Trädslag

Kapa linden

7 inlägg 5584 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kapa linden

Nyborg  
#701286 Har ju monterat solpaneler på ladugårdstaket. Har en Lind som står och skymmer solen mitt på dagen. Kan jag korta ner den utan att göra för stor skada, eller är det så att jag måste såga ner den? Är ju planterad där en gång av farsan som ett s k "vårdträd". Bifogar en bild på den. 🌳



   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa linden

Chainsaw Charlie  
#701292 Lind är nog det tåligaste trädet som finns vad gäller hamling och det ska mycket till för att lyckas ta död på den.
Så det bör gå bra men vänta helst till augusti-september.

Avatar Fallback

Re: Kapa linden

alias  
#701293
Nyborg skrev:Har ju monterat solpaneler på ladugårdstaket. Har en Lind som står och skymmer solen mitt på dagen. Kan jag korta ner den utan att göra för stor skada, eller är det så att jag måste såga ner den? Är ju planterad där en gång av farsan som ett s k "vårdträd". Bifogar en bild på den. 🌳


Lindar har man hamlat för djurfoder historiskt så de tål hård beskärning.

Du kan ta ner den till en högstubbe och den överlever högst sannolikt.

Dessa kapades till högstubbar med skördare vid naturvårdshuggning (tror det var vintern 2018/2019) och har reagerat som förväntat:

1613597915_20200715_150812.jpg


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kapa linden

Hanatorp  
#701314 En Lind som faller och har kontakt med jord kommer att rota sig och med tiden få nya stammar.😊

Användarvisningsbild

Re: Kapa linden

JensSkoog  
#701474
Nyborg skrev:Har ju monterat solpaneler på ladugårdstaket. Har en Lind som står och skymmer solen mitt på dagen. Kan jag korta ner den utan att göra för stor skada, eller är det så att jag måste såga ner den? Är ju planterad där en gång av farsan som ett s k "vårdträd". Bifogar en bild på den. 🌳

Korta den ner till litt över klyckan, och kapa grenerna på mellan en
och två fot. Då får du ett vackert träd om inte länge. Många gör det
felet att de lämnar långa grenar, men då blir det märkligt med
lövkvastar ytst och nakna grenar närmast stammen.
Värsta man kan göra är att låta en lind gå upp okontrollerad.
Då kan den snabbt spricka och falla, men om man hamlar
den kan den leva oerhörd länge.

Användarvisningsbild

Re: Kapa linden

Nyborg  
#701930 Stort tack för alla svar! Trodde att jag var tvungen att såga ner hela linden, hade varit tråkigt eftersom farsan satte den där en gång för ca 30 år sedan. Hade blivit tomt utan den. Och kapa på höjden medför ju också mindre vindfång, blåser ju inte sönder lika lätt då. 🌳 👍 /Johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kapa linden

JensSkoog  
#701935 Det blir säkert bra @Nyborg, och om du vil läsa lite om beskäring av linden kan du titta på det här:
http://www.efferus.no/Tilia%20cordata.html
https://www.nibio.no/tema/skog/skoggene ... norge/lind
https://www.nhm.uio.no/besok-oss/botani ... trar/lind/

Läser också:
"Siden det er ønskelig å benytte lind en bladavling er det ikke ønskelig å la det vokse til sin fulle størrelse, og lind kan fint beskjæres regelmessig etter 6-8 års vekst. Den bør ikke beskjæres oftere enn hvert fjerde år. Beskjæres på vinteren. Treverket kan benyttes til ved eller til å dyrke sopp på."

Fanns många lindar på ön där jag vux upp, och i gamla dar blev de hamlade i augusti för foder till nötkreatur, får och geter, men om man skulle toppa ner eller ta bort grenar (beskära) blev det gjort i januari-februari. Mina bästeföräldrar hämtade varje år lite lindekvistar med löv som blev torkad och lagt i ett hörn i ladugården. Inte fördi det behövdes som foder, men fördi bästefar hävdade att korna blev så lyckliga och lugna när de fick några kvistar nu och då 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).