Bilar

Vilken skåpbil fungerar som personbil, mc-transport , samt i

6 inlägg 1238 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken skåpbil fungerar som personbil, mc-transport , samt i

masyngel  
#850609 Hej kära skogsvänner!

Jag har inte varit aktiv sedan jag flyttade till skogen (Hälsingland)!
Där arbetade jag på industri i två år, men nu har jag ett fast jobb i Italien...mina sista år innan pension.

Jag var aktiv här när jag bodde i södra Italien, i flera år. Väl hemma blev det inget mer.

Jag vänder mig till er då ni är rediga praktiska människor.

På lördag påbörjas resan upp till Hälsingland, från nordöstra Italien.
Min blivande fru ska på sin första europaresa!

Våra planer är att sälja bilen vi har, köpa en skåpbil, lasta in en mc som är 235 cm lång, kan även gå på sniskan samt de ägodelar vi har i Sverige, mest skidor och mindre saker.

Sedan vill jag få henne att upptäcka södra Sverige, allt söder om Dalälven...

Vi har med tält och allt man behöver.

Nu kommer min fråga.
Då vi lever ett ganska billigt och minimalistisk liv (eh vi har inte så mycket pengar, innan vi kan sälja eventuella hus vi har) så har vi en budget på 40 000:- för bilen.

Vad ska jag leta efter, och var?

Minns att jag hade Ford Transit Connect som lånebil då jag i mitt gamla liv hade köpt en Ford Ranger...då 2008. Och den gillade jag, men den var ju ny.

Jag kommer att använda bilen för att åka till jobbet på smala vägar, tänk svensk byväg.

Därför ska den inte vara för stor.

Vad säger ni, kan någon råda mig så skulle jag vara väldigt tacksam!



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil fungerar som personbil, mc-transport , sa

Hema  
#850650 Om du ska ha den i Italien, så kanske en Fiat-skåpbil? Eller köpa bil där? I Norge kan man inte åka svenskreggat i max 1år va, innan man måste skaffa andra skyltar.. Blir dyrt. Hur är reglerna i Italien på den punkten?

Användarvisningsbild

Re: Vilken skåpbil fungerar som personbil, mc-transport , sa

rokon  
#850654 Hyundai H1 är en bilmodell som jag vid ett tillfälle hade vissa tankar att köpa, vill minnas att en av annonserna jag då såg var någon som nyttjat den just för att medha MC.
Modellen har tillverkats hela 2000 talet med i stort sett liknande spec.
3 sitsig fram, bilen är lång men ej så bred. Brukar finnas med 2 olika motorstyrkor. Tror dem alla har AC.
Finnes mycket prutmån. Privata exemplar med lite eller mycket jobb för priser ner under 10.000kr Sett för 4500kr för en del år sedan.
Som vanligt är det funktionen och skicket på just den bil man skall köpa som är avgörande.
https://www.blocket.se/annons/100912655
https://www.bytbil.com/orebro-lan/trans ... 7-17522973

Finnes även i bussversion med säten.

Har själv 2 Hyundai av annan modell en Suv och en hybrid.

Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil fungerar som personbil, mc-transport , sa

masyngel  
#850731
Hema skrev:Om du ska ha den i Italien, så kanske en Fiat-skåpbil? Eller köpa bil där? I Norge kan man inte åka svenskreggat i max 1år va, innan man måste skaffa andra skyltar.. Blir dyrt. Hur är reglerna i Italien på den punkten?


Hej.

Jag får nog titta även på Fiatar, i Sverige...

Eftersom jag är en lurifax som inte gillar försäkringskostnaderna för nyblivna kunder i Italien... tänkte jag en svensk bil med någon släkting som ägare, sedan kan jag lagligt köra den även när jag skriver mig i Italien.

För några år sedan skulle jag försäkra en Fiat Panda, som då var 13 år gammal och inköpt för 1100 euro, försäkringen skulle kosta lika mycket...

Vi fick vara rätt kreativa för att få en vettig kostnad...

När jag gifter mig kan man förhandla lite bättre, ha ha...(han gifte sig för att få ner bilkostnaderna)!
Det vore något att berätta om!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil fungerar som personbil, mc-transport , sa

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850767 Efter 3 st äkta japanbyggda Toyota HiAce blev det en Citroen Jumper då Toyota numera är samma som (Opel? mfl).
Citroen/FIAT/ Renault byggs säkert gemensamt med vad less man blir på konstruktionskvaliteten. Försök hitta en äkta HiAce som är rostfri i Italien, om det finns. Jag kan köpa 2 st…
Har lyssnat runt vad som kan vara minst krångel med hos vår bilmeck, som naturligtvis inte vet allt men mer än mig: Nyare Ford Transit trodde man. Men då är det förstås utanför en 40 tkr budget.
Toyota alltså, mitt tips.

Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil fungerar som personbil, mc-transport , sa

masyngel  
#852640 Hej.

Jag ville bara avsluta tråden.

Det blev en tresitsig Peugeot Partner 2014.
Knappa 10000 mil och fräsch inuti, även skåpet.
Betalade 44000:-

Nu ska jag bara skruva ner hojen så att den får plats...
Lastutrymmet är 180 cm vid golvet, går bra att sova där...men hojen är 235 cm.
Framgaffeln åker av, jag hoppas det räcker.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).