Bilar

Golf -98 projekt

72 inlägg 7763 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#807847
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:Ja har en kompis som i stort handlar allt på trodo å autodoc.
Han kör ju synnerligen opålitliga bilar å de fodras delar titt som tätt.
De va han som beställde intercolern till min transport.
Den borde komma idag men ja har inte hört nogåt än.

Allafall så är de ju ganska ofta de blir fel för min kompis.
Antingen felpackat eller ochså finns de oklarheter i vad det är som passar åsså blir de fel av den anledningen.

Mekonomen påstår han har hutlösa priser.
Ja har alldrig handlat där så ja vet inte.
Dom få fall ja skruvar själv så brukar ja beställa på "min" verkstad. Dom leverar snabbt å de brukar inte va så dyrt.
llafall inte med mina mått.

Jag gillar inte trodo, räcker att köpa där en gång. Undrade mest, tror jag letar på skroten, då bör det vara oem.

Hittade bränslerail och komaxelsensor på skroten.
Så nu fattas bara tändstift och motorolja så går den.



Kamremmen ska på först, glömde märka kugg mot rem när jag demonterade, så det blir lite spännande...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Mattias_E  
#807850 Är väl bara att ställa berörda drev på dess nollpunkter? Sen kan man för säkerhets skull dra runt motorn för hand med en spärrnyckel så man känner att allt är rätt.

Även om remmen visuellt är bra så kan det vara läge att byta den om du inte vet att den nyligen är bytt. Men det kan man göra efter att man har provat så att den går som den ska och inte drar vatten eller vad nu anledningen till att riva toppen på den var.

Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#807852
Mattias_E skrev:Är väl bara att ställa berörda drev på dess nollpunkter? Sen kan man för säkerhets skull dra runt motorn för hand med en spärrnyckel så man känner att allt är rätt.

Även om remmen visuellt är bra så kan det vara läge att byta den om du inte vet att den nyligen är bytt. Men det kan man göra efter att man har provat så att den går som den ska och inte drar vatten eller vad nu anledningen till att riva toppen på den var.

Var så jag tänkte göra.
Har ny rem samt vattenpump och spännrule.
Jag försöket gör allt rätt och riktigt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#807951 Kamremen på plats, gick bra. Men den nya spännaren var skit så den gamla får hålla ett tag till.

I morgon blir det motorfäste och de mesta skrofset runt motorn. Väntar med insuget tills jag fått tändstiften och flänsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#808227 Nu är remmen på. Lite trångt bara men gick bra att klocka den rätt.
Den verkar inte vilja starta utan kylarvatten dock, så får vänta tills flänsen kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#808305 Nu har allt kommit. Den verkar gå bra, låtar lite annorlunda än förut bara. Blir testrunda ca 5mil med följebil i dag så får vi se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#808357 Testturen gick bar. Den håller sig i temperatur och läcker inge vatten.
Lite klen och plastig, men det är väl som det ska vara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Golf -98 projekt

Tralsmo  
#808362
Williamm skrev:Testturen gick bar. Den håller sig i temperatur och läcker inge vatten.
Lite klen och plastig, men det är väl som det ska vara.



Den kriminalblåa transporten ja har ä de ju 105 .hästarna i.
Den är inte direkt kvick.
Passar mig alldeles utmärkt. Mycke trevlig bil å åka i. Stressad få man inte va å de ä ja sällan.

Opel combon som ja håller på med förebyggande på nu ä ju helt hopplös.
Maken te stressbil å driva upp hastigheten har ja knappt varit med om.

Hoppas din golf håller sig på mattan nu.

Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#808364
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:Testturen gick bar. Den håller sig i temperatur och läcker inge vatten.
Lite klen och plastig, men det är väl som det ska vara.



Den kriminalblåa transporten ja har ä de ju 105 .hästarna i.
Den är inte direkt kvick.
Passar mig alldeles utmärkt. Mycke trevlig bil å åka i. Stressad få man inte va å de ä ja sällan.

Opel combon som ja håller på med förebyggande på nu ä ju helt hopplös.
Maken te stressbil å driva upp hastigheten har ja knappt varit med om.

Hoppas din golf håller sig på mattan nu.

Är bara van vid 240 2,3. Där behöver man i inte gasa så mycket.
Gillar inte varv, så det är väl snarare vrid jag saknar. (Golfen har 99hk vid 5600rpm 145nm vid 3800rpm)


Din transporter bytte du ju intercoler i så jag gissar den har en TDI. Det är lite annan typ av kraft även om det är nästan samma hp. (105 vid 4000rpm ca250mn vid 1900rpm)
Fart är en annan sak, de flesta bilar kan ju köra fortare än fartbegränsningen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#808779 Batteriet verkar självurladda... Dålig kombo med att jag släpper kopplingen för fort eller ger för lite gas.
Laddar fullt med laddare i stället för att bara starta med startkablar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Golf -98 projekt

tallen100  
#808786 bra att du laddar fullt innan.
Att kabelstarta med tomt batteri ofta gör snart slut på generatorn...

Användarvisningsbild

Re: Golf -98 projekt

Williamm  
#809043
tallen100 skrev:bra att du laddar fullt innan.
Att kabelstarta med tomt batteri ofta gör snart slut på generatorn...

De batteriet var ett solitt 10voltare så får bli nytt någon gång, nu sitter det ett 100ah batteri från en sprinter som jag hittade i en trasig gammal traktor tills vidare. Det får precis plats.

Centrallåset till bakluckan har get upp eller glappar. Och det finns ingen spar inifrån och sitter en avbruten nyckel i låset.
Får se om det funkar i morgon...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).