ju inte direkt till framdrivningen. I övrigt bara att fylla på spolarvätska och köra.
Första däckbytet kommer bli nu inför vintern, och aldrig tidigare har jag kunnat köra 15 000 mil på en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck, så det där med att elbilar skulle ge ifrån sig mer däckpartiklar och bromspartiklar stämmer förstås inte alls.
Även batteriet känns som nytt då jag fortfarande får i 516km rated range vid fulladdning, precis som när jag köpte bilen.
Denna bilen är utan att överdriva en rullande sparbössa. Ingen av alla tidigare bilar jag haft kan ens mäta sig med de låga driftskostnaderna Teslan har."
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 0&start=10

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468631 Vill du ha en el-SUV med kula? Idag finns bara Tesla X att tillgå, men det ändras snart. Audi E-tron kan vara ett alternativ, för den har 4wd och kula.

“Den kraftige quattro-driften spiller også en viktig rolle. Tre elmotorer, en for forakselen og to for bakakselen, sørger for all den kraften du trenger. Den totale effekten er 436 hk, som forbigående kan økes til 504 hk for. Takket være et dreiemoment på mer enn 800 Nm sprinter Audi e-tron quattro concept fra 0 til 100 km/t på kun 4,6 sekunder – og når raskt den elektronisk begrensede topphastigheten som er på 210 km/t.”
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodell ... ncept.html

20.000NOK kostar det att stå i kö.
Reservasjonsbeløpet på kr 20.000,- tilbakeføres dersom du trekker din reservasjon eller blir trukket fra kjøpesum ved inngått kjøpskontrakt. Se vilkår for fullstendig informasjon.
https://bilkjop.audi.no/shop/no/audi-e- ... udi-e-tron

Och den kommer med kula.
“Audi’s upcoming all-electric e-tron quattro SUV spotted testing towing a trailer”
A “310 miles of range” on a 95 kWh battery pack as been previously reported to be the main feature of the e-tron quattro’s powertrain, Audi usually uses NEDC rating for electric vehicle range. Therefore, real-world range or the EPA estimate should be closer to ~275 miles.
It could enable similar performance as Tesla’s Model X, which is currently the only all-electric vehicle with an official towing capacity of 5,000 lbs(2.250kg).
https://electrek.co/2017/08/18/audi-all ... d-testing/

Audi E-tron med släp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468632 "Till och med bromsklossarna fram är fortfarande nästan som nya och kan säkerligen hänga med upp till 30 000 mil innan det blir dags att byta, tack vare den grymt effektiva regenereringsbromsningen."

Hur ser skivorna ut då tro? Eller är det nåt speciellt matrial i dom?

Jag byter nog hellre klossar nån gång extra. Dels så vet man att skivorna har en bra yta som är effektiv när det verkligen behövs samt att det blir lite extra kontroll så att inget kärvar. Bromsarna på en bil som gått 15 000 mil stelnar till fortare än man anar om dom inte används frekvent.

Det där med regenereringsbroms det kan nog bli riktigt farligt när farmor Agda är ute o söndagsåker.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#468642 Du Zalman måste också tro på tomten, finns ingen jäkla personbil som går 15 000 mil på 2 uppsättningar däck.
Du svamlar också när det gäller däckpriser. Michelindäck till den bil du refererar kostar ca 2200 kr/st.
Samtidigt kan du berätta vad en helförsäkring i Stockholm kostar eftersom en Tesla INTE har vagnskadegaranti.
Klossarna är stenhårda = värdelösa eftersom de blivit glasade när de inte används, skivorna rostiga = svensk bilprovning godkänner aldrig dem.
Tro nu INTE på allt som skrivs i ett Teslaforum där personer hela tiden försöker överglänsa varandra. :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).