Williamm skrev:Tralsmo skrev:Angående multimeter så köpte ja de här på biltema å de tycker ja verkar va prisvärt å lagom för vanliga dödliga amatörer.
De är ju tänkt för fordons felsökning.
Ja köpte de för att de va kamvinkel å varvtals mätning på de.
Just kamvinkel är ju bara intressant för bilar me brytare. Varvtal funkar ju bara på bensin.
De är ju förvisso inte tångampere men väl ett ua läge (ua = mikro ampere).
Uni-t är nog ett bra instrument ja köpte en bordsmultimeter för ett antal år sen å de tror ja va på Jula. De va utgående så priset va nersatt.
Alldeles nyss köpte ja ett variabelt nätaggregat å en signal generator av märket uni-t på electrokit i Malmö.
Just de här me säkring i instrumentet som nån nämnde om är rätt viktigt å ha koll på.
Ska man hålla på i starkströms (230 å 400v) så bör man ha ett kvalitets instrument.
Som för Williams del å föralldel för mig själv så duger billiga instrument i 6 till 800kr klassen för de mesta utmärkt.
Edit: jävla stav korrigering.
Det är alltså denna.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000024258
Den ser ut att ha rätt mätområde: 0–400 mA till 0–20 A (AC/DC)
Deras tångmeter kan jag inte riktigt förstå om den har tillräckligt lågt mätområde den med dem skriver helt annorlunda. 0–40 till 0–400 A (AC/DC max)
Den du länkade till här är den ja har å tycker å vettig.
I övrigt tycker ja biltemas spec i förklaringen är luddig.
Dom begriper nog inte själva va dom säljer.
De följer en vettig spec me detta instrument (i kartongen) å de är avsäkrat på bägge ström områdena enligt handhavande instruktion så de verkar va okej.
Själv kan ja tycka att i de låga ström området så är 400ma för lite för de du å ja använder de till.
De borde finnas ett läge för ca 2ampere.
Nu refererar ja till de du gör här ovan å då vill ja påstå att 20a läget duger gott. 300ma ( som va läckström i ditt fall) +- 10 till 20 % är ju inte mycket å bråka om i skillnad menar jag.
Angående diskussionen om Fluke.
De är mycket bra instrument å 2 - 3 tusen anser inte ja är särdeles mycket om man räknar att man kommer å använda de i många år.
Att ja inte har ett kan ja faktiskt inte förklara.
När ja jobbade professionellt i rep branchen (som anställd) så va de ju inga diskussioner om att använda nåt annat.