ons 28 apr 2021, 09:20#711135Vedproducent skrev:Det som gör att förbrukningen blir så mycket lägre är ju att elbilen tar hand om energin när du bromsar mm. En stor Tesla har ju mycket lägre förbrukning än en motsvarande fossilbil skulle haft med samma vikt och storlek. Så visst sänker du förbrukningen ordentligt även om du laddar med dieseldrivet elverk.
Hej alla (friskriver mig att jag inte vet nåt, inte propagerar för nåt utom möjligen att de som inte använder bromsarna på sin BMW borde inte ha en BMW 😀 )
Jag är sen två veckor tillbaka ägare till en helt ny BMW 4-serie coupe. Den är en mildhybrid som har en 10kW elmotor som enbart laddas vid inbromsning o motorbroms och sen hjälper bilen vid acceleration eller "segling" som BMW kallar det. och syftet är att få ner bränsleförbrukningen.
Det mitt inlägg handlar om är att det är inga stora besparingar det handlar om att återvinna kraften från bromssystem, max nån cl/mil vid blandad körning. Jag hade en likadan bil innan med samma uppsättning (2l dieselmotor, AWD, 4series coupe). Den var väldigt bränslesnål och vid vanlig användning låg den runt 0,55/mil. Den nya skall officiellt dra 0,48 vid blandad körning. Jag har kört 120mil med den nya och bränsleförbrukningen är så här långt 0,58 men då är det mest två söner runt 20 som kört den så det kommer att bli lägre. Även de officiella siffrorna (som jag inte har i huvudet just nu visade att den skulle dra 4-5cl mindre än den förra modellen, så... Ja, elmotorn leder till bättre utnyttjande av energin men jag skulle inte beteckna bränsleförbrukningen som "mycket lägre" pga detta. Men detta är mina erfarenheter såhär långt, det kanske ändras.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn