lör 30 dec 2017, 16:37#488893
Angående hur ren en elbil är så tycker jag man måste dela upp problemet i 5 delar.
1. Hur mycket CO2 släpper bilen ut vid körning
2. Hur mycket CO2 släpps ut vid tillverkning av bilen
3. Hur mycket CO2 släpps ut vid upptagning av olja
4. Hur mycket CO2 släpps ut vid raffinering av olja
5. Hur mycket CO2 släpps ut vid produktionen av elen
Det tråkiga är att det kan ha släppts ut upp till 3ggr mer CO2 per liter(tar sand oil i Kanada) innan bränslet ens hamnar i tanken på bilen.
"Tar sands oil production emits 3 times more carbon dioxide per barrel than conventional oil consumed in the United States."
https://www.treehugger.com/clean-techno ... sands.htmlSå det märkliga är, det spelar större roll vilket bränsle du tankar än vilken bil du kör.
Så det borde stå på bensinpumpen var oljan kommer ifrån och hur mycket CO2 som släppts ut innan den hamnat
hos bensinstationen.
Kan tex MAX hamburgare ange hur mycket CO2 utsläpp varje hamburgare ger, då borde bensinbolagen också
kunna göra detta.
Batterier som tillverkas i USA(läs Tesla) är i princip producerade av solcellsel.
Northvolt i Sverige kommer också ha mycket låga CO2 utsläpp pga Svensk el.
I Asien så finns batterifabriker som i viss mån tillverkas av kolel, men även där fasas kolkraftverken ut i snabb takt.
"Elbilar är renare är dieselbilar – till och med i Polen"
http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-re ... d-i-polen/
Den som har mest korrekt information vinner.