Freddan#1 skrev:Hej Fredrik T
Tack. Kanske bra att sätta in en liten kupéfläkt. Det är billigt och säkert lätt gjort. Vad tror du om det?
Fråga:
Har fått info om att värmaren som i din RAV som är en luftvärmepump inte fungerar under -10 °C, vilket bör vara korrekt eftersom det är termodynamiskt omöjligt.
Det är samma för luftvärmepumpar för hus. Det är så att de kanske fungerar under -10 °C, men COP, alltså hur effektiv den är försvinner om det är under -10 °C. Alltså fungerar den som direkt-el under -10 °C.
Min fråga är om det är t.ex. -15 °C utomhus och bilen är genomfrusen. Går det att starta bensinmotorn och ha bilen på tomgång en stund? Hur gör man?
Jag lånade en Passat GTE för några år sedan och jag kom aldrig på hur man startade bensinmotorn när bilen stod stilla på parkeringen när den var genomfrusen. Jag frågade VW, men de visste inte heller. Var t.o.m. där med bilen och frågade, men de visste inte, men sedan gav jag upp. Jag fick använda en hårtork för att tina rutorna
En annan fråga, går det att sitta bra 3 personer i baksätet?
Vad är bensinförbrukningen om batteriet är urladdat?
Många frågor
Tack så vänligt på förhand för svar!
Är tvingad att ha en laddhybrid eller el-bil och RAV4 är den enda jag har hittat. Alla andra har får låg spec. på lastvikt och dragvikt eller är för liten i storlek. Eller så är de tokdyra. Funderade på ID4, men den visade sig vara bakhjulsdriven och det är bara att totalglömma.
toker72 skrev:Verkar tyvärr inte så duktig.
Freddan#1 skrev:Klarläggande:
Frågan avsåg luftvärmepumpar/vatten Svar om COP m.m.
I södraste Sverige är de rätt vanliga och han har lång erfarenhet och kan sin sak mkt väl.
-------------------------------------‐----------------------
Det övriga kommentarer om Thermia osv avser bergvärme/jordvärme.
Han säljer alla fabrikat, IVT, Nibe, osv. Vad kunden än vill ha. Men han säger att Thermia är bäst eller Weismann om man vill betala mer.
Schysst om ni inte vill fråga mer nu.
Vill avsluta detta, kan det inte själv och är rätt ointresserad.
Freddan#1 skrev:toker72 skrev:Verkar tyvärr inte så duktig.
Jag var tvungen att ringa honom igen eftersom du skrev att han inte var duktig. Var tvungen att kolla för jag vill inte få något dåligt rykte här.