Trädslag

Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

77 inlägg 29229 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Vildmark  
#760991 pinus ponderosa i brätte en och en..

Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

simon.91  
#766998 Den 30/7-22 186 dagar sedan start.

Hallå! jag har inte uppdaterat här på ett tag, så här kommer en sammanfattning.

Jag har lite problem med att få nån vidare fart i dom små plantorna, jag har gått från att ha dom inne i ett fönster, till en inglasad veranda, till ett växthus för att till sist flytta ut dom mot en solvägg.

Inne och på verandan så var det troligen för mörkt. I växthuset kanske bitvis för varm. Och ute har vi haft bitvis lite ruggigt väder.

I slutet av juli kom jag ihåg att det fortfarande fanns fröer kvar i källaren. Och tro på fan, fyra ytterligare hade grot och växt upp till locket på burken.

En tanke jag fått är att jordmånen varit fel, så jag hämtade lite prima skogsjord från närliggande tallmarker.

1660332408_4d4b3d94-0b0b-458c-bcef-ec63d7027920.jpeg

Dom fyra med ljusare jord är dom yngre plantorna.

1660332416_ec157ba3-ab2f-4e5b-a9af-903f13a1b912.jpeg

Får se hur det går för dom små stackarna, dom såg inte så pigga ut nu innan vi åkte bort, borde nog härdat dom lite innan utställning.

För övrigt finns två groddar till i frölådan, så man kanske har någon chans kvar 😉

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

M.Stark  
#772319 Jo fröna från älgfoderodlare grodde allt men dom tog lång tid på sig.
Trodde först inte att dom ville gro men grobarheten var nära 100%.
Delade upp mitt försök i två så ena omgången han ja kasta.
Men nu har jag 60st i ett bräte och några i gamla mjölk kartonger å även några i godislådor.
Dom ser friska och fina ut men lite vilsna typ 🙂
Ska bli väldigt spännande och se hur dom beter sig nästa sommar 😀
Så jätte tack för fröna Älgfoderodlare 👍

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Älgfoderodlare  
#842864 Fick en liten " boostfeeling " idag. Gick över de fröplanteringar jag gjode med P. Strobus o Ponderosa samt Ek, hösten -22. Sådd på hygge i SV lut med tidig vårsol o fin morän. Jag sådde 2-3 frön i varje ruta i förhoppning om att "nån" skulle ta sig. Gissa om förvåning, då Weymouthtallen kom med dubbla plantor i varje såddruta. Ponderosa med 1 i 50 % av rutorna. O Ek i ca. 50 %. Tur man har några tusen frön kvar att jobba med. Ek får jag varje år efter behov o önskemål.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Badger  
#842900 Intressant att se era försök med exoterna. Vad finns det för regelverk kring detta?

Är detta det enda?
"Skogsmarkens ägare skall i förväg anmäla om skogsodlingsarealen överstiger 0,5 ha."

https://www.skogen.se/glossary/exot/

Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842910 Om man är certifierad finns det begränsningar där också.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Badger  
#842911
Mangan skrev:Om man är certifierad finns det begränsningar där också.


Hur ser de ut? Har du någon länk till något intressant att läsa?

Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842912 Cortorta har en geografisk begränsning i skogsvårdslagen. Det borde finnas en del ytterligare regleringar med hänsyn till invasiva arter men det mesta folk experimenterar med är inte så farligt.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Badger  
#842915 Ja, med tanke på hur långsamt träd växer så är nog invasiviteten nog inte så farlig Det bör gå att röja bort oönskade träd vid behov. Ett större problem skulle eventuellt vara om det följer med några svampar, sjukdomar eller nya skadegörare som kan ställa till det för de inhemska arterna.

Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842919
Badger skrev:
Mangan skrev:Om man är certifierad finns det begränsningar där också.


Hur ser de ut? Har du någon länk till något intressant att läsa?


Du är inte certifierad? 😉

Södra har certifierigsreglerna någonstans på sin site, tror du kan googla.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Badger  
#842950 Nä, jag är helt obunden från föreningar, certifieringar eller andra påtryckare. Någon sa att Södra ger ett par tior på virkespriset för certifierade och det låter inte som värt det för att ha ännu en "polis" i skogen.

Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842968 20+20+15 får jag ovanpå massapriset just nu. PEFC+FSC+naturvårdspremie, gör ungefär 10% extra på massaveden.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Badger  
#843047 Ok. Eftersom du skriver massapris... Är det inte samma tillägg på timmer? Jag hugger i princip noll massaved. Det som inte blir timmer hamnar i vedspräcken.

Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843194 Jag tror det ska vara samma på timret men det har jag inte sålt något av nyligen.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Badger  
#843196
busholle skrev:Jag tror det ska vara samma på timret men det har jag inte sålt något av nyligen.


Betalar Södra bäst i ditt område eller säljer du till lite olika köpare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).