Trädslag

Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

84 inlägg 45594 visningar 13 följer Svara, dela mm...  

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843203Jag säljer till lite olika köpare när det gäller timmer. Massaveden brukar sällan vara ide att skicka någon annanstans än Södra för min del. Jag har dock blivit bekvämare med åren när det gäller konkurrensutsättning sedan bidrar det att Södra köpte upp det lokala sågverket som tidigare köpte upp mitt timmer.
Har dock hört att det lokala värmeverket börjat köpa upp rundvirke för högst intressant pris direkt från skogsägare.

Användarvisningsbild

Badger  
#843235Ja. Om det inte är stora pengar så får man vara lite lat. För egen del säljer jag oftast till det lokala sågverket för att de brukar betala bäst. De lägger på en slant för att slippa åka långt och hämta och jag säljer bara små volymer manuellt hugget som de stora brukar lägga straffavdrag på för att det inte når upp till deras volymkrav.

Användarvisningsbild

T18  
simon.91 skrev:Den 30/7-22 186 dagar sedan start.

Hallå! jag har inte uppdaterat här på ett tag, så här kommer en sammanfattning.

Jag har lite problem med att få nån vidare fart i dom små plantorna, jag har gått från att ha dom inne i ett fönster, till en inglasad veranda, till ett växthus för att till sist flytta ut dom mot en solvägg.

Inne och på verandan så var det troligen för mörkt. I växthuset kanske bitvis för varm. Och ute har vi haft bitvis lite ruggigt väder.

I slutet av juli kom jag ihåg att det fortfarande fanns fröer kvar i källaren. Och tro på fan, fyra ytterligare hade grot och växt upp till locket på burken.

En tanke jag fått är att jordmånen varit fel, så jag hämtade lite prima skogsjord från närliggande tallmarker.

1660332408_4d4b3d94-0b0b-458c-bcef-ec63d7027920.jpeg

Dom fyra med ljusare jord är dom yngre plantorna.

1660332416_ec157ba3-ab2f-4e5b-a9af-903f13a1b912.jpeg

Får se hur det går för dom små stackarna, dom såg inte så pigga ut nu innan vi åkte bort, borde nog härdat dom lite innan utställning.

För övrigt finns två groddar till i frölådan, så man kanske har någon chans kvar 😉

Hur går det?

Användarvisningsbild

Granbarr  
#860442Jag har nu 2 plantor i skogen sen förra sommaren. De växer (sakta) men verkar klara sig.
Jag har stålnätskydd över mot alla hjortdjur.
För övrigt har min kusin en planta som sattes ett par år tidigare. Den har nu nått den imponerande höjden av ca 40 cm.

Användarvisningsbild

Badger  
#860447Antar att du är lite ironisk. 40 cm låter inte så imponerande.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#860466Har några i försök som tagit sig i SÖ Härjedalen, 450 möh. Sådda 2022.
Har mer frö om någon är intresserad.

Användarvisningsbild

Badger  
Älgfoderodlare skrev:Har några i försök som tagit sig i SÖ Härjedalen, 450 möh. Sådda 2022.
Har mer frö om någon är intresserad.

Hur har du gjort rent praktiskt förresten? Har du sökt något tillstånd från Skogsstyrelsen?

Användarvisningsbild

Peps1455  
#8615943 år gamla Pinus Strobus och Pinus Ponderosa utanför Hjo

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Badger skrev:Hur har du gjort rent praktiskt förresten? Har du sökt något tillstånd från Skogsstyrelsen?

- Nej, begränsade odlingsförsök tror jag inte behöver något tillstånd. Hade en person från skogsstyrelsen här för några år sedan som kollade på mina odlingar o sa inget. Han var mer imponerad av resultaten med olika arter o knäppte kort på hur jag skötte dom, med amträd o.s.v.
Jag kollade min sådd av E. White Pine i år o de flesta verkar ju ha tagit sig. Lite sämre med Ponderosa. Men jag har fröer kvar.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).