Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:23, redigerad totalt 1 gång.
Trädslag
Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping
Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping
mån 04 okt 2021, 17:14#730303Då får jag tacka @Granbarr för vägvisningen. Kottarna var onekligen av den kådiga typen. Efter att stått några dygn ovanpå en flitigt använd torktumlare i en för liten tvättstuga så öppnade de sig som tur var så snällt och fröna rasade ut med några lätta skakningar.
Trädet är ett riktigt kvistmonster som började sitt liv som solitär. Trädet är inte dött som man kan tro vid en snabb titt på bilden, det är bara en mängd döda grenar som skymmer fortsättningen på trädet...
Grabben fick agera måttstock och mäter knappt 120cm.
Lite svårt att tänka att detta är samma sorts träd som Engelsmännen prisade för användning till skeppsmaster, men efter att kikat lite på youtube så är det verkligen en annan klass på de träd som vuxit i skogsbestånd.
Liten jämförelse mellan vår tall och denna på virket:
https://www.wood-database.com/eastern-white-pine/
https://www.wood-database.com/scots-pine/
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Trädet är ett riktigt kvistmonster som började sitt liv som solitär. Trädet är inte dött som man kan tro vid en snabb titt på bilden, det är bara en mängd döda grenar som skymmer fortsättningen på trädet...
Lite svårt att tänka att detta är samma sorts träd som Engelsmännen prisade för användning till skeppsmaster, men efter att kikat lite på youtube så är det verkligen en annan klass på de träd som vuxit i skogsbestånd.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tis 05 okt 2021, 07:52#730362
Hej ! Jag är väldigt sugen på några frön men begriper mig inte på hur jag får iväg något PM.
Men jag har tele nr0705558122 så om du kontaktar mig vore jag väldigt tacksam Med vänlig hälsning, Micke
Älgfoderodlare skrev:Har tillbringat dagen med att klänga kott i stugvärmen.
Hej ! Jag är väldigt sugen på några frön men begriper mig inte på hur jag får iväg något PM.
Men jag har tele nr0705558122 så om du kontaktar mig vore jag väldigt tacksam Med vänlig hälsning, Micke
tis 05 okt 2021, 09:24#730372I nordöstra USA (södra Maine) såg vi hur white pine (Pinus Strobus) självföryngrade i bestånd med mycket löv. Det spirade småplantor lite här och var i lövtäcket på marken. Något man knappast kan se här i Sverige ed vanlig tall. Frågan är om det beror på att det är mer nederbörd och fuktigare i den delen av USA eller om det är trädslaget i sig som har andra egenskaper? Den här bilden visar ett tydligt exempel och det var så överallt där det fanns white pine.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping
tis 05 okt 2021, 13:31#730391Intressant observation. Inte minsta planta syntes i närheten av detta (enda i sitt slag) träd. En silvergran i närheten gjorde sitt bästa att sätta småplantor till världen och hade lyckats, även om hjortarna verkade knapra i sig det mesta. 2 små groddar står just nu intill gräslöken i landet...
Då har nog detta träd haft ganska gott om plats i början av sitt liv, men det har blivit trängre och trängre runt det utan att några småplantor kommit upp. Mycket lövträd som kanske syns så det fanns visst mått av lövtäcke där.
https://www.usclimatedata.com/climate/g ... s/usme0605
Vädret i Maine verkar ju inte vara allt för olikt vårt väder, dessutom ska den ju klara sig hela vägen in i Minnesota så det är ju ett spann i klimat från kusten till inlandsklimat. Inga småplantor under de träden du såg i Jönköping Torbjörn?
Då har nog detta träd haft ganska gott om plats i början av sitt liv, men det har blivit trängre och trängre runt det utan att några småplantor kommit upp. Mycket lövträd som kanske syns så det fanns visst mått av lövtäcke där.
https://www.usclimatedata.com/climate/g ... s/usme0605
Vädret i Maine verkar ju inte vara allt för olikt vårt väder, dessutom ska den ju klara sig hela vägen in i Minnesota så det är ju ett spann i klimat från kusten till inlandsklimat. Inga småplantor under de träden du såg i Jönköping Torbjörn?
tis 05 okt 2021, 14:23#730400...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:23, redigerad totalt 1 gång.
tis 05 okt 2021, 14:28#730402...
ons 06 okt 2021, 08:25#730483
Intressant film - England letade tydligen bra virke i Baltikum innan de upptäckte tallarna i New England. Det måste vara den tall som ibland omnämns som Rigatall och som anses vara släkt med tall i NÖ Småland.
Sne4 skrev:Då får jag tacka @Granbarr för vägvisningen. Kottarna var onekligen av den kådiga typen. Efter att stått några dygn ovanpå en flitigt använd torktumlare i en för liten tvättstuga så öppnade de sig som tur var så snällt och fröna rasade ut med några lätta skakningar.
Intressant film - England letade tydligen bra virke i Baltikum innan de upptäckte tallarna i New England. Det måste vara den tall som ibland omnämns som Rigatall och som anses vara släkt med tall i NÖ Småland.
Essentially, all models are wrong, but some are useful. (George E P Box, 1979)
sön 10 okt 2021, 21:31#731192...
tis 12 okt 2021, 06:05#731332
Hej!
I am desperately in need of needles of Eastern White Pine. I need it for pine tea for my son. It contains suramin which helps against concentration issues. I live in Skåne, if you’d like to help please contact me. I am ready to pay for shipment and other costs.
Älgfoderodlare skrev:Har fortfarande 4 - 5000 frö kvar om någon är intresserad.
Hej!
I am desperately in need of needles of Eastern White Pine. I need it for pine tea for my son. It contains suramin which helps against concentration issues. I live in Skåne, if you’d like to help please contact me. I am ready to pay for shipment and other costs.
tis 12 okt 2021, 06:45#731337White pine is rare in Sweden but there are some stands in northern Öland (the island). Anyone who knows which landowner? Sveaskog?
TS
tis 12 okt 2021, 07:29#731338Magnifika skogar av White pine omnämns i boken "Barkskins" av Annie Proulx
som varmt rekommenderas till alla skogs och trädtokiga!
De ska ha växt i norra Michigan och allt blev totalt kalavverkat. En av manga skogar som har försvunnit
med den moderna civilisationen. (Skeppsindustrin slukade mängder av fint virke.)
Ett annat intressant jättestort träd som beskrivs i boken är kauri-trädet pa Nya Zeeland.
som varmt rekommenderas till alla skogs och trädtokiga!
De ska ha växt i norra Michigan och allt blev totalt kalavverkat. En av manga skogar som har försvunnit
med den moderna civilisationen. (Skeppsindustrin slukade mängder av fint virke.)
Ett annat intressant jättestort träd som beskrivs i boken är kauri-trädet pa Nya Zeeland.
If you want to be happy for a year, plant a garden; if you want to be happy for life, plant a tree. ~ English Proverb
tis 12 okt 2021, 09:53#731347
Thank you for replying. Do you know where exactly in Öland? I am ready to come wherever it is.
Torbjörn Johnsen skrev:White pine is rare in Sweden but there are some stands in northern Öland (the island). Anyone who knows which landowner? Sveaskog?
Thank you for replying. Do you know where exactly in Öland? I am ready to come wherever it is.
tis 12 okt 2021, 11:37#731352...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).