mån 16 jan 2017, 15:37#430827Har tittat på att köpa en Caddy i näringen ,har hela tiden trott att man kan lyfta momsen ,om man köper en caddy som är momsad .Men fick i dag reda på att man inte får lyfta momsen på en Caddy .Om det inte är en gammal med flak eller kåpa .Men varför är dom då momsade .Nån som vet mer om detta
Bilar
Caddy moms
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 16 jan 2017, 16:46#430845Full moms medges endast om förarutrymme och lastyta är skilda åt genom en luftspalt. Inga som helst undantag finns från det kravet..
mån 16 jan 2017, 18:03#430884
De kravet kom väl när amerikanska vans var riktigt populära som hantverkbilar i slutet av 80talet
anersimyra skrev:Full moms medges endast om förarutrymme och lastyta är skilda åt genom en luftspalt. Inga som helst undantag finns från det kravet..
De kravet kom väl när amerikanska vans var riktigt populära som hantverkbilar i slutet av 80talet
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
mån 16 jan 2017, 21:42#430996Men visst är halva momsen avdragsgill på caddyn. Jag funderade ett tag på en caddy men struntade i det när jag fick höra om halva momsen. Det gjorde också att det relativt sätt var bättre att leasa en caddy än en pickup.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
mån 16 jan 2017, 22:10#431010
Är kanske inte relevant i detta forum, men för sakens skulle kan jag meddela att man får fullt avdrag, oavsett luftspalt, om bilen ska användas i yrkestrafik tex taxi.
anersimyra skrev:Full moms medges endast om förarutrymme och lastyta är skilda åt genom en luftspalt. Inga som helst undantag finns från det kravet..
Är kanske inte relevant i detta forum, men för sakens skulle kan jag meddela att man får fullt avdrag, oavsett luftspalt, om bilen ska användas i yrkestrafik tex taxi.
tis 17 jan 2017, 10:32#431112https://www.skatteverket.se/foretagocho ... l?q=Moms+lätt+lastbil Det är riktigt.
tis 17 jan 2017, 10:36#431113
Jo, det var fusket med dessa bilar som ledde fram till krav på separat förar och lastutrymme.
gnisten83 skrev:anersimyra skrev:Full moms medges endast om förarutrymme och lastyta är skilda åt genom en luftspalt. Inga som helst undantag finns från det kravet..
Jo, det var fusket med dessa bilar som ledde fram till krav på separat förar och lastutrymme.
tis 17 jan 2017, 14:42#431141Kan nån förklara varför dom flesta caddy bilarna på blocket står priset + moms om man inte får lyfta momsen?
En annan fråga ,man får dra av momsen eller?
Hur fort får man skriva av en bil om man ger 50000:- är det 25% per år .
En annan fråga ,man får dra av momsen eller?
Hur fort får man skriva av en bil om man ger 50000:- är det 25% per år .
TS
tis 17 jan 2017, 15:14#431145Vad jag förstår är det så att man måste ha flak om man skall dra momsen. Som egenföretagare så får du dra av den körning du gör i företaget om du har bilen registrerad på dej privat genom körjournal. Kanske är lite annat med större företag, där bilen förväntas gå heltid i företaget. Tyvärr var det dom som förstörde för småföretagarna när dom köpte chevabuss stor släpvagn och snöskoter och drog av hela rasket.
ons 18 jan 2017, 08:18#431361Ja om hytten är helt separerad, tex en flak bil. Nånstans i tiden har jag läst att 50 mm ficka mellan hytt och lastutrymme duger men hittar det inte nu.
Bilhandlare, taxi, begravningsbyrå, och så får dra av.
Deras broschyr är lite lättare att läsa
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Bilhandlare, taxi, begravningsbyrå, och så får dra av.
Deras broschyr är lite lättare att läsa
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...
ons 18 jan 2017, 08:45#431365Lyfta: Få tillbaka det från skatteverket.
Dra av: Räkna det som en utgift som minskat skattemässiga intäkterna.
Du får dra av men ej lyfta moms på firmabil (normalt). Kör du mer än 100 mil om året privat, blir det förmånsbeskattning.
Priset inkl. moms blir underlag för avskrivning.
Dra av: Räkna det som en utgift som minskat skattemässiga intäkterna.
Du får dra av men ej lyfta moms på firmabil (normalt). Kör du mer än 100 mil om året privat, blir det förmånsbeskattning.
Priset inkl. moms blir underlag för avskrivning.
Självvald väg i egen skog
ons 18 jan 2017, 10:52#431396Lite konstigt tycker jag. En caddy är ju bara 2sitsig med fast vägg mellan cupe och flak. Vad skulle det vara för skillnad med luftspalt?
Man ser ju massor av företagare som kör sådana. Själv har jag en föredetta företagsbil.
Det är inte klokt vad tok makthavare kan hitta på.
Man ser ju massor av företagare som kör sådana. Själv har jag en föredetta företagsbil.
Det är inte klokt vad tok makthavare kan hitta på.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).